Nytt styrlager - ytterringen för liten för att passa? Gixxer 750 -92

ronneback

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -92
Hej,

Är mitt uppe i ett styrlagerbyte och upptäcker nu, när hela framvagnen är nedriven, att ytterringarna på de nya styrlagren är något för små för att passa perfekt in i "kragarna" på motorcykeln. Det övre lagret glappar ca 0,5-1 mm och undre lagret lite mindre. Jag kan se att den förra ägaren har monterat de gamla lagren med någon form av limmande massa (Locktight?).

Hur skall jag göra? Fungerar det att montera med locktight?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fungerar gör det säkert men om det är vidare smart låter jag vara osagt.

Ta reda på vilka lager som ska sitta där original och köp nya. Att börja mixtra med lager som egentligen inte ska sitta där kan bara sluta illa.
 

JerryH

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha XT600, gsxr1100-87
övre styrlager skall vara 47x25x15 (ytterDiam x innerDiam x höjd) och nedre styrlager skall vara 55x30x17. Om allt är som det skall måste yttre lagerskålar pressas eller krympas in i ramen(styrhuvudet). Vad har du för mått i styrhuvudet? Posta gärna bilder på styrhuvud och styrstam så man kan se om det är bearbetat/kraschat eller så.
mvh
Jerry
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
ja, så ska det inte vara iaf. troligtvis så har lagerbanan legat och "gottat till sig" (läs glappat och skavt) under en längre tid och då har aluminiumet gett sig och nu har du helt plötsligt plats för en aningen större lagerbana.
om jag läser skjutmåttet rätt såhär efter några öl på kvällen så ska lagerbanans yttermått vara 47,6mm.
jag hade nog försökt att få tag på någon med en svarv som kan svarva till en lagerbana åt dig i rätt mått, eller så plockar du ner hela ramen och låter någon TIG'a och svarva upp hålet igen, alternativt köper en ny ram...

MVH Phille
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Övre lagerläget såg klart skum ut. Du ska ha tolerans på några hundradels millimeter när det gäller lager, inte en par tiondelar som på bilden. Det är definitivt inte som det ska vara. Funderar lite hur fasen det blivit så pass glappt. :va

Tror nog bannemig enda lösningen är att köra dit övre lagret med något lim som är anpassat för sånt här. Svårt att säga hur stor skillnad en tiondel gör i förskjutning när det gäller ökat slitage på lagret. Nu vet du ju av problemet och kan hålla ett öga på det så jag tror inte att det ska vara något större problem. Montera bara dit båda lagren enligt konstens alla regler så ska det nog bli bra.
 
Last edited:

JerryH

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha XT600, gsxr1100-87
övre ser ut som 47,15 för mig iaf. Man skulle kunna prova med bladmått/bladmetall på rulle, då helst 0,05-0,07mm i kombination med loctite cylindrisk fastsättning (603) eller liknande. Bladmetallen är mest för att få till centreringen av lagret, loctite 603 kan ta upp spel på 0,1mm.
Undre såg väl ut som 55 jämnt? Går lagerbanan in i läget med lite "motstånd" eller faller det ur lagerläget?
Skriv gärna ut vad du mätt fram.
O lycka till:smasha
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top