Nybörjare sugen på hoj, gammalt vs nytt?

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Tjena!

Ja är som sagt ny på forumet och i MC kretsarna. Jag fick testa på att köra en opluggad 125a hemma hos svärfar i helgen och blev då såld. Har kört crossmoped på 50cc som max innan haha. Min plan är att i dec/jan köpa en hoj och till våren börja lära mig köra på parkeringsplatser, industriområden osv med en privat handledare för att sedan använda samma mc för att köra upp för kortet.
Jag har fått höra olika åsikter om vad för hoj som är bra att börja med. Jag själv är helt såld på en Kawasaki Z750 -09, men svärfar och lite andra äldre herrar tycker det vore bättre att börja med en 80-tals hoj för 10-15 000 kr eftersom dessa skulle vara lättare att hantera vid uppkörning, billigare att försäkra, lättatr o mecka med osv. Sen är det väl ganska givet att man kommer göra några misstag under övningskörningen osv och då gör det ju inte så mkt om man sitter på en hoj för 10 000 istället för en för 60 000.

Vad rekommenderar ni? Ny, dyrare hoj som ja verkligen vill ha eller en äldre, billigare hoj att börja med?

Vad för gamla hojar rekommenderar ni att ha för upplärning/uppkörning?

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Det behöver inte vara så gammalt som 80-tal. Finns Er-5, CB500, GS500, etc. som du hittar mellan 1990-2000 för ungefär samma pengar.

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
en 80talare har sämre bromsar,väghållning,prestanda osv osv osv så hälsa svärfar att en z750 är rn utmärkt nybmrjarhoj.

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Jo försäkringen var rätt saftig, landade på ca 7000 kr/år halv för mig för en z750. Kogi04, skulle dessa hojar du skrev vars bra nybörjarhojar?

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Börjar du på en billig så behöver du bara bry dig om dig själv. Ganska skönt om man inte behöver vara rädd för att lägga hojen hela tiden. Du får dessutom lära dig lite basic service och underhåll då du inte behöver va rädd för att ta sönder något och du blir för snål för att lämna in den till verkstäder. Kringkostnader är lägre.
Det är riktigt kul att ta steget till nyare och känna skillnaden senare :)

Jag har fått för mig att lågfartsdelen på uppkörningen lättas klaras av med en cb750 från 80-90talet. Stabil och smidig i gången för ändamålet. Har för mig gaffelvinklarna har ändrats genom åren. De nyare hojarna är konstruerade så svängningar i chassit uppkommer i högre fart en den någonsin kommer gå. På de gamla började det åla sig när man kom upp i hastighet men de var stabilare i låga farter. Rätta mig gärna om jag har fel.

Det är mycket annat än mc som ska köpas ta den totala budgeten och dra av för en bra skyddsutrustning först. (går köpa delar beg)

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Börjar du på en billig så behöver du bara bry dig om dig själv. Ganska skönt om man inte behöver vara rädd för att lägga hojen hela tiden. Du får dessutom lära dig lite basic service och underhåll då du inte behöver va rädd för att ta sönder något och du blir för snål för att lämna in den till verkstäder. Kringkostnader är lägre.

Jag har fått för mig att lågfartsdelen på uppkörningen lättas klaras av med en cb750 från 80-90talet. Stabil och smidig i gången för ändamålet. Har för mig gaffelvinklarna har ändrats genom åren. De nyare hojarna är konstruerade så svängningar i chassit uppkommer i högre fart en den någonsin kommer gå. På de gamla började det åla sig när man kom upp i hastighet men de var stabilare i låga farter. Rätta mig gärna om jag har fel.

