Nybörjarfrågor igen.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej!

För en månad sen började konstiga saker hända. När jag tar upp Blocket är det bara bilder på de ca 10 första annonserna, sen är det bara grå rutor istf bilder. Klickar jag på en annons ser den ut som vanligt, och går jag sen tillbaks till listan är det bilder. De tio första annonserna, sen är det grå rutor igen.

Ett annat problem är att jag oftast måste trycka en triljon gånger på "tillbakapilen" för att komma tillbaks från annonsen till listan. Detta fenomen uppträder även när jag t.ex. är på nåt forum och ska backa några sidor. Började ungefär samtidigt som det andra.
Framåtpilen funkar som vanligt.

Varför är det såhär? Gin&tonic i tangentbordet? Porrsurfat för mycket? Hjäälp!

(Jag gör "fullständig genomsökning" då och då, och enligt bredbandskollen har jag 11.7 Mbit/s in och 1.2 ut. Har snikabonnemang alltså.)

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hej!

För en månad sen började konstiga saker hända. När jag tar upp Blocket är det bara bilder på de ca 10 första annonserna, sen är det bara grå rutor istf bilder. Klickar jag på en annons ser den ut som vanligt, och går jag sen tillbaks till listan är det bilder. De tio första annonserna, sen är det grå rutor igen.

Ett annat problem är att jag oftast måste trycka en triljon gånger på "tillbakapilen" för att komma tillbaks från annonsen till listan. Detta fenomen uppträder även när jag t.ex. är på nåt forum och ska backa några sidor. Började ungefär samtidigt som det andra.
Framåtpilen funkar som vanligt.

Varför är det såhär? Gin&tonic i tangentbordet? Porrsurfat för mycket? Hjäälp!

Vilken läsare? Vilket os? Vilka pluginer kör du (exempelvis Adblock)?

Första åtgärd är att stänga av alla pluginer, speciellt adblock. Var med om att någon översättningsplugin sprängde in reklam och därmed sabbade sidor, kan vara något likartat...

laidback skrev:
(Jag gör "fullständig genomsökning" då och då, och enligt bredbandskollen har jag 11.7 Mbit/s in och 1.2 ut. Har snikabonnemang alltså.)

Själv har jag strax över 2 Mbps in och 0.5 ut utan att det är något problem....

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Vilken läsare? Vilket os? Vilka pluginer kör du (exempelvis Adblock)?

Första åtgärd är att stänga av alla pluginer, speciellt adblock. Var med om att någon översättningsplugin sprängde in reklam och därmed sabbade sidor, kan vara något likartat...

Själv har jag strax över 2 Mbps in och 0.5 ut utan att det är något problem....

Hej, och tack för svar!
Jag kör chrome, men det är likadant på firefox och explorer. Eh... jag vet inte vad os är, inte pluginer eller adblock heller. Det är åtminstone inget jag valt aktivt, utan säkert nåt jag isf råkat klicka på.

Att rensa historiken har inget med problemen att göra, väl? Alltså, historiken är väl inget som lagras på datorn?

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Rensade webbhistoriken och då stod det faktiskt att om jag bara ville så skulle cookies och plugins också tas bort, och det ville jag ju. Men inte f.. gjorde det nån skillnad! :mad:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ok. OS= operativsystem vilket torde vara någon version av windows om du har någon form av explorer på datorn.

Blir det lika illa på alla olika läsare låter det som något händer med datan på vägen från servern. Vet du om du möjligtvis går via proxyserver? Har tyvärr dålig koll på hur det ställs in på windows, på min Chrome klickar jag inställningar->nätverk->ändra proxyinställningar så får jag upp MacOS inställningar för proxy, minns det som att i windows så hade varje program sin egen inställning men det kanske dom ändrat i nyare versioner?

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Ok. OS= operativsystem vilket torde vara någon version av windows om du har någon form av explorer på datorn.

Blir det lika illa på alla olika läsare låter det som något händer med datan på vägen från servern. Vet du om du möjligtvis går via proxyserver? Har tyvärr dålig koll på hur det ställs in på windows, på min Chrome klickar jag inställningar->nätverk->ändra proxyinställningar så får jag upp MacOS inställningar för proxy, minns det som att i windows så hade varje program sin egen inställning men det kanske dom ändrat i nyare versioner?

Haha ja, du kunde lika gärna prata kinesiska... Jag känner mig gaaanska långt efter tyvärr.

Under nätverk står det iaf att "chrome ansluter till nätverket mha datorns systemproxyinställningar". Där finns även knappen "ändra proxyinställningar", men då är jag långt förbi min gräns.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hade nog försökt stänga av proxyn och gå direkt mot nätet, men då skulle jag nog i ditt fall ta hjälp av någon som kan vara med och göra det då du definitvt måste gå in i "ändra proxyinställningar".

Sitter du på en plats där du måste gå via proxy så är det jobbigare, då får man på något sätt felanmäla nätet/proxyn.

(En proxy är ett slags filter som man ansluter till istället för att ansluta direkt till nätet. Fördelen för nätägaren är att den kan lagra vanliga sidor vilket sänker nätverkstrafiken ut, att datorerna kan hållas helt oexponerade för nätet utanför företaget och att nätägaren får en större möjlighet (åtminstone blir det enklare) att styra vilket surfanade som är tillåtet respektive förbjudet för vem och när och samt logga användandet om man nu vill det. )

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Hade nog försökt stänga av proxyn och gå direkt mot nätet, men då skulle jag nog i ditt fall ta hjälp av någon som kan vara med och göra det då du definitvt måste gå in i "ändra proxyinställningar".

Sitter du på en plats där du måste gå via proxy så är det jobbigare, då får man på något sätt felanmäla nätet/proxyn.

(En proxy är ett slags filter som man ansluter till istället för att ansluta direkt till nätet. Fördelen för nätägaren är att den kan lagra vanliga sidor vilket sänker nätverkstrafiken ut, att datorerna kan hållas helt oexponerade för nätet utanför företaget och att nätägaren får en större möjlighet (åtminstone blir det enklare) att styra vilket surfanade som är tillåtet respektive förbjudet för vem och när och samt logga användandet om man nu vill det. )

Okej, jag återkommer när jag snackat med någon bättre vetande. Men tack så mycket för all hjälp så länge! :)

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO