Nybörjarhjälp

lucce96

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
Snart ägare
Fick precis reda på att jag skulle få en gammal motorcykel ( han inte fråga vad. Det var för märke på den, men det var en 125a från -75 ) av en släckting. Jag har inte hämtat den än.
Han sa att det var en det som behöve fixas till.
Bland annat ett batteri, en kedja, samt kedje kransar fram och bak.

Frågan jag skulle vilja ha svar på är, vart får jag tag på sånt här? Spelar det någon roll om jag köper vilka delar som helst eller måste man köpa speciella märken på delarna till just det märket på hojen?

Tack på förhand!

MomsAngel_RR

påskynda växthusefekten, kör mer tvåtakt
Gick med
7 May 2010
Hoj
aprilia sx
beror helt på, universaldelar passa oftast inte eller rättare sagt finns inte, fört och främst måste du ju veta vad det är för hoj vi snackar om, men en 75a kan va knepigt att få delar till skulle jag tippa på. hör med din lokala mcbutik när du vet märket på hojen

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
De flesta firmorna kan ta hem utan problem, men har troligtvis inte på lager. Kan vara lockande att beställa av Lelles, men det är många som blir besvikna över att konstant fel delar (dock har jag inte hört något senaste året, någon som har koll?!).
Här har du en länk till en onlinekatalog så kan du kolla lite vad det kommer kosta.
http://www.addemoto.se/pdf/mc_kat.pdf

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Sen kan du ju alltid höra med mc-skrotarna.
De kanske ligger inne med en del delar.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Sen kan du ju alltid höra med mc-skrotarna.
De kanske ligger inne med en del delar.

Var väl mest slitagedelar han behövde? Känns mest lönt att köpa det nytt, finns mycket eftermarknadsfabrikat så speciellt dyrt är det inte. Är ju även en 125a det pratas om, så kostnad för 630-XOXOXOXXDFTSF-ringskedja behöver ju inte betänkas...

Men är det annat som ska köpas, kåpor, tank eller några skärmar eller motordelar så är ju skrotar ett bra tips. Även ebay, men där kan ju även slitageprylar köpas.

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
De flesta firmorna kan ta hem utan problem, men har troligtvis inte på lager. Kan vara lockande att beställa av Lelles, men det är många som blir besvikna över att konstant fel delar (dock har jag inte hört något senaste året, någon som har koll?!).
Här har du en länk till en onlinekatalog så kan du kolla lite vad det kommer kosta.

Just addemoto är kanon... dom hade bromsbelägg till min -82 yamaha på lager vilket jag blev rätt impad av. Slå dom en signal när du vet vilket märke och modell det är. Och bygg en caferäser av den :yoparty

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
...eller håll den helt original och puttra runt och få ryggdunkar för att du är en "kulturbärare":tungan

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Cafe/dräparrääser eller orginalare, jag skulle säga att det beror på utgångsmaterialet! Att orginalfixa en hottad 125 kostar nog bra många kronor, medans att bättre på hottningen blir betydligt billigare.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
När du köper Batteri måste du först ta reda på om det ska vara 6 volt eller 12 volt. På mitten av -70 talet kan både delar existera.
Det beror som sagt mycket på vilken modell det är. I värst fall finns överhuvudtaget inte delar att få tag på alls. Då blir det till att tillverka själv.

Mats

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Var väl mest slitagedelar han behövde? Känns mest lönt att köpa det nytt, finns mycket eftermarknadsfabrikat så speciellt dyrt är det inte. Är ju även en 125a det pratas om, så kostnad för 630-XOXOXOXXDFTSF-ringskedja behöver ju inte betänkas...

Men är det annat som ska köpas, kåpor, tank eller några skärmar eller motordelar så är ju skrotar ett bra tips. Även ebay, men där kan ju även slitageprylar köpas.

Jag vet inte vilka skrotar du shoppar på men den jag besöker, Fleninge Mc skrot, säljer även nya delar.
Köper ofta nya grejer där till mina gamla hojar. Tar dock 1-2 dagar för dem att få hem det.

lucce96

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
Snart ägare
Tack för alla tips!

Har nu fått reda på att det är en Suzuki och att den är från -77.
Mer visste han inte.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Ta reda på märke/modell, sen gräver du fram sprängskisser för att kunna ta reda på artikelnummer.

Är den från -75 så är det knappast (kanske addemoto) värt att köpa orginal i Svea, då kommer drivpaketet kosta mer än hojen är värd efteråt.

Kolla in
http://www.cmsnl.com/

Beställde och fick hem precis orginaldelar till min Suzuki för halva priset (MED frakt) :tummenupp

Tack för alla tips!

Har nu fått reda på att det är en Suzuki och att den är från -77.
Mer visste han inte.

Det lär stå på den eller i papprena, sen får du gräva delar :)

Last edited:

lucce96

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
Snart ägare
Kollat upp nu och det är en Suzuki GT 125 -77

Sent from my U20i using Tapatalk

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife