Araikaj
Våga Vara Snäll
Regler och förevisningar beträffande import av hoj, kan vara bra att checka av om man är i färd med att köpa hoj.
Fordon som är EG-typgodkända, dvs ett CoC finns
EG-typgodkännande
Typgodkännande av personbilar, traktorer, motorcyklar och mopeder är nu helt harmoniserade inom EU, vilket innebär att när en tillverkare har fått ett sådant godkännande av modellen så gäller detta godkännande inom samtliga EU-länder.
Från och med den 1 januari 1998 ska alla nya personbilar som registreras första gången vara typgodkända enligt grunddirektivet 70/156/EEG, senast ändrat genom direktiv 2001/116/EG. De EG-typgodkända personbilarna är normalt av 1995 års modell eller senare. En EG-typgodkänd personbil är försedd med en tillverkarskylt som innehåller biltypens godkännandenummer, till exempel e1*98/14*0004*01. Vidare intygar tillverkaren genom ett CoC (Certificate of Conformity) att fordonet omfattas av ett EG-typgodkännande.
Nytillverkad bil kräver ett - CoC - Certificate of Conformity
Är bilen ny och inte registrerad i ursprungslandet krävs ett så kallat CoC. Det är en handling där tillverkaren intygar att bilen omfattas av ett EG-typgodkännande. En CoC-bil ska även ha en tillverkarskylt som anger att personbilen omfattas av ett EG-typgodkännande. Den skylten sitter normalt under motorhuven och där finns biltypens godkännandenummer samt bilens chassinummer.
Är fordonet nytt görs inte någon teknisk kontroll av fordonet vid registreringsbesiktningen, däremot görs en identifiering av fordon och dokument.
Fordon som varit registrerat i annat EU-land
Är bilen begagnad och det finns ett CoC så kan detta användas för att styrka att de tekniska och miljömässiga kraven är uppfyllda. Det görs dock en viss teknisk kontroll förutom identifiering av fordon och dokument.
Det här gäller både privatpersoner och yrkesmässiga importörer.
Införsel av bil som saknar CoC men är nationellt godkänd i ett EES-land
Det är numera tillräckligt att genom ett registreringsbevis från det tidigare landet visa att bilen uppfyller de svenska säkerhetskraven. Registreringsbeviset eller motsvarande ska vara utfärdat i ett EES-land. Detta gäller serietillverkade bilar i standardutförande, med totalvikt av högst 3 500 kg, som är eller har varit registrerat och godkänt i ett annat EES-land, och som tagits i trafik i det landet.
Om ett giltigt CoC saknas men typgodkännande framgår av registreringshandling och tillverkarskylt på bilen godkänns bilen utan att Vägverkets undantag för eget bruk behöver nyttjas. Detsamma gäller om det finns ett giltigt CoC, oberoende av om fordonet tidigare varit registrerat i något EU-land eller om bilen är ny eller begagnad. Någon begränsning av antalet fordon som får föras in finns inte. Fordonet måste dock vara i sitt ursprungliga utförande och överensstämma med de dokument som lämnas.
Det här gäller både privatpersoner och yrkesmässiga importörer
___________________________________________________________________________________________________________________
INREG I EU-LAND MINST 6000KM / 6 MÅNADER = AVGIFTER BETALT DÄR
BARA REG / SKROT AVGIFT HÄR.
Se sidan 445 i trafikförordningen.
STEG FÖR STEG: Så importerar du fordonet.
FÖRE KÖPET:
· Kontakta handlaren, få kopior på registreringsbevis (Fahrzeugbrief), servicebok, reparationskvitton med mera faxat eller mailat till dig. Titta på handlarens hemsida och utbud av fordon, ställ frågor, verkar allt seriöst? Våga pruta på telefon. Oftast är priserna på webben inte sista pris. Priserna är i regel ganska höga och prutmån finns!
· Stirra dig inte blind på priset.
Många svenskar har fått betala ett högt pris för att man inte varit en "kritisk konsument". En viktig anledning till att importfordon till del fått dåligt rykte i Sverige beror just på detta. Det har importerats alltför många dåliga fordon till Sverige, helt i onödan!
· Om allt verkar bra och du fått tag på din drömfordon, be handlaren reservera fordonet för dig. För att säkra reservationen kan det krävas en handpenning.
PÅ PLATS:
· Skulle du köpa en obesiktigad fordon i Sverige? Knappast. Ställ samma krav på till exempel en tysk handlaren som du gör på en svensk. Köp aldrig ett fordon som inte genomgått den tyska bilprovningen (TüV). Beställ ett konditionstest (Gutachten) av handlaren. Konsumentinstitut som Dekra och TüV går igenom fordonen noga för cirka 1 000 kronor, beställ testet av handlaren. Är handlaren seriös skall denna ovillkorligen gå med på ett sådant test som kan liknas vid Svensk Bilprovnings Diagnos.
· Om du betalar med en bankväxel blir det svårare att pruta på plats. Bäst är att göra en överföring på plats från ditt konto, men det kräver att du gör affären på en vardag. Du kan också reservera pengar via t ex Forex, eftersom det kan vara bra att ha kontanter på plats, t ex i en situation där du vill pruta.
· Ett alternativ är att ett speditionsföretag kör upp fordonet på lastfordon, då behövs inga interimsskyltar och speditörens försäkring gäller. En transportbeställning bör göras ett par veckor före avhämtning och kostar mellan 5 000-6 000 kronor plus moms.
· Se till att du får ett ordentligt köpekontrakt (KAUFVERTRAG) där handlaren angivit att miltalet är korrekt och att fordonet är skadefri. Försök att få information om föregående ägare. Beviskravet är högre på importerade fordon, när du säljer den vidare är det en fördel att ha så mycket information som möjligt.
· Enklast är att köpa fordon av en handlare, då denne kan sköta all administration kring exporten åt dig mot en avgift. Har du bestämt dig på förhand kan fordonet levereras körklar för ett tillägg på 1 500-3 000 kronor. Köper du av en privatperson kan priset vara lägre men det kräver mer av dig i form av administration. Fordonet måste förses med exportskyltar och försäkring vid färd från Tyskland:
Exportskylten finns i två versioner: En korttids skylt (kostnad cirka 90 €) varar i 5 dagar (har en gul bård)och får egentligen inte användas i Danmark eller Sverige. Det går att köpa genomfarts försäkring genom Danmark och detta måste göras innan avfärd. En exportskylt med röd bård (Export Kenziegen, kostand cirka 190 €), tillåter färd i hela Europa under 15 dagar.
· Med köpet måste du få med fordonets registreringsbevis. Det visar alla fordonsdata, och är en identitetshandling som visar att fordonet är EU-typgodkänd. Utan detta dokument anses man inte ha äganderätt över fordonet och fordonet blir omöjlig att inregistrera i Sverige eller annat land. Registreringsbeviset (Fahrzeugbrief) får inte vara modifierat. Ett fordon som är trimmad eller chassiesänkt bör inte ha detta angivet i Fahrzeugbriefet, eftersom det då kan vara problem att inregistrera fordonet i Sverige.
· Du måste teckna försäkring innan du kör upp till Sverige. Handlaren kan ordna detta åt dig eller ditt svenska försäkringsbolag. Du kan teckna en temporär trafikförsäkring som gäller till exempel i 48 timmar inom EU.
HEMMA IGEN:
· Teckna till att börja med en försäkring med ditt svenska försäkringsbolag som även gäller helförsäkring. Du behöver inte längre skaffa svenska interimsskyltar till fordonet, utan kan använda rätt tyska exportskyltar fram till dess att du skall registreringsbesiktiga fordonen. Inom given tidsintervall förstås!
· Boka tid för registreringsbesiktning. Alla stationer har inte denna behörighet, så det kan vara viss väntetid för privatpersoner under högsäsong.
· Till besiktningen måste du ta med registreringsbeviset i original, det stämplas och löses in av SBP och efter detta fastställs fordonens identitet till Fordonregistret. Inga andra handlingar behövs visas upp hos SBP, om fordonen är EU-typgodkänd. Vid besiktningen måste den person som skall äga fordonet i Sverige följa med, legitimera sig och fylla i uppgifter. Fordonet blir då registrerad på denna person.
· Inga tekniska ändringar behövs i regel göras på fordonet, på litet äldre fordonar kan krävas montering av sidoblinkers (svenskt krav sedan 1986).
· Efter några dagar kommer dina riktiga registreringsskyltar på posten, tillsammans med ditt svenska registreringsbevis. Nu kan du försäkra fordonen på vanligt sätt.
