Nybörjarfrågor ang. Parkering av mc =)

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Tjenare!
Har bestämt mig för att skaffa MC kort.. funderar på en Ducati Monster 696 som första hoj också.
Ju mer jag tänker på detta ju fler problem dyker upp =)

1. Parkering. Bor i hyresrätt mitt i centrala Uppsala. Inga garage finns tillgängliga. Får välja på gatans parkeringsplatser som står under min balkong. Eller alternativt inne på gården och låsa den vid cykelställ.
Låter inte nå säkert med alternativ 1, och alternativ två kan vara ett problem då det är parkeringsförbuds skyllt in mot gården =)
Får man ändå parkera vid cykelställ och kedjar ni fast framhjulet mot ställen då bara?

Mvh Bass

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Är det parkeringsförbud så är det, folk lär knappast uppskatta oss hojåkare mer om vi konsekvent skiter i sånt. Att parkera hojen i ett cykelställ är ju ungefär som att parkera bilen på en mc-parkering, dvs hyggligt opoppis. Dessutom är folk inte alltid så försiktiga med sina cyklar, så räkna med en repig hoj.

Eller så letar du reda på ett hojgarage i närheten, det finns lite här och var, fler än man tror!

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Tack! Skulle gärna få tag på nåt MC garage i krokarna =)

Såg den länken nyss också. Hittade även denna info.
Urban Davidsson på Uppsalapolisens Trafikavdelning berättar att det också sen några år finns en praxis att tillåta parkering av motorcyklar "i direkt anslutning till cykelställ" på Kommunal mark (under förutsättning att den inte står i vägen).
http://www.svmc.se/Distrikt/uppsala/Travel/MC-parkering/

Frågan är då bara om det räcker bra med styrlåset och en kedja mellan hoj och cykelställ?

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16

Urban Davidsson på Uppsalapolisens Trafikavdelning berättar att det också sen några år finns en praxis att tillåta parkering av motorcyklar "i direkt anslutning till cykelställ" på Kommunal mark (under förutsättning att den inte står i vägen).

Frågan är då bara om det räcker bra med styrlåset och en kedja mellan hoj och cykelställ?
De flesta försäkringsbolag kräver 2 godkända lås, dvs styrlås + ett ytterligare godkänt lås. Kan vara en kätting eller skivbromslås.
Utöver dessa krav spelar det inte så stor roll vad du än gör. Är tjuvarna tillräckligt slipade baxar de din hoj hur du än låser fast den

jetson

Guest
Men lixom hur ofta springer det runt en parkeringsvakt i ett bostadsområde(gård)?

Så fort nån jävla golare ringer o skvallrar... och golare finns det gott om överallt (alla som fått p-bot från snuten vet vad jag snackar om :D)

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Jo det är illa.. Tänkte mig kapell så fort den inte används.

Mina kära parkeringsvakter här i området älskar mitt område. När de lappar här utanför så ser de in där hojjen ska stå.
Sen blir det 2 det utanför sur tanten som garanterat kommer ogilla detta :)

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.

FAst det är inte bara polisen som kan lappa, hyresbolag har ofta avtal med p-bolag, och de lär lappa oavsett polisens inställning, om parkeringsytan är inom deras bevakningsområde.

Däremot så fick jag själv en egen målad parkering utanför porten bara genom att maila sthlms stad och påtala att jag behövde en. De har som strategi att skapa MC-parkeringar då behov finns. Jag behövde en = behov finns. Jag valde tom exakt plats själv.

Men! En Monster på gatan? Frågan är om den står kvar så länge att du hinner få en p-bot?
Sen ska du nog kolla försäkringskostnad på en Ducati som inte står nattparkerad i låst garage. Jag undrar om du får en rimlig premie på den.

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Vafan blir ju nervös ju :va
Är det så jäkla illa med ur det stjäls hojjar?? Kan ju kolla ang parkeringsruta på gården :)

Jag kollade på Bilsport & Mcs sida. Står inget särskilt om garage när man matar in sina uppgifter. Landar på 6000 om året. http://www.bilsport-mc.com/se/Onlineberaekningen

Edit.. Läste att den måste stå i garage nu :(

Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Kan ju vara lönt att ringa till hyresvärden och vänligt fråga om de kan hjälpa till med en plats som du kan få stå på inne på gården.Skadar ju aldrig att fråga när hojen knappast tar plats som en personbil.

På jobbet brukar jag roa mig med att ställa trampcyklar i stället som av någon anledning jämt parkeras utanför detta cykelställ sen sätter jag hojen sidan om.Gott om plats till alla med andra ord.

Surkärringar i området retas lätt med en omgång längre varmkörningar utanför deras fönster, whoa ha ha ... :crash

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Vafan blir ju nervös ju :va
Är det så jäkla illa med ur det stjäls hojjar?? Kan ju kolla ang parkeringsruta på gården :)

Jag kollade på Bilsport & Mcs sida. Står inget särskilt om garage när man matar in sina uppgifter. Landar på 6000 om året. http://www.bilsport-mc.com/se/Onlineberaekningen

Edit.. Läste att den måste stå i garage nu :(

Så vad kostar försäkring där du kan ha den på gatan?

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Tjenare, sorry har missat detta.
Det drog iväg mot 10k. Men jag har faktiskt börjat fundera på en billigare första hoj som det inte gör så extremt mycket om jag råkar lägga mig med som nybörjare =)
Då har jag faktiskt råd att ta nån försäkring där jag kan parkera var jag vill.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tjenare, sorry har missat detta.
Det drog iväg mot 10k. Men jag har faktiskt börjat fundera på en billigare första hoj som det inte gör så extremt mycket om jag råkar lägga mig med som nybörjare =)
Då har jag faktiskt råd att ta nån försäkring där jag kan parkera var jag vill.

Bra idé, man tenderar att lägga sin första hoj. :D

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife