Nybliven hojägare som hittat till SH

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Hejsan, fyller 20 i sommar och fick rätt nyligen en galen idé. Att börja köra motorcykel. Så det jag gjorde var att jag skrev upp mig på körskolan och köpte en motorcykel. Sen dess har det bara rullat på. Kommer behöva tips och råd dock från alla håll och kanter då resan eller vägen är fortfarande lång till mitt efterlängtade körkort.

Tänkte dra en resa genom Europa i sommar det är iaf mitt mål.

MC Mentor hade inte varit fel om sådan nu finns (i princip en människa som svarar på alla mina frågor och funderingar).

MVH
Stecktech

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Tack så mycket! Har redan nu en fråga ifall någon läser. Jag har en Kawasaki GZP 500 s - 88 och motorn sägs vara en 8v parallel twin, 6 gears. Har försökt förstå hur en två taktare i princip fungerar. Men vad menar de med 8v parallel twin engine? :)

wimhed

Nybörjare?
Gick med
27 May 2008
Hoj
R6 -03, KTM 450 Exc motard -03
Tack så mycket! Har redan nu en fråga ifall någon läser. Jag har en Kawasaki GZP 500 s - 88 och motorn sägs vara en 8v parallel twin, 6 gears. Har försökt förstå hur en två taktare i princip fungerar. Men vad menar de med 8v parallel twin engine? :)

Hej o välkommen :tummenupp

8 vevstakar med två kolvar som går jämnsides :tuttar

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Hej o välkommen :tummenupp

8 vevstakar med två kolvar som går jämnsides :tuttar

Skulle inte vilja påstå att det blev mycket tydligare :p Alltså är den två-takt med två stycken kolvar/cylindrar? Sen det där med vevstakar vet jag ingenting om!

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
två cylindrar bredvid varandra, i samma lutning (dvs inte v-motor)
8v betyder att du har 8 ventiler på motorn, 4 ventiler per cylinder, antagligen 2-ventiler insug och två ventiler utblås per cylinder.

vevstakar lä du bara ha en per kolv, dvs 2

två-taktare är det inte, 4 taktare.

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
två cylindrar bredvid varandra, i samma lutning (dvs inte v-motor)
8v betyder att du har 8 ventiler på motorn, 4 ventiler per cylinder, antagligen 2-ventiler insug och två ventiler utblås per cylinder.

vevstakar lä du bara ha en per kolv, dvs 2

två-taktare är det inte, 4 taktare.

Okej, det kan jag relatera till! Härligt :D Nu vet jag något om den motorcykeln jag äger hah! Tack

EDIT: Men det där med kraft. Det säger ju att två-taktare är både snabbare och levererar mer kraft än 4-taktare, how come?

wimhed

Nybörjare?
Gick med
27 May 2008
Hoj
R6 -03, KTM 450 Exc motard -03
Skulle inte vilja påstå att det blev mycket tydligare :p Alltså är den två-takt med två stycken kolvar/cylindrar? Sen det där med vevstakar vet jag ingenting om!

Tänkte bara skojja till det lite såhär en fradagkväll ..

Tvåtakt innebär att motorn har två arbetstakter .. en där motorn får bränsle o komprimerar bränsle/luft och en där blandningen förbräns samt tömmer cylindern ..

Fyrtakt har 4 takter varav
1;insug
2;Kolven går upp och "laddar motorn"
3;Tändningen av bränslet
4;kolven går upp igen med öppna avgasventiler och tömmer motorn ..
Sen börjar det om på ruta 1 igen ..

Lite enkelt förklarat .. Vill någon fylla på med mer info får ni gärna göra det ..

Mvh Johan

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Vilket av dessa alternativ föredras? :) Usch vad intressant allting är

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Vilket av dessa alternativ föredras? Usch vad intressant allting är

2-takt sliter mycket eftersom det ofta är tävlingsmaskiner, elle endast nuförtiden då (såvitt jag vet) inga nya motorcyklar för gatbruk är 2-takt. Endast cros/enduro och banhojjar.

edit. 125.or finns ju som tvåtakt, även moppar. Men det är väl för att en så liten motor skulle bli väldigt effektsvag som 4-taktare. Sen finns det väl även många större snöskotrar som är 2-takt.

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Personligen så säger jag 2takt :tummenupp

Även om dom flesta ogillar lukten och ljudet så tycker jag det är bland det bästa men 2takt ;) För att inte tala om ketchupeffekt! Det är grymt :p

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Personligen så säger jag 2takt

Även om dom flesta ogillar lukten och ljudet så tycker jag det är bland det bästa men 2takt För att inte tala om ketchupeffekt! Det är grymt :p

ligga bakom en 2t cross i spåret är ju helt underbart :D

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Vilket av dessa alternativ föredras? :) Usch vad intressant allting är

4-takt om du vill ha pålitlighet, minimal service, låg bränsleförbrukning, kraft ifrån låga varv etc etc etc.

2-takt om du vill ha ett brutalt (moppe)ljud, få en extrem kick på höga varv samt göra världen lite blåare och dofta 2-taktsrök :tummenupp

Egentligen kan man inte välja då det mesta byggs i 4-takt nuförtiden förutom ett par 125:eek:r samt tävlingscrossar :(

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Välkommen hit! Här finns nog svar på alla dina frågor. Trevligt med EU semester! Det var min motivation oxå men det har inte blivit av än :D

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...