Det är mycket annat än mc som ska köpas ta den totala budgeten och dra av för en bra skyddsutrustning först. (går köpa delar beg)

Bra tips där, tack för det :) jag är ganska teknisk själv så service o sånt är ju kul o kunna göra själv. jo ja har tänkt köpa skyddsutrustning såsom ställ, stövlar o de begagnat, hjälm köper ja ny dock.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
en 80talare har sämre bromsar,väghållning,prestanda osv osv osv så hälsa svärfar att en z750 är rn utmärkt nybmrjarhoj.
Bromar och väghållning köper jag, prestande handlar väl om vilken hoj man köper?
T. ex en er6:a är inte mycket att hänga i granen om man jämför med en 750cc+ hoj från 80talet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Vad jag har läst (vilket mycket väl kan vara fel) så inträffar självsvängningen i en modern hoj i låga hastigheter för att få det ur världen där det inte märks eller gör någon skillnad, då metoden för att få det så högt att det inte inträffade blev vanskligt när materialutmattningar började göra sig gällande... Kan som sagt vara helt tokigt, har bara läst det på internet, och jag litar inte så värst mycket på internettets sanningshalt. ;)

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Gör som jag, börja med en 80talare som alla har helförsäkring för 1600 oavsett hur gammal du är:) har en suzuki gsx 750f som ja byggt om till streetfighter med massa roliga prylar som led lampor, digital mätare, flip plate mm, vet inte hur efterfrågade sånna hojar är men ja tyckte den va skitbra som första hoj

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
I mitt letande på blocket stötte jag på Honda CB600 Hornet, tycker dom ser trevliga ut och ligger bra inom pris med :) någon som kört dessa?

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Bromar och väghållning köper jag, prestande handlar väl om vilken hoj man köper?
T. ex en er6:a är inte mycket att hänga i granen om man jämför med en 750cc+ hoj från 80talet.

Nä men du får ju jämföra likvärdiga hojar. en er6a på 650cc spöar nog skiten ur en 650cc ifrån 80talet och likaså en z750 mot en 750 ifrån 80talet.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Äähhh, köp en vettigt skött gixxer och kör skiten ur svärfars lille 125a.

Behöver ju inte bli så dyrt ... http://www.blocket.se/trelleborg/Suzuki_GSXR_750_47033417.htm?ca=23_11&w=3

Och på vilken planet är en GSXR 7-5:a-96:a en vettig nybörjarhoj?

Den enklaste maskinen att lära sig köra hoj på är en förhållandevis lätt maskin där man sitter upprätt och gärna med relativt brett styre. Att ha en väldans massa extern kraft mellan benen är sällan bra i sammanhanget. Och med tanke på att man lär sumpa hojen i backen några gånger så är det sällan ekonomiskt klokt att ha en nyare maskin med en massa kåpor och/eller krom och skyhög försäkringspremie. Med dessa fakta i bakhuvudet så hamnar man lätt i motard eller offroadträsket - och där kan man ha väldigt kul för en liten slant.

Jag synar din Gixxer med XTZ 660 -92 för 12900 kr.

8586374590.jpg

Last edited:

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Hade nog ändå gärna haft något lite nyare, hittade som sagt en Honda Hornet 600 -00 för 20k, är det en bra hoj o börja mes tycker ni?

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Honda Hornet har väl inte allt för billig försäkring i jämförelse? Bor du inom Kalmar eller utanför?

Jag tror en CB500, ER-5, GS500 fungerar utmärkt som "nybörjarhoj" för att övningsköra privat med. Men du kommer tröttna ganska snabbt på den, särskilt när du fått din lapp och börjar köra själv. Men du kan oftast sälja dessa hojarna för nästan samma peng du köpte dem för vilket är en stor fördel i sammanhanget. Efter att du väl kört ett tag så vet du bättre vad du egentligen vill ha i en hoj, motortyp, körställning, etc. Dessutom så har du vid det laget möjlighet att själva åka runt till handlare och provköra det som lockar.

Kolla här:
http://www.blocket.se/blekinge?q=CB...=&pe=&rs=10&re=&c=0&ca=22&is=1&l=0&md=th&sp=1

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Hade nog ändå gärna haft något lite nyare, hittade som sagt en Honda Hornet 600 -00 för 20k, är det en bra hoj o börja mes tycker ni?

Kolla försäkringen först oavsett vilken hoj du än köper. En hornet är ett väldigt bra utgångsobjekt.

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Jag tror för övrigt också att en hornet och motsvarande 600-nakenhojar är bra nybörjarhojar om priset är rätt och försäkringen är dräglig. Generellt kan du nog räkna med att ju nyare och dyrare desto mindre pengar får du tillbaks när du skall sälja sedan.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning