Nyckel till Honda-topbox?

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tjäna!

Nyckeln till min topplåda från Honda gick av i helgen, fan vet hur för jag använde den inte ens. Jag konstaterar att jag hade en extranyckel till topplådan och FEM (antar jag) extranycklar till sidolådorna.

Har någon kopierat en sådan nyckel? Beställer man ny från Honda, och i så fall var finns det någon Hondahandlare kvar i sthlmsområdet?

/R

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag brukar köpa nyckelämnen via tex. eBay och sen lämna in få tillfixat hos lokala "smeden"... Ibland finns dom även färdiga om man har numret på nyckeln.

• Gilla
Reaktioner: RN

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Okej, hur sjutton hittar du nyckelämnen? Jag är iofs rätt kass, men jag hittar inget som ens liknar nycklarna till lådorna.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Okej, hur sjutton hittar du nyckelämnen? Jag är iofs rätt kass, men jag hittar inget som ens liknar nycklarna till lådorna.
Brukar gå bra men gäller söka "rätt". Du har ju originalväskor så slå på det och "honda top box key" typ och kanske även med "original", storlek liter på boxen.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Brukar gå bra men gäller söka "rätt". Du har ju originalväskor så slå på det och "honda top box key" typ och kanske även med "original", storlek liter på boxen.
Mmm, provade med replacement också. De nycklar som liknar de jag har är Givi, undrar om Givi gjorde lådorna till tidiga 2000-VFR

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Ja, ganska säker på att det är Givi. Var det på min 99a och vet att det är det på 06.

• Gilla

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tjäna!

Nyckeln till min topplåda från Honda gick av i helgen, fan vet hur för jag använde den inte ens. Jag konstaterar att jag hade en extranyckel till topplådan och FEM (antar jag) extranycklar till sidolådorna.

Har någon kopierat en sådan nyckel? Beställer man ny från Honda, och i så fall var finns det någon Hondahandlare kvar i sthlmsområdet?

/R
Du överdriver inte? En nyckel går inte bara av sådär.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Du överdriver inte? En nyckel går inte bara av sådär.
Håller med men jag lade ner nyckelknippan i tankväskan och åkte till landet, när jag kommer fram är den så illa böjd att den var bortom räddning. Jag hade skivlåset i väskan, men det hade inte rört sig ur ögglorna det låg i så jag fattar inte hur nyckeln blivit så hårt åtsatt,

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag brukar köpa nyckelämnen via tex. eBay och sen lämna in få tillfixat hos lokala "smeden"... Ibland finns dom även färdiga om man har numret på nyckeln.
Jag skulle göra så en gång men blev nekad av låssmeden med motiveringen att vissa ämnen som säljs var för hårda för deras maskin. Lite märkligt svar tyckte jag.

Dock krökte jag en "piratnyckel" en gång när jag skulle tanka. Fällde upp tanklocket med nyckeln i och hade armen lätt vilande ovanpå.
Efter tankning när jag skulle låsa locket märkte jag att nyckeln var lätt böjd, men det gick att kröka tillbaka.

Dåligt tyckte jag det var eftersom jag förmodligen gjort samma sak omedvetet tidigare med Suzukis originalnyckel utan att böja den.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle direkt kolla hos en större låssmed om dom har ämnet och kan göra nyckeln.

Då jag lät göra extra nycklar till Cadillacen (hade med egna ämnen för att få rätt åttakantiga nycklar som äldre GM ska ha) så gjorde dom även extra nyckel till tanklocket. I Luleå hade dom en massa nyckelämnen och sökte till dom hittade lämpligt ett ämne till tanklocket.

Det är väl troligt att en låssmed som gör nycklar kan ha nyckelämnen som passar till topboxen.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Jag beställde en ny nyckel till min Suzuki-scooter här:

Detta efter att ha frågat den lokala låsmästaren om han kunde fixa en, vilket han inte kunde. Då hade jag inte originalnyckeln att kopiera i och för sig, men hade låsnumret till den. Nyckelkopia löste det snabbt och enkelt. Ring och fråga om de har något till toppboxen.

• Gilla
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom