Nybörjartips cross/enduro

Bo Diddley

Bo Diddley
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 996
Hej,
Har några frågor som någon kanske kunde ta sig tid till att svara på. Saken är den att jag kört sporthoj många år, älskar det, men familj och annat gör att tiden blir knapp. Har alltmer börjat fokusera på bankörningar vilket är suveränt kul. Men - bor i Stockholm och 25 mil till närmaste bana gör att jag börjat fundera på att kanske börja köra cross/enduro istället - kanske kunde man sticka iväg och köra några timmar då och då istället för att som nu vara borta hela helger vid bankörningar. Är fullständig nybörjare på detta, det närmaste jag kommit är en Africa Twin jag hade för många år sedan. Så mina frågor är kanske lite konstiga, men här är de:
1. Vilken hoj? Två/fyrtakt, kubik? Är ju ren nybörjare, men också stor (1,90 och 92 kilo) - visst borde väl 250 cc räcka? Finns det hojar som passar för både cross och enduro? Gärna tips på en pålitlig hoj som håller och är förlåtande mot en nybörjare
2. Ni som kör, hur transporterar ni hojen till banan? Vill ha det så enkelt som möjligt - kan man lasta hojen på en ställning på dragkroken?
3. Kostnader vet jag är väldigt individuellt, men banhojar käkar ju mycket däck - hur är det med en cross? Kostnader för andra slitdelar förutom olja+filter, på ett väldigt ungefär?
4. Finns det möjlighet att som motionär tävla i cross eller enduro, liknande rookie 600/1000 i roadracing men hellst på en ännu lägre nivå, typ "cross-korpen"?
5. Ni som bor runt Stockholm, tips på klubbar/banor?

Stort tack om någon ville ta sig tid att svara på dessa frågor från en komplett nybörjare på området
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
1.
2takt är kör inte så många längre.
4takt är det som gäller....För dom flesta.
250-4takt går i 125klassen
450-4takt går i stora klassen. dvs i före detta 250cc!

du har lika kul på en liten som en stor, en liten är smidig och du kommer inte att uppleva att det är för lite kraft, om du kör på crossbana.'
Just med tanke på att du är nybörjare.
Visst finns det kombinerade cross/enduro.


2. Kärra. Finns kärror för 5000:-
en dragkroksställning kostar 1500:-
Men jag har haft en sån och gillade det INTE.
Mera safe med kärra, dessutom kan du köra löv :)

3. det är skitdyrt :D
Publicerar ett gammalt inlägg jag skrivit.

Jag började på noll, kunde inget, visste inte mycket :) och hade noll grejer från början.
Började med en yamaha250f, fortsatte med ett par stövlar och en hjälm. Nu idag har det gått 3 år och det senaste jag köpte var ett nytt bakdäck och vet ni vad ???
Jag började använda plustecknet och la ihop pryl för pryl med början på 47 000:- för hojen.
Jag har till dags datum på en höft gjort av med 67700:-
Jag har kört 52ggr.
Jag har kört ca 43 timmar

per gång har detta kostat mej ca 1300:-
Per timme ca 1550:-

Herrejävlar!!!!!!

Säljer jag hojen idag och får ut 30 000 :-
Har det kostat mej 725:- per gång
eller 876:- per timme !

Lägg till att mitt nyvunna intresse tog mej först till Erneé i Frankrike och lag-vm.
Å sen till Dallas för en supercross tävling.
Låt säga 25 000:-

Då är jag uppe i 92 000 :- på tre år!!!!!!
eller 2500:- i månaden.

Vågar jag visa dessa siffror hemma :)

Resor till och från banorna har jag inte räknat, blev för mycket att räkna på. Några hundra kronor till skulle ja tro.

vad säger ni????
Världens dyraste sport ????


5. det finns många banor, inga bekymmer :)
 
Last edited:

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Hittade även detta gammla inlägg...

14 ggr och 10 timmar hann jag med i år. Lika kul varje gång.
I år har det blivit:
1 nytt däck
3 punkteringar
1 bokad kylare
1 trasigt drivpaket
1 oljefilter + olja
+ några smågrejer.
+ ställda ventiler.

ca 2850 :-

14 träningsavgifter
1400:-

bensins
400:-

TOTALT
4650:-
Så mellan 400-500 kronor per timme :)
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Antar att du vill ha en allt-i-ett-hoj eftersom du inte verkar bestämt dig om det blir bara enduro, cross eller båda.

1. För enduro vill man generellt ha en lätt 4-t, typ 250 4-t, cross 450 ft el 250-2t (hojar med högre trimningsgrad). En blandning blir att försöka hitta slitstarka, lätta hojar som inte behöver leverera de sista hästkrafterna. Mina tips blir Honda XR400, Yamaha WR4**, Suzuki DRZ 400, KTM EXC 400-525 (det som jag kommer att tänka på nu, finns säkert andra i samma segment). Generellt kan man säga att japsarna inte slits lika lätt, men KTM är billigare att underhålla.

2. Enklast är ställning på kroken, men det finns risk för överlast och att ekipaget inte är stabilt (rekommenderar kultryck på bilar är runt 90kg). Släp har fördelen att man kan ta med sig sin/sina kompisar när man skall ut och köra. Kör man enduro i skogen ska man försöka att alltid ha sällskap utifall något händer.

3. Om man bara motionskör känns det onödigt att köpa nya däck varje gång, även om det inte sker så ofta. Finns många som säljer bättre begagnade däck. Jag motionskör några gånger per månad och byter ett set med begagnade däck per år. Detta är en skitsumma egentligen som jag tycker man kan försumma.

4.-

5. http://www.enduromx.com/banor/banvr.asp
Tror det är så att för att få köra/träna på en bana kan man antingen betala engångsavgift eller vara medlem och köra gratis/reducerat pris.
 

MotardBoy

SOE.SE
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KXF och Scrambler
Köp en Ktm exc 450 -04 finns nog ingen hoj som är lika mångsidig... funkar till "allt"
Då får du köra till banorna om du vill... du kan också köra grusväg och varför inte motard?
Det behöver inte bli så dyrt...
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top