nytt däck på ingång ?

<-(XxX)->

Protein addict
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
zx10r-05, Ktm 690 SMC
nån som har hört nåt om nåt nytt däck som ska testas på kinnekulle 1:a maj på nåt jippo som heter nåt i stil med "maxis" eller nåt sånt?

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Jag har en liten fundering.

Fürstenhoff, du skrev att däcket inte var något att ha.
Jag inte är så otroligt insatt i däck men, kan däcken va så extremt dåliga ifall de kan ha dem och tävla med i USA, eller skiljer det så mycket på värmen och asfalten? :va
Maxxis sponsrar (enligt deras hemsida) ett team som tävlar.

Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Jag har en liten fundering.

Fürstenhoff, du skrev att däcket inte var något att ha.
Jag inte är så otroligt insatt i däck men, kan däcken va så extremt dåliga ifall de kan ha dem och tävla med i USA, eller skiljer det så mycket på värmen och asfalten? :va
Maxxis sponsrar (enligt deras hemsida) ett team som tävlar.

förmodligen så är de inte så dåliga som Mr GR vill påskina, sen kanske han har dåliga erfarenheter från den tillverkaren.

tex jag fick tag på ett skitdåligt Avon däck, tyckte de va skräp. men ändå så är Avon stora å har sendan 70talet levererat däck till F1 stall på 70 och 80talet.

så de handlar nog mest om vilka personliga erfarenheter Tysken har om Maxxis däcken

själv tänker jag på spelföretaget Maxis som gjorde SimCity spelen när jag läste Maxxis i tråden ;)

MC Doktorn

Guest
Det kördes 58:eek:r på kinnekulle nyligen med maxis (Mats Nilsson?) om jag inte missminner mig.
Det kanske säger något..

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen nu
Att ett däck är bra på bana är ju inte riktigt samma sak som att det är bra på gata under normala förhållanden.
Ska bli intressant att höra hur vad de har för livslängd och våtgrepp mm.
Oftast brukar man ju få vad man betalar för.

Stoekh

Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Flertalet olika
För gata tvivlar jag inte en sekund på att däcket är bra.

Men, för bana har jag svårt att tro att detta skulle vara någon konkurrent till Dunlop och deras Qualifier RR.

Maxxis har ju alltid varit lite av ett lågprismärke och är väll endast etablerade inom offroad/cross om inte jag har helt fel. En del moppe och Supermotard däck har jag sett också, men det är fortfarande inga discipliner där däcken är avgörande.

Läste några poster upp att priset låg på 1700-1800kr... Lite dyrt för att vara lågpris men lite billigt för att utstråla kvalitet, antagligen ett mitt imellan däck, det finns sämre och det finns bättre.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
180/55 ZR17 73W TL, 1717 kr inkl. moms Jag är ingen expert alls på däck.
Men för mig är detta ett normalpris däck.

Vad är det som inte är bra med det däcket?

köpte quallifer rr 190/50 för 1250 förra veckan så 1700 för ett maxxis skulle jag knappast ge gummiverkstan här hemma säljer ju michelin pilot power för 2100 så lågpris är det knappast

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Jag vet inte var ni handlar era däck men om ni går in på www.hojdäck.se som har annons här på Sporthoj på förstasidan så kan ni köpa ett Maxxis Presa Sport 180-däck för 1308:-.
Det är sportdäck vi pratar om va, då är det väl iallafall greppet och stabiliteten viktigast och slitaget sekundärt, annars pratar vi om touringdäck.
Testet som gjordes på Kinnekulle där dom körde 58:eek:r bevisar väl att iallafall att dom etablerade märkena får se upp med nykomlingen MAXXIS. Jag tänker iallafall prova.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ska bli intressant att höra hur vad de har för livslängd...
Tja, det är inga problem att få upp värmen i däcken och snabbaste tiden sattes när de redan gått mer eller mindre oavbrutet i drygt 2 timmar om jag inte minns fel...

Ironimode ON
Detta då trots att vi höll på att gå omkull i varenda kurva och driftade åt alla håll fast vi höll veckans långsammaste tempo.
Ironimode OFF

Last edited:

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Maxxis har sålt personbilsdäck ganska länge i sverige åsikterna e många dubbdäck funkar inte alls enligt många några e nöjda sommar däcken funkar till en "vanlig" bil livslängd e okej men alla klagar på deras egenskaper i vatten men vem kör hoj när de regnar? men om de skiljer typ 200 kr på ett bakdäck skulle inte jag chansa.
Bättre skippa dom där 3 ölen på krogen å få ett riktigt bra däck tycker jag.

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
har inte provat deras roaddäck så jag håller bedömning öppen runt dessa.
på crosssidan så har de riktigt bra däck och framdäck slår dunlop med hästlängder i grepp.bättre hållbarhet och tappar inte sidodupp som michelin gör och blir inte lika runda som barum däcken.så där är de bra,inget snack.
sm däcken är det många förare som använder så det får ju tala för sig självt.
jag hoppas personligen att de är bra däck de gör,vore roligt med en lågprisuppstickare,och hittils verkar de fungera ju.kommer ihåg en liknande inställning till continental när jag hade det på tal för 3 år sedan,verkar ju som de fungerade ypperligt.nä man ska alltid vara öppen för nya ideer och kanske jobba med istället för emot innan fakta finnes,det kommer man långt på.
trots att jag är emot biltema utan att provat:)

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping