Nytt framdrev och hastighetsmätaren flippar

Wenhov

Tillbaka i RR-träsket...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Höllviken - Skåne
Hoj
GSX-R 600 -01
Jag bytte till en kugg mindre drev fram på min GSXR600 och nu så visar hastighetsmätaren dels för LITE (felvisningen verkar vara större i högre hastigheter) och dels så skiftar den visade hastigheten hela tiden med ca 10%. Felvisningen är i och för sig uppskattad, men den är tydlig, eftersom mätaren visade 150-160 vid ca 10000 varv på 6:an.

Jag har kollat att själva mätarinfästningen i motorkåpan sitter som den ska (kan bara sitta på ett sätt).

Vad kan det vara? Kan det vara drevet som inte ger rätt signaler till mätaren p g a storleken eller annat?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det borde helt enkelt vara så att hastighetmätaren "kollar" på hur fort utgående axel snurrar, och ett mindre framdrev borde i så fall betyda att hastighetsmätaren visar för mycket....eller? :va

Verkar skumt! När jag började trodde jag att jag hade nåt bra att säga, men vid närmare eftertanke hade jag nog inte det. :rolleyes:
 

Wenhov

Tillbaka i RR-träsket...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Höllviken - Skåne
Hoj
GSX-R 600 -01
Mysteriet är löst. Det var hastighetsmätargivaren som sitter skruvad på drevaxeln utanför muttern som håller drevet (se bild) som det hade lossnat en bit från, och det gjorde att den gav felaktiga signaler till mätaren.

Det finns ingen som har en sådan liggande och skräpar? Det är samma till GSXR 750 och 1000 också (00-03/01-02) och kanske även till senare/tidigare Suzukimodeller.
 

Bifogat

  • Suzuki drev.jpg
    Suzuki drev.jpg
    15.9 KB · Visningar: 55
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top