Nykomling med rejäla avslappningsproblem

AnnaKarin

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2010
Hoj
Kawasaki ER-6
Hej alla!

Hade önskat att man anslöt sig till detta forum efter fixad uppkörning, men icke...:huvet:huvet:huvet

Körde upp häromdagen o det gick rakt åt helsike! Var som en stelopererad cementsugga på krypbanan, så det blev totalfiasko! På körskolans konbana har det rullat på bra, men med pressen vid själva uppkörningen var allt självförtroende totalt bortblåst... Har ny uppkörning bokad, men begriper inte hur jag ska hitta lugnet som krävs för att fixa eländet.

Någon som har något mirakelknep för att slappna av i överkroppen, så man inte ser ut som man glömt galgen i skinnstället?!

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Min hoj (XR 600) rasade på uppkörningen när hälften av bankörningen va klar. Fick då låna en ER6N av en snubbe där som jobba på trafikskola, snacka om ängel.

Och medans ja å farsan åkte å hämta hojen så skulle besiktnigsmannen(kvinnan) köra upp med dom andra.
Så vi åkte å hämta hojen å ja körde den tillbaka, de första som hände när ja kom ut på gata va kramp i låret på grund av den "extrema" körställningen jämfört mot XRn så ja stod upp å körde vilket måste sett bra lustigt ut, speciellt eftersom de va full motardutrustning på med crosskängor å hela köret :lol

Så kom vi iväg till uppkörningsområdet och ja såg dom andra köra upp medans ja satt och snurrade runt runt runt runt runt på en grusplan med gropar där och körde som konbana mellan groparna, helt förstörd och överraskad över hur jäkla lite man kan svänga med en sån där motorcykel:gnissla
Men sen till sist blev det min tur att köra konbanorna, va tvungen att göra om allt för allt skulle göras med samma motorcykel.
Så ja skakade som om ja hade epilepsi och skulle börja köra lågfart, Stälde mig i början och skulle ta på mig hjälmen men besikvningstjejen stoppa mig och sa till mig att andas väldigt lugnt och ta djupa andetag och att hon förstod om ja kanske satte ner foten gång eftersom ja berättade att ja aldrig hade kört nå sportigare än XRen.
Ja tänkte bara, "vafan de e ju endå bara samma bana som ja kört tusen gånger, och det här är ju inge svårare än när man försöker hålla fötterna på pinnarna så länge man kan vid rödljus"

Så då bar det av, mer koncentrerad än någonsin förut, klarade lågfart utan att sätta ner foten en enda gång eller någonting.
Körde högfart och det gick galant!
Sen skulle ja göra bromsprov, och väl medveten om att hojen hade abs tänkte ja "vafan e den inkopplad eller vad? Kan man ens koppla ur den?"
Så ja rulla iväg upp i stadiga 70 och bromsade så mkt ja vågade, blev väl en ganksa lång bit på bromssträckan men ja vände och åkte tillbaka för att köra från 90. Väl vid bromspunkten tänkte ja nå i still med "hoppas absen funkar" så nitade ja båda bromsarna och stannade på kortare sträcka än från 70.

Hon sa att allt va lugnt och att vi skulle åka i trafik sen men att hon skulle ta de andra först för ja stod fortfarande å skakade och nästan stammade.

Körde sedan i trafiken och det gick jättebra och klarade mig.

Efter allt va över fick ja faktiskt väldigt mycket beröm för att ja klarade allt med en så annorlunda hoj, hon sa att det tydde på verkligt bra vana och motorcykelkännedom så ja tackade väl några gånger för mycket, sen tackade ja även för att ja hade klarat mig och sen log ja hela vägen hem till Köping från E-tuna fast ja satt i en bil med min trasiga motorcykel på släpkärra och sjukt glad för att ha fått kört en underbart trevlig cykel! :D

Så ja iallafall... Mina tips!

Berätta att du är nervös och om du känner att du behöver andas lite extra så be om att få göra det. Dom flesta förstår sånt, dom e bara människor dom också.
En till sak som va väldigt avgörande för att ja klarade de va att ja visste att ja redan kunde. De tänkte ja jättemycket på. Tänkte inte på att hon kollade eller nå utan ja bara körde.

Hoppas de går bättre nästa gång!

//En som nästan slutat skaka nu :gnissla

AnnaKarin

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2010
Hoj
Kawasaki ER-6
Tack för tips o råd! Ja, en uppkörning kan se vääääldigt olika ut, hehe....

Ja, det är väl bara att öva, öva, öva o hoppas att mer erfarenhet sätter sig i ryggen... åsså nå´n hästdos muskelavslappnande. Kanske man ska ringa nå´n veterinär o be om nå´n kul spruta i vardera axel?!

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Tack för tips o råd! Ja, en uppkörning kan se vääääldigt olika ut, hehe....

Ja, det är väl bara att öva, öva, öva o hoppas att mer erfarenhet sätter sig i ryggen... åsså nå´n hästdos muskelavslappnande. Kanske man ska ringa nå´n veterinär o be om nå´n kul spruta i vardera axel?!

Sprutor krävs ej, räcker att ta några pilsner innan så infinner sig självförtroendet och lugnet, och du kommer köra bättre än rossi... tror du iaf ;)

c.dotter

Gad som en speleman :)
Gick med
30 Jun 2010
Hoj
Yamaha FZ6
Jag vet hur du kände dig där på uppkörningsbanan. Jag satt som en skyltdocka och skakade som en parkinsonsjuk som missat sin medicin.

Och som jag böla när tjejen (inspektören) sa att hon bryter min uppkörning där på banan. Jag böla och böla hela den dan :gråta och min mamma sa "Herregud Cecilia, det är väl inte hela världen" Jag svara bölande "Jo, för mig e de!"
Men jag tog en paus på ett par veckor från körskolan och satt nog faktiskt bara en gång på min egen hoj under de veckorna. Jag behövde ett avbrott, bryta ihop och komma igen. Så när det var dax att köra igen på skolan så tog jag mig ett snack med körskolläraren och bad honom titta hur jag körde, komma med små tips hur jag skulle finslipa och slappna av.

Fick också ett tips av en mc-kompis som precis också tagit kortet att känna hur det känns i kroppen när jag kört en bra krypkörning och undermanöver och sen försöka hitta den känslan sen. Jag tog fasta på det. Tänkte hur jag satt, hur jag andades, hur jag tittade, hur det kändes i kroppen, vad jag tänkte och sen försökte jag framkalla den känslan vid varje körning. Och sen verkligen förklara för mig själv att jag KUNDE ju faktiskt de där! Jag kunde momenten och att det bara var huvudet som spelade mig ett spratt :huvet

Och inför nästa uppkörning hade jag tillsammans med min körskolelärare kommit överens hur dagen skulle se ut, att jag skulle få köra hojen upp till Ängelholm (där bankörningen skulle framföras) och att jag skulle vara en av de första som skulle ut på banan. Det kändes skönt, han stöttade mig fullständigt där. Sen hade jag bara berättat för ett fåtal att jag skulle köra upp denna gången, kände mindre press på mig då tyckte jag. Och jag tänkte även att OM OM OM jag skulle kugga igen så var det inte hela världen även om jag skulle bli förbannad på mig själv :gnissla

När väl dagen kom så försökte jag framkalla dendär sköna lugna känslan i kroppen och när jag väl kom upp på banan så kändes det bra, hade varit där innan och visste vad som skulle hända och visste inom mig att jag kunde det jag skulle göra där.

Så försök hitta den där känslan, du har den inom dig! Du kan det och det vet du! Jag tyckte inte det var så farligt andra gången, men visst var jag nervös skulle ljuga annars! Lycka till och hör av dig när du kört nästa gång och berätta hur det gått!! :krama

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Jag vet hur du kände dig där på uppkörningsbanan. Jag satt som en skyltdocka och skakade som en parkinsonsjuk som missat sin medicin

....

....