· Du får inbetalningskort på vägskatt (viktberoende), skrotningsavgift (1500 kr)och skyltavgift (c:a 250 kr) samt moms i förekommande fall. Moms behöver bara erläggas då den begagnade fordonet är yngre än 6 månader/alt rullat mindre än 600 mil. Har du köpt fordonen utan moms i Tyskland (Netto Export) måste också svensk moms erläggas
Fordon som är EG-typgodkända, dvs ett CoC finns
EG-typgodkännande
Typgodkännande av personbilar, traktorer, motorcyklar och mopeder är nu helt harmoniserade inom EU, vilket innebär att när en tillverkare har fått ett sådant godkännande av modellen så gäller detta godkännande inom samtliga EU-länder.
Från och med den 1 januari 1998 ska alla nya personbilar som registreras första gången vara typgodkända enligt grunddirektivet 70/156/EEG, senast ändrat genom direktiv 2001/116/EG. De EG-typgodkända personbilarna är normalt av 1995 års modell eller senare. En EG-typgodkänd personbil är försedd med en tillverkarskylt som innehåller biltypens godkännandenummer, till exempel e1*98/14*0004*01. Vidare intygar tillverkaren genom ett CoC (Certificate of Conformity) att fordonet omfattas av ett EG-typgodkännande.
Nytillverkad bil kräver ett - CoC - Certificate of Conformity
Är bilen ny och inte registrerad i ursprungslandet krävs ett så kallat CoC. Det är en handling där tillverkaren intygar att bilen omfattas av ett EG-typgodkännande. En CoC-bil ska även ha en tillverkarskylt som anger att personbilen omfattas av ett EG-typgodkännande. Den skylten sitter normalt under motorhuven och där finns biltypens godkännandenummer samt bilens chassinummer.
Är fordonet nytt görs inte någon teknisk kontroll av fordonet vid registreringsbesiktningen, däremot görs en identifiering av fordon och dokument.
Fordon som varit registrerat i annat EU-land
Är bilen begagnad och det finns ett CoC så kan detta användas för att styrka att de tekniska och miljömässiga kraven är uppfyllda. Det görs dock en viss teknisk kontroll förutom identifiering av fordon och dokument.
Det här gäller både privatpersoner och yrkesmässiga importörer.
Införsel av bil som saknar CoC men är nationellt godkänd i ett EES-land
Det är numera tillräckligt att genom ett registreringsbevis från det tidigare landet visa att bilen uppfyller de svenska säkerhetskraven. Registreringsbeviset eller motsvarande ska vara utfärdat i ett EES-land. Detta gäller serietillverkade bilar i standardutförande, med totalvikt av högst 3 500 kg, som är eller har varit registrerat och godkänt i ett annat EES-land, och som tagits i trafik i det landet.
Om ett giltigt CoC saknas men typgodkännande framgår av registreringshandling och tillverkarskylt på bilen godkänns bilen utan att Vägverkets undantag för eget bruk behöver nyttjas. Detsamma gäller om det finns ett giltigt CoC, oberoende av om fordonet tidigare varit registrerat i något EU-land eller om bilen är ny eller begagnad. Någon begränsning av antalet fordon som får föras in finns inte. Fordonet måste dock vara i sitt ursprungliga utförande och överensstämma med de dokument som lämnas.
Det här gäller både privatpersoner och yrkesmässiga importörer
___________________________________________________________________________________________________________________
INREG I EU-LAND MINST 6000KM / 6 MÅNADER = AVGIFTER BETALT DÄR
BARA REG / SKROT AVGIFT HÄR.
Se sidan 445 i trafikförordningen.
STEG FÖR STEG: Så importerar du fordonet.
FÖRE KÖPET:
· Kontakta handlaren, få kopior på registreringsbevis (Fahrzeugbrief), servicebok, reparationskvitton med mera faxat eller mailat till dig. Titta på handlarens hemsida och utbud av fordon, ställ frågor, verkar allt seriöst? Våga pruta på telefon. Oftast är priserna på webben inte sista pris. Priserna är i regel ganska höga och prutmån finns!
· Stirra dig inte blind på priset.
Många svenskar har fått betala ett högt pris för att man inte varit en "kritisk konsument". En viktig anledning till att importfordon till del fått dåligt rykte i Sverige beror just på detta. Det har importerats alltför många dåliga fordon till Sverige, helt i onödan!
· Om allt verkar bra och du fått tag på din drömfordon, be handlaren reservera fordonet för dig. För att säkra reservationen kan det krävas en handpenning.
PÅ PLATS:
· Skulle du köpa en obesiktigad fordon i Sverige? Knappast. Ställ samma krav på till exempel en tysk handlaren som du gör på en svensk. Köp aldrig ett fordon som inte genomgått den tyska bilprovningen (TüV). Beställ ett konditionstest (Gutachten) av handlaren. Konsumentinstitut som Dekra och TüV går igenom fordonen noga för cirka 1 000 kronor, beställ testet av handlaren. Är handlaren seriös skall denna ovillkorligen gå med på ett sådant test som kan liknas vid Svensk Bilprovnings Diagnos.
· Om du betalar med en bankväxel blir det svårare att pruta på plats. Bäst är att göra en överföring på plats från ditt konto, men det kräver att du gör affären på en vardag. Du kan också reservera pengar via t ex Forex, eftersom det kan vara bra att ha kontanter på plats, t ex i en situation där du vill pruta.
· Ett alternativ är att ett speditionsföretag kör upp fordonet på lastfordon, då behövs inga interimsskyltar och speditörens försäkring gäller. En transportbeställning bör göras ett par veckor före avhämtning och kostar mellan 5 000-6 000 kronor plus moms.
· Se till att du får ett ordentligt köpekontrakt (KAUFVERTRAG) där handlaren angivit att miltalet är korrekt och att fordonet är skadefri. Försök att få information om föregående ägare. Beviskravet är högre på importerade fordon, när du säljer den vidare är det en fördel att ha så mycket information som möjligt.
· Enklast är att köpa fordon av en handlare, då denne kan sköta all administration kring exporten åt dig mot en avgift. Har du bestämt dig på förhand kan fordonet levereras körklar för ett tillägg på 1 500-3 000 kronor. Köper du av en privatperson kan priset vara lägre men det kräver mer av dig i form av administration. Fordonet måste förses med exportskyltar och försäkring vid färd från Tyskland:
Exportskylten finns i två versioner: En korttids skylt (kostnad cirka 90 €) varar i 5 dagar (har en gul bård)och får egentligen inte användas i Danmark eller Sverige. Det går att köpa genomfarts försäkring genom Danmark och detta måste göras innan avfärd. En exportskylt med röd bård (Export Kenziegen, kostand cirka 190 €), tillåter färd i hela Europa under 15 dagar.
· Med köpet måste du få med fordonets registreringsbevis. Det visar alla fordonsdata, och är en identitetshandling som visar att fordonet är EU-typgodkänd. Utan detta dokument anses man inte ha äganderätt över fordonet och fordonet blir omöjlig att inregistrera i Sverige eller annat land. Registreringsbeviset (Fahrzeugbrief) får inte vara modifierat. Ett fordon som är trimmad eller chassiesänkt bör inte ha detta angivet i Fahrzeugbriefet, eftersom det då kan vara problem att inregistrera fordonet i Sverige.
· Du måste teckna försäkring innan du kör upp till Sverige. Handlaren kan ordna detta åt dig eller ditt svenska försäkringsbolag. Du kan teckna en temporär trafikförsäkring som gäller till exempel i 48 timmar inom EU.
HEMMA IGEN:
· Teckna till att börja med en försäkring med ditt svenska försäkringsbolag som även gäller helförsäkring. Du behöver inte längre skaffa svenska interimsskyltar till fordonet, utan kan använda rätt tyska exportskyltar fram till dess att du skall registreringsbesiktiga fordonen. Inom given tidsintervall förstås!
· Boka tid för registreringsbesiktning. Alla stationer har inte denna behörighet, så det kan vara viss väntetid för privatpersoner under högsäsong.
· Till besiktningen måste du ta med registreringsbeviset i original, det stämplas och löses in av SBP och efter detta fastställs fordonens identitet till Fordonregistret. Inga andra handlingar behövs visas upp hos SBP, om fordonen är EU-typgodkänd. Vid besiktningen måste den person som skall äga fordonet i Sverige följa med, legitimera sig och fylla i uppgifter. Fordonet blir då registrerad på denna person.
· Inga tekniska ändringar behövs i regel göras på fordonet, på litet äldre fordonar kan krävas montering av sidoblinkers (svenskt krav sedan 1986).
· Efter några dagar kommer dina riktiga registreringsskyltar på posten, tillsammans med ditt svenska registreringsbevis. Nu kan du försäkra fordonen på vanligt sätt.
· Du får inbetalningskort på vägskatt (viktberoende), skrotningsavgift (1500 kr)och skyltavgift (c:a 250 kr) samt moms i förekommande fall. Moms behöver bara erläggas då den begagnade fordonet är yngre än 6 månader/alt rullat mindre än 600 mil. Har du köpt fordonen utan moms i Tyskland (Netto Export) måste också svensk moms erläggas