Av egen erfarenhet ...som säkerligen inte funkar på alla, eftersom alla är olika, men i förhållande till mig själv. Så gör jag en story kort:
Började såklart med moppe på landet, 11 bast, 90 kubik, en crezent. den brassa man runt med till badplatserna, och där lärde man sig växla osv, dalslands skogar, närmsta polis flera socknen bort...
sen blev det moppe hemma i sthlm, sen 125a nåt år, sen utan strypning nåt år, sen gammal rövhäck på landet. sen 250, sen 1000 twin, sen radfyra 1000, sen en värre rad 4 1000 (R1) .. för att sen efter 13 år gå er på 600a.
Det blev verkligen att man tog det steg för steg, vilket jag under tiden lärde mig behärska varje sketen kubik till fullo. Lika naturligt som man lärde sig krypa innan man gick, sen lärde man sig att springa/simma ..simma ryggsimm, krawla, sen lärde man sig yoga.... i motsvarighet till hoj.
men faktiskt. visst kan man lära sig att åka hoj på en 1000, men har man 0 erfarenhet innan, så blir det som att man väldigt lätt kan simma ut på för djupt vatten, utan at orka simma tillbaks till land - vilket då kan spegla att man kommer för fort in i en kurva, och står inför 2 alternativ, lägga ner max, eller bromsa omkull som alltför många gör.
Man kan väl köra över sin förmåga, hur duktig man än är. Men man gör det oftare, och mer riskabelt som nybörjare då man t ex tar rygg på någon ute på landsvägen - som man inte alls känner. Man kan ta rygg på någon som man tror kan haka på, det går redan här alldeles för fort för ens egen förmåga, men som nybörjare kanske man inte ens inser det... Medan killen i grått hår framför, kört på bana i 10 år, han är bara ute å glider lite, håller sitt lugna tempo, medan en annan bakom gör allt han kan, trots effektstarkare hoj osv, spårvalen blir helt fel, vilket till slut leder till ett simpelt misstag, som kostar liv eller lem.
Jag förespråkar fler steg innan man får köra de vassaste r-hojjarna. Ålder eller hur länge spelar ingen roll, man kan inte säga att 2 år ger en viss erfarenhet. Jag m fl kör kanske mer på en sommar än vad många gör på 5 somrar... Här bör man istället lägga vikt på antal mil och någon form utan anlagstest som piloter får genomgå, alla är inte ens lämpade att någonsin köra hoj. Alldeles för många har bristande förnuft, och bristande egenskaper i kroppens försvarsmekanism, alla kan inte bedöma risker på samma sätt. Det finns mkt att göra, men som vägverket och vår fina byråkrati är för trångsynta för at inse, för de åker inte själva r-hoj.
Personligen skulle jag aldrig börja med det värsta som finns. för att:
1. Jag skulle bara duga till att posera vid korvmojjen
2. Jag skulle antagligen köra ihjäl mig inom någon sommar
3. Jag skulle frestas av att försöka haka på de andra som åker liknande hojar
4. Jag inser att jag skulle göra bort mig på så sätt, att hojval inte spelar någon större roll i sammanhanget, kan man inte köra, så åker man inte snabbast oavsett vad man har. Dvs sproitans ny R1a första sommaren räcker inte för att köra ifrån en ducati monster 600 om killen på monster kan köra...
etc etc etc
En röd tråd man ser hos alla ynglingar med nya fina r-hojjar är "hallå, hallå titta på mig, jag e värst, jag e så himla übercool, tuffast i stan"