Så försök hitta den där känslan, du har den inom dig! Du kan det och det vet du! Jag tyckte inte det var så farligt andra gången, men visst var jag nervös skulle ljuga annars! Lycka till och hör av dig när du kört nästa gång och berätta hur det gått!! :krama

Mycket bra tips där som jag kan ha nytta av snart ;)

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Men det är ju faktiskt så att det bara är en övning till att börja med, du kör den riktiga uppkörningen senare under dan :tummenupp

;)

Erik-Ducce

do you dream of Monsters in the Dark....
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
Ducati Monster
Ja'a det där kommer man ihåg. Nervös vid uppkörningen. Hemska grejer.
Men som tidigare skrivare, tänk på alla de gånger du gjort övningen och det gått bra!
Fokusera på det du gör för stunden (själva övningen) låt inte tankarna fara iväg, då tänker man oftast på sånt som kan gå fel och då går det oftast fel...

Ta're lugnt och lycka till ;)

Tom123

Ny hoj!
Gick med
20 Dec 2008
Hoj
hojlös
Jag var så nervös att jag höll andan hela lågfartsbanan. Efter jag tagit av mig hjälmen smått röd i ansiktet och lite andfådd tyckte läraren att det gått bra men påpekade att jag kanske borde andas också ;)

Jag tror alla är sjukt nervösa inför en uppkörning men det gäller att vara så förberedd att man klarar det ändå. För mig var det värst precis i början sen blev jag mer och mer avslappnad ju längre in på uppkörningen det gick :)

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jättebra idé, men sluta särskriv - det ser så illa ut!

:hihi

(lycka till - klart du sätter det nästa gång! :tummenupp)

Antingen:
kul spruta = rolig spruta
spruta_26697182.jpg

eller

kulspruta = annat ord för maskingevär
kulspruta.jpg

Vad jag känner till är det en "kul" spruta man tar hos vetrinären (vilket inte rekommenderas för människor) och inte en kulspruta :tungan

Hur som helst välkommen AnnaKarin :tummenupp

danne65

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Kawa Z1000,Kawa kxf250
Hej på dig Anna Karin!
Tror att du och jag gjorde uppkörningen samtidigt,jag körde upp i tisdags 24/8.
Om så va fallet,så måste jag säga att det jag såg av dig när vi värmde upp, innan bödeln kom så körde du ju bra.
Själv så hade jag problem med krypkörningen ända tills sista körlektionen ,då tyckte jag att jag fick tilll det.
Träna tills du känner dig hyffsat säker,ju säkrare du känner dig ju lugnare blir du,förhoppningsvis : )

Sen så va inte uppkörningskillen stenhård heller,sätter du ner en fot så klarar man det ändå,om han anser att du kan krypköra.

Detta fixar du,fan har du kommit så här långt så finns det ingen återvändo : )

Mvh Daniel,som körde först på uppkörningen.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
En knixkurs kommer att göra att du smälter ihop med hojen och du kommer att glida igenom all teknikkörning utan problem.

Priset är lägre än en körlektion och det är riktigt nyttigt (framförallt riktigt roligt)

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
En knixkurs kommer att göra att du smälter ihop med hojen och du kommer att glida igenom all teknikkörning utan problem.

Priset är lägre än en körlektion och det är riktigt nyttigt (framförallt riktigt roligt)

Trodde att man behövde körkort för en sådan?

Annars, skit i att försöka peppa fram något konstlat självförtroende. Tänk "Det kommer att skita sig i alla fall" Sedan bara ut och bränn!
Funkade för mig, länge sedan iofs men iaf. Trodde definitivt att det var kört när uppkörningsgubben ropade "Vänta förhelvete! Jag hinner inte med"

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
Du behöver inte öva mer!

Du behöver komma på hur du ska vara avslappnad när du ska köra upp...

Jävligt lätt att säga men svårt att göra i verkligheten, men försök med nåt som du älskar precis innan, typ nån grym platta att lyssna på och tänk på nåt annat för att när det är din tur, direkt försöka skapa bra kontakt med läraren.

Jag vet varför jag klarade min uppkörning en gång i tiden. För att läraren fick mig att slappna av och ta det soft! Synd att inte alla lärare är såna bara.

AnnaKarin

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2010
Hoj
Kawasaki ER-6
Näe Danne, det var nog ett annat vrak du träffat på... Jag körde (i dubbel bemärkelse) dagen efter dig!

Tack till Er alla för goda råd!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...