Nybörjarmisstag och stavningsfel en Gsxr -85:s historia

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
bakomflötet
Hoj
suzuki
Köpte en GSXR 750 -85 som jag tänkte ta kortet på men kraschade med hojen i låg fart men så ett av kåpstagen böjde sig så när jag hoppade upp på hojen och brände iväg så upptäcktes det i första vänsterkurva att kåpstaget tog i när man skulle svänga vänster så jag fortsatte rakt ut i ett krondike med helkvaddade kåpor som följd.
Har tagit kortet på annan hoj och har nu köpt hus med garage så nu ska hojen bli damens och jag tänker mig "Punk,Betong,Madmax," i ett litet kompakt feminint paket och jag är absolut inte säker på om jag ror bygget iland men ska försöka, med ett internet och lite vett i skallen så kan man ju operera ut en blindtarm om man känner för det så nog ska jag kunna lära mig detta med eran hjälp och vänner/farsan som har mer kunskap i metoderna.

Det jag absolut känner att jag ångrar är att man inte hängde med på matte och fysiklektionerna i skolan och så som ni hör är jag nybörjare i en verkstad så kommer jag ha ca 39473 frågor under byggets gång så jag hoppas folk med kunskap kommer in och kikar och läser här ibland ni får gärna gasta ut om ni ser att jag gör någon riktig tankevurpa eller en ryggdunk om jag inte är helt ute och cyklar.

DSC_0042.jpg
DSC_0043.jpg

Detta är bara en liten mockup innan jag skruvar isär allt men det är på ett ungefär hur jag hoppas slutresultatet ska bli fast med rosa inslag i typ fälgar och eventuella fartränder på tank och sving och att röven ska ner en liten aning.

Målet med detta bygge är att under tiden lära mig motoruppbyggnad, tigsvetsa aluminium/rf och eventuellt lära mig turbotrycka har läst mycket här men det är ibland på en nivå som gör jag känner att jag saknar ingenjörsutbildning eller vanligt förnuft men har beställt hem några böcker i motorer och turbotryckets ädla konst så tillslut ska väl även jag fatta.

Min första fråga är tigsvets för max 15000:- är http://www.verktygsboden.se/tigsvetsar/tiginverter-200-acdc nånting att ha för att göra bakramsöglor i ramen i aluminium och eventuellt avgassystem men även i framtiden då jag har ett annat ännu längre långtidsprojekt som innefattar rambygge eller bör jag gå på den större svetsen eller rent av en beggad märkessvets?

Då jag ej har värme i garaget denna vinter så får jag se hur mycket som kommer hända men det är lite därför jag startar tråden för att elda mig själv i baken så något blir gjort innan det blir kallare än -20 och det som står på tur är att plocka isär hojen och rengöra då den på sista turen sprutade olja över hela hojen utan att jag lyckade lokalisera vart det kom ifrån.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Tigsvets

Funkar med den svetsen utan problem, köp fotpedal också, det är ett stort plus när du svetsar aluminium. Köp någon bok om tigsvetsning och börja träna på lösa bitar, när det gäller aluminium så gäller det att göra RENT!!!! ingen smuts, fett, oxid får vara kvar. Tvätta/avfetta, borsta med rostfri stålborste. Gör sjysst fogberedning och passa in bitarna väl. Sedan är det bara att träna :).
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Trevlig trådöppning och kreativa idéer!

En liten fråga bara... Är hon lång, din tjej? Man sitter väl liksom i en grop i originalutförandet. Ser ut som sittplatsen hamnar väldigt högt även om du vinklar ner "brädan" något. Ska hon få något mjukt för rumpan blir den ju ännu högre. Det är inte fel att kunna ha bägge fotsulor i backen istället för att sitta och vicka. Svårt att hämta hem även vid ganska små malörer.

/En som vurpar stillastående

Edit;

"Ser ut som sittplatsen hamnar väldigt högt även om du vinklar ner "brädan" något."

Nja, kanske räcker att ändra vinkeln, som du säger. Nu ser det väl högt ut iaf.
 
Last edited:

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
bakomflötet
Hoj
suzuki
quattrojonas/Inches: Har haft ett par brädor på väggen i lägenheten istället för några "konstverk" tillverkade på IKEA och dom låg ute i garaget nu så jag testade bara häkta fast en och den hade på mm den mest fantastiska formen jag kunde önska så målet är att den ska hamna där den är.
Önskar jag kunde säga att det är en orginal-ide av mig själv men jag stal ideen av "Snygga detaljer & lösningar på hojbyggen" tråden, men 1 miljard kineser kan inte ha fel, en bra ide ska stjälas.

Wiseguy: Jo det är ju många som byggt på denna hoj tidigare så man kan lätt se vilka grejer som passar och vilka som är mindre bra, EST här på forumet har byggt några hojar jag gillar jag tycker om när hojen ser ut som att Zombieinvasionen hände för 2 år sedan och man har fått ta lite av vad som finns för att få hojen både cool och körbar.

TriumphNynäs: Fan så härligt att den svetsen passar då får man råd med material att öva på och som du säger pedalen, böcker och allt runt omkring, jag har lite tur att grannen är en stjärna på tigsvetsning så han får väl komma över och visa hur man gör också.
Supertack för svaret.

blueridge: Hon är inte superlång men absolut inte kort heller 170cm men hon gillade inte alls ergonomin på hojen som det var då körställningen gjorde att knäna var i huvudhöjd och stog man still sittandes på sadeln så var det med så böjda ben att man vart trött i dom.
Grejen som jag lagt som sadel på bilderna är en framnummerplåt från crossen som råkade ha ganska rätt form så kortar jag bara av den formen så den kommer lägre i klykan + att jag sänker vinkeln på klykan litegrann och smalnar av sadeln så tror jag att det blir ganska bra, vill även försöka mig på att sänka fotpinnarna litegrann då hon inte direkt är någon knäskrapare i kurvorna men gillar min cross ergonomi.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Kanon med Zombie å Madmax hojar det var ju kul att det finns folk som gillar sånt :) Sen så är det bara att köpa en scooteroverol så kan du meka med stela Zombiefingrar hela vintern så att den blir klar till kärlen släpper & det går att gräva sig fram ur kistan. Bygg med det man hittar omkring sig själv så ska jag gå å kolla om min 80 årige elgubbe har några bra delar till min SR nu innan han dör helt.
 

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
bakomflötet
Hoj
suzuki
Att med muskler och våld samt fingertoppar och smekningar forma plåt till den form man är ute efter och lyckas är kanske inte nära en sexuell känsla men känslan det ger mig är ganska nära en varm kram av en tjej man tycker om.
Eller så har jag bara varit utan garage eller kramar för länge.
 

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
bakomflötet
Hoj
suzuki
DSCF7066.JPGDSCF7071.JPGVar ut och tog ur motorn ur ramen medans damen binde julkransar så det var trivsamt med besök i garaget så nu är nästa steg att plocka av sving och framgaffel sedan börja rengöra och slipa fälgarna, behöver bygga mig en arbetsbänk också.
 

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
bakomflötet
Hoj
suzuki
Påbörjad tvättning av ram och ramdelar men kommunen stängde av vattnet så det blir fortsättning på det i morgon + garagestädning.
DSCF7080.JPG
 

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
bakomflötet
Hoj
suzuki
Lämnar idag bort ramen för svetsning av öglor till att fästa bakramen då jag inte har köpt svets än eller har lust att mitt första "svetsjobb" ska vara min flickväns mc ram, då känns det tryggare att lämna bort det till någon som vet vad han gör.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top