nybörjarfrågor

MrSvahn

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2008
Hoj
ingen
Har några nybörjarfrågor ang lätt mc.

1. Vad kan hända om man kör ostrypt 125 och blir tagen av polisen?
2. Vad kan hända om man orsakar en trafikolycka?
3. Vad kan hända om man är med i en trafikolycka (någon annans fel)?
På de frågorna tänker jag på försäkring, böter, kan man få uppskjutet lämp?

4. Hur är de nya Aprilia RS125 strypta? På blocket annonserna skriver de typ: ostrypt cdi box medföljer. Är den endast strypt i cdiboxen?
Det finns ju olika strypningar på Yamaha Dt 125. Men vilka sitter på en Yamaha DT125r 03?
6. Min kompisar har ju fortfarande moppe så jag kommer köra med dem rätt ofta. Vilken skulle ni valt, Aprilia RS 125 eller Yamaha DT 125?

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
1. Mest troligt är att inget händer, men annars kan det gå så här:
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=167687

2. Inte säkert att dom märker något, men gör dom det kan dom neka dig ersättning.

3. Vet ej.

4. Vet ej.

5. Vill minnas att det är någon i insuget (hur mycket inverkan den har vet jag inte) och så är det två plåtbitar i kröken som stryper.

6. KTM 125 LC2 :rolleyes:
Nä men jag skulle välja DT över RSen, även om det inte hängde på polarna.
Fungerar bättre på grusvägar (ganska säker på det, jag har ju inte testat en aprilia men :tungan ), billigare att vurpa med, billigare i drift, sedan brukar vissa säga att offroad är bland det bästa att köra upp med.
Sedan ser jag den som det mer mångsidiga alternativet

Men jag är inte så mycket för "sport"-hojar ;)

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
3. Antagligen får du ersättning från den skyldiges trafikförsäkring. Skulle inte tro att de lägger ner till på att kolla upp dig om det inte är ditt fel.

uc.t

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Ingen
1. Du kan åka fast för olovlig körning
2. Trafikförsäkringen gäller säkert, men din vagnskadeförsäkring (om du har ngn) kanske inte gäller eller så höjs självrisken.
3. Troligtvis som Svenne skriver
4. Förutom CDI'n kan det sitta ngn strypning i avgasporten. Har inte koll på så här nya modeller.
5. Vet inte.
6. RS 125. Men dessa är ju två helt olika maskiner. Bara du vet ju om du vill sladda på grus, eller köra fort på asfalt.

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
3. Antagligen får du ersättning från den skyldiges trafikförsäkring. Skulle inte tro att de lägger ner till på att kolla upp dig om det inte är ditt fel.

Märker dom att du kört över den tillåtna effekten så kan du åka på ersättning för då kan försäkringsbolaget dra sig ur

2. Trafikförsäkringen gäller säkert, men din vagnskadeförsäkring (om du har ngn) kanske inte gäller eller så höjs självrisken.

6. RS 125. Men dessa är ju två helt olika maskiner. Bara du vet ju om du vill sladda på grus, eller köra fort på asfalt.

Har du hel eller halv får du tillbaka på ditt fordon, men du får ändå böta och kan bli av med körkortet beroende på vilken situation det hände i.

Jag säger i alla fall att cross-sulor inte är till någon större nytta om man inte är en grus-buse, båda maskinerna går bra men ska du köra för de mästa asfalt så håll dig till RS, alternativt supermotard konv. DTR enligt mig. DTR:en är rolig på smala kurviga vägar med rätt sulor. :tummenupp

Egen åsikt: Att åka på rätt sulor är en frihet, en säkerhet och ett betrygande :banana

Last edited:

uc.t

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Ingen
Har du hel eller halv får du tillbaka på ditt fordon, men du får ändå böta och kan bli av med körkortet beroende på vilken situation det hände i.

Om du har halvförsäkring ersätter INTE ditt försäkringsbolag skador som du orsakat själv. D e ju d som e hela grejen med vagnskadeförsäkringen.

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Om du har halvförsäkring ersätter INTE ditt försäkringsbolag skador som du orsakat själv. D e ju d som e hela grejen med vagnskadeförsäkringen.

Ok, jag fick för mig det när min kompis skulle få tillbaka nu, av honom hörde jag halv men den som stog som ägare kanske hade täknat hel.. ska ta reda på detta för nu blir jag förvirrad, Fel av mig isf :död

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...