Nybliven MC förare

Persia

Guest
Hej alla glada mc förare :)

Jag fick nyligen mitt mc kort och slösade inte bort tid och köpte en begagnad Yamaha XT 600 E, 2001. Den är mycket lättkörd jämfört med BMW F 650 GS som jag hade på trafikskolan. Har alltid tyckt om Offroad mc och nu äntligen så skaffade jag den jag har drömt om länge.
Jag vill dock lära mig mer ang mc underhåll, så om det finns nån som har tips, dela gärna av er.:tummenupp

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Hoj
R1
Välkommen :tummenupp angående underhåll och mek eller så, så finns det oändligt med sånna trådar här på forumet att bläddra igenom om du letar ;D

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Välkommen!

Haft två XT600E -01 själv, det är bra skit - riktiga arbetshästar som bara går och går och går. så vill du meka och pyssla med underhåll så är det nog fel hoj :tungan ;)

Persia

Guest
Välkommen!

Haft två XT600E -01 själv, det är bra skit - riktiga arbetshästar som bara går och går och går. så vill du meka och pyssla med underhåll så är det nog fel hoj :tungan ;)

Hej aha då förstår jag. Tack för tipset. Jag tänkte bara ifall man ska underhålla en sådant mc. Men om de är arbetshästar så borde det räcka:tummenupp

Välkommen :tummenupp angående underhåll och mek eller så, så finns det oändligt med sånna trådar här på forumet att bläddra igenom om du letar ;D

Hej och tack för tipset. Nån dag när jag har tid ska jag sitta och genom dessa trådar på forumet.:)

Last edited:

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750
Tvätta den då och då.
Står den ute, ha kapell på, det skyddar mot rost på bultskallar som det tar först, ser illa ut.

Smörj kedjan (en del smörjer efter varje tankning, jag varannan)
När du byter däck, för min del var 250-300 mil så tar jag ner kedjan och tvättar av den noga i biltemas lampolja och borstar av den så den ser ut som ny.

Annars vette fan, de är ganska underhållsfria.

Persia

Guest
Tvätta den då och då.
Står den ute, ha kapell på, det skyddar mot rost på bultskallar som det tar först, ser illa ut.

Smörj kedjan (en del smörjer efter varje tankning, jag varannan)
När du byter däck, för min del var 250-300 mil så tar jag ner kedjan och tvättar av den noga i biltemas lampolja och borstar av den så den ser ut som ny.

Annars vette fan, de är ganska underhållsfria.

Hej och tack allihopa :)
Jag ska ta vara på tipset.:tummenupp

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
kom på en grej nu, när man ska smörja kedjan så ska man göra det medan den är "varm" (alltså, direkt efter en körning) - good to know :tummenupp

Persia

Guest
kom på en grej nu, när man ska smörja kedjan så ska man göra det medan den är "varm" (alltså, direkt efter en körning) - good to know :tummenupp

Aha tack för tiset. Jag smörjde kedjan några dagar sen direkt efter en körning, jag tänkte inte på att kedjan ska vara varm. Men nu vet jag det. ;)

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping