Nyrenoverad KTM 450SMR, vad kolla?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Kommer ev. köpa en KTM 450smr. Motorn är nyrenoverad, är det något särskilt jag bör kolla är bytt?
En följdfråga,
Varför renoveras tävlingsmotarder efter ca 15timmar? Min 525 EXC klarade sig lugnt en bra bit över 100 timmar trots hård gatkörning + lite bana. En kompis är uppe i 300timmar på sin EXC.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Kommer ev. köpa en KTM 450smr. Motorn är nyrenoverad, är det något särskilt jag bör kolla är bytt?
En följdfråga,
Varför renoveras tävlingsmotarder efter ca 15timmar? Min 525 EXC klarade sig lugnt en bra bit över 100 timmar trots hård gatkörning + lite bana. En kompis är uppe i 300timmar på sin EXC.

"Renoverad motor" kan ju betyda vad som helst. Allt från en totalgenomgång till att bara beröra ngn enskild del (så länge det inte är mer specificerat då)

Men efter 15 h låter ju ganska tidigt utan att det skulle varit något problem, vilket i sig inte är ett problem då det ska vara åtgärdat. Men t.ex. ventiler kan ju ha gått ner sig eller att man av ngn anledning behövt öppna motorn & då passat på att byta lager osv. Kan ju oxå vara i rent förebyggande syfte.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04

Jag renoverar då inte efter några 15 timmar. Jag tror varför folk gör detta är för att de övertrimmar de stackars KTM-motorerna (det är ktm-motorer du sett mest va?). 613cc på en motor som var konstruerad för 450cc lämnar sina spår...

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Är nog bara KTM å Husa som renoverar motorer sådär.....

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Det är framförallt ramlager, kamkjedja du kan byta efter så kort tid.
Efter nästa renovering byter du kanske kolv...

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
En följdfråga,
För en otrimmad eller lätt trimmad motor så är 15h väldigt tidigt, om det inte hänt nåt precis som Barret säger. Normaltiden brukar ligga någonstans runt 40h. OCH, vad är nyrenoverad ? Kvitton på delar ?

..... 613cc på en motor som var konstruerad för 450cc lämnar sina spår...
För att få 613 måste du byta block till ett stabilare ett. Ur 450/525-blocket får man 578. :fakta Rätt skall vara rätt. :tungan

.

Last edited:

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
min bike renoverade förra ägaren efter ca 30-35h ovh nu har den gått ca 14-15 efter det. renoverad i mitt fall = lager :)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
För en otrimmad eller lätt trimmad motor så är 15h väldigt tidigt, om det inte hänt nåt precis som Barret säger. Normaltiden brukar ligga någonstans runt 40h. OCH, vad är nyrenoverad ? Kvitton på delar ?

För att få 613 måste du byta block till ett stabilare ett. Ur 450/525-blocket får man 578. :fakta Rätt skall vara rätt. :tungan

.

Jepp, rätt ska vara rätt. Jag fick för mig att det var några i sverige som kört 613 på vanliga blocket men det lär ju vara fel då :)

En del tycker att renoverat är när de bytt lager på kamaxeln...

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
Tack för svaren! Just denna hoj hade gått 30timmar och då tyckte han att motorn ändrade tongång så den renoverades i förebyggande syfte på verkstad. Alla lager utom i lådan ska vara bytta.
Andra jag kollat på har renoverat sina efter 15timmar, och när jag frågat ena säljaren varför han renoverat så tidigt har jag fått frågan om hur insatt jag är.
Tycker det är konstigt att en bankörd 450/525 ska renoveras ändå efter 30-40 timmar mot att vid enduro/gatkörning kunna hålla 200+ timmar även om det är högre varv på bana.

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Är nog bara KTM å Husa som renoverar motorer sådär.....

Har du tänkt på en sak? Det är ingen som orkar bry sig längre och kommentera dina återkommande nedlåtande inlägg om KTMs och Husabergs överlägsna dominans i Supermotardvärlden. :pannkyss

Hur känns det? :D

Sen om du hjälpte PLM i sitt sökande efter visdom låter jag vara osagt. Jag tyckte det normalt sett lät som lite tidigt renovera efter 15 timmar.

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Tack för svaren! Just denna hoj hade gått 30timmar och då tyckte han att motorn ändrade tongång så den renoverades i förebyggande syfte på verkstad. Alla lager utom i lådan ska vara bytta.
Andra jag kollat på har renoverat sina efter 15timmar, och när jag frågat ena säljaren varför han renoverat så tidigt har jag fått frågan om hur insatt jag är.
Tycker det är konstigt att en bankörd 450/525 ska renoveras ändå efter 30-40 timmar mot att vid enduro/gatkörning kunna hålla 200+ timmar även om det är högre varv på bana.

Jag hade ner en hårt körd 560motor (nästan same som 450n..) efter 20h och det fanns i stort sett inget slitage varken på kolv eller ramlager

Visst får man missljud efter 15h så är de ju läge att renovera.. vissa har tur andra inte

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Vad gäller renoverng så ser jag det som ett sundhetstecken att renovera tidigt. Jag har lite trim i min motor så jag renoverade själv efter 22h och då tänker jag främst på ramlager och kamkjedja. Lagrena var mycket fina och jag hade säkert kunnat köra dom 40h till men samtidigt kanske inte.

När man tävlar vill man, ja inte jag i alla fall chansa med ett ras. Skulle det rasa kommer det att att kosta så mycket mer än en renovering av utsatta delar kostar så jag ser det som en försäkring att öppna motorn lite oftare än vad som behöves.

Sen tycker jag att RaceMe hade en intressant synpunkt angående Lennarssons tjat om alla hojmärken utom Yammaha. Ta er till Linköping på tisdag så ska jag visa varför man inte behöver renovera en Yamma, hehe. Hoppas du inte bli förkyld Johan :tummenupp

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
Tack känner mig lite visare nu:tummenupp

Jag hade ner en hårt körd 560motor (nästan same som 450n..) efter 20h och det fanns i stort sett inget slitage varken på kolv eller ramlager

Visst får man missljud efter 15h så är de ju läge att renovera.. vissa har tur andra inte

Har inte 560 kralligare ramlager än 450/525?

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...