Nybörjare !!

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
En fråga angående placering vid högersväng med delad körbana med andra trafikanter + trafikljus och en liten väggren. Var ska man placera sig ?? PÅ väggrenen, intill kantlinjen eller vart ??:confused:

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Grå metallic
Du ska placera dig i mitten av ditt körfält,oavsett om du ska svänga höger eller köra rakt fram.
Stor risk att bli prejad av någon bilist om du ligger för nära kantlinjer eller väggren.

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
True story!

Men i teorin är det väggrenen :mattias

Beror på allt för mycket hur situationen ser ut samt hastighet!

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Kvar på "riktiga vägen" och lite till höger om mitten så det tydligt framgår att du ska svänga. Låt säga en tredjedel ut från höger vägkant i stället för de vanliga 50%.

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
Jag höll väl till vänster i min fil när jag stannade för rött innan en vänstersväng vid ett tillfälle. (jag brukar göra det.)

Detta gjorde att bilen bakom mig som inte hade tänkt stanna för samma rödljus inte prejade ner mig utan gled med sina fyra låsta hjul ett par decimeter bredvid istället, bra för mig.

Fel tillfälle att göra sig stor?...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du ska placera dig i mitten av ditt körfält,oavsett om du ska svänga höger eller köra rakt fram.
Stor risk att bli prejad av någon bilist om du ligger för nära kantlinjer eller väggren.

Instämmer.
Inte öka risken bli prejad av någon optimistisk bilist för du ligger så nära kantlinjen eller vägrenen att bilisten tror han/hon kan komma förbi.

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
När jag tog kortet skulle man (mc:n) stå där bilarna har sitt högra hjul

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Grå metallic
Jag höll väl till vänster i min fil när jag stannade för rött innan en vänstersväng vid ett tillfälle. (jag brukar göra det.)

Detta gjorde att bilen bakom mig som inte hade tänkt stanna för samma rödljus inte prejade ner mig utan gled med sina fyra låsta hjul ett par decimeter bredvid istället, bra för mig.

Fel tillfälle att göra sig stor?...

Nu var det ju högersväng det gällde,vänstersvängar är alltid farliga,där får man göra bedömningarna från fall till fall.

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
Kvar på "riktiga vägen" och lite till höger om mitten så det tydligt framgår att du ska svänga. Låt säga en tredjedel ut från höger vägkant i stället för de vanliga 50%.

Håller med dig. Står man ör långt till höger på väggrenen så kan ju en bil köra upp brevid och sen blinka höger iom att det bara inns ett körfält = Jag är en moppe.
Ställer man sig i mitten på körfältet så kommer det bergis upp en bil och ställer sig brevid mig på höger sida :mad:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Håll god uppsikt bakåt, blinka tidigt och placera dig till höger om mitten i ditt körfält.
Då visar du tidigt och tydligt andra trafikanter vad du skall göra. :tummenupp
Ju tydligare man är med tecken och placering ju mindre tveksamma incidenter. :fakta

Man måste :krama i trafiken! :)

jetson

Guest
Håller med dig. Står man ör långt till höger på väggrenen så kan ju en bil köra upp brevid och sen blinka höger iom att det bara inns ett körfält = Jag är en moppe.
Ställer man sig i mitten på körfältet så kommer det bergis upp en bil och ställer sig brevid mig på höger sida :mad:

Det är därför man ställer sig framför stopplinjen, bilar ställer sig oftast bakom stopplinjer vid trafiljus. Sen brassar man satan så att dom inte har en chans att hinna före när det slår om.

(detta står kanske inte böckerna)

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
Det är därför man ställer sig framför stopplinjen, bilar ställer sig oftast bakom stopplinjer vid trafiljus. Sen brassar man satan så att dom inte har en chans att hinna före när det slår om.

(detta står kanske inte böckerna)

Så kan jag göra när man har kortet i handen

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Bifogat

• CykelolyckaHusargatan120413.jpg
    CykelolyckaHusargatan120413.jpg
    27.9 KB · Visningar: 46
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Hade jag fått välja mellan höger, vänster och mitten så hade jag nog lagt mig i mitten för att undvika trafik sidan om.Men om jag inte förstod frågan så säger jag som Stenmark, de ä bare å åk. :crash

Last edited:
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife