Nyttig import info!!

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Regler och förevisningar beträffande import av hoj, kan vara bra att checka av om man är i färd med att köpa hoj.

Fordon som är EG-typgodkända, dvs ett CoC finns

EG-typgodkännande
Typgodkännande av personbilar, traktorer, motorcyklar och mopeder är nu helt harmoniserade inom EU, vilket innebär att när en tillverkare har fått ett sådant godkännande av modellen så gäller detta godkännande inom samtliga EU-länder.
Från och med den 1 januari 1998 ska alla nya personbilar som registreras första gången vara typgodkända enligt grunddirektivet 70/156/EEG, senast ändrat genom direktiv 2001/116/EG. De EG-typgodkända personbilarna är normalt av 1995 års modell eller senare. En EG-typgodkänd personbil är försedd med en tillverkarskylt som innehåller biltypens godkännandenummer, till exempel e1*98/14*0004*01. Vidare intygar tillverkaren genom ett CoC (Certificate of Conformity) att fordonet omfattas av ett EG-typgodkännande.

Nytillverkad bil kräver ett - CoC - Certificate of Conformity
Är bilen ny och inte registrerad i ursprungslandet krävs ett så kallat CoC. Det är en handling där tillverkaren intygar att bilen omfattas av ett EG-typgodkännande. En CoC-bil ska även ha en tillverkarskylt som anger att personbilen omfattas av ett EG-typgodkännande. Den skylten sitter normalt under motorhuven och där finns biltypens godkännandenummer samt bilens chassinummer.
Är fordonet nytt görs inte någon teknisk kontroll av fordonet vid registreringsbesiktningen, däremot görs en identifiering av fordon och dokument.

Fordon som varit registrerat i annat EU-land
Är bilen begagnad och det finns ett CoC så kan detta användas för att styrka att de tekniska och miljömässiga kraven är uppfyllda. Det görs dock en viss teknisk kontroll förutom identifiering av fordon och dokument.
Det här gäller både privatpersoner och yrkesmässiga importörer.

Införsel av bil som saknar CoC men är nationellt godkänd i ett EES-land
Det är numera tillräckligt att genom ett registreringsbevis från det tidigare landet visa att bilen uppfyller de svenska säkerhetskraven. Registreringsbeviset eller motsvarande ska vara utfärdat i ett EES-land. Detta gäller serietillverkade bilar i standardutförande, med totalvikt av högst 3 500 kg, som är eller har varit registrerat och godkänt i ett annat EES-land, och som tagits i trafik i det landet.

Om ett giltigt CoC saknas men typgodkännande framgår av registreringshandling och tillverkarskylt på bilen godkänns bilen utan att Vägverkets undantag för eget bruk behöver nyttjas. Detsamma gäller om det finns ett giltigt CoC, oberoende av om fordonet tidigare varit registrerat i något EU-land eller om bilen är ny eller begagnad. Någon begränsning av antalet fordon som får föras in finns inte. Fordonet måste dock vara i sitt ursprungliga utförande och överensstämma med de dokument som lämnas.
Det här gäller både privatpersoner och yrkesmässiga importörer

___________________________________________________________________________________________________________________



INREG I EU-LAND MINST 6000KM / 6 MÅNADER = AVGIFTER BETALT DÄR

BARA REG / SKROT AVGIFT HÄR.

Se sidan 445 i trafikförordningen.

STEG FÖR STEG: Så importerar du fordonet.




FÖRE KÖPET:

· Kontakta handlaren, få kopior på registreringsbevis (Fahrzeugbrief), servicebok, reparationskvitton med mera faxat eller mailat till dig. Titta på handlarens hemsida och utbud av fordon, ställ frågor, verkar allt seriöst? Våga pruta på telefon. Oftast är priserna på webben inte sista pris. Priserna är i regel ganska höga och prutmån finns!

· Stirra dig inte blind på priset.
Många svenskar har fått betala ett högt pris för att man inte varit en "kritisk konsument". En viktig anledning till att importfordon till del fått dåligt rykte i Sverige beror just på detta. Det har importerats alltför många dåliga fordon till Sverige, helt i onödan!

· Om allt verkar bra och du fått tag på din drömfordon, be handlaren reservera fordonet för dig. För att säkra reservationen kan det krävas en handpenning.

PÅ PLATS:

· Skulle du köpa en obesiktigad fordon i Sverige? Knappast. Ställ samma krav på till exempel en tysk handlaren som du gör på en svensk. Köp aldrig ett fordon som inte genomgått den tyska bilprovningen (TüV). Beställ ett konditionstest (Gutachten) av handlaren. Konsumentinstitut som Dekra och TüV går igenom fordonen noga för cirka 1 000 kronor, beställ testet av handlaren. Är handlaren seriös skall denna ovillkorligen gå med på ett sådant test som kan liknas vid Svensk Bilprovnings Diagnos.

· Om du betalar med en bankväxel blir det svårare att pruta på plats. Bäst är att göra en överföring på plats från ditt konto, men det kräver att du gör affären på en vardag. Du kan också reservera pengar via t ex Forex, eftersom det kan vara bra att ha kontanter på plats, t ex i en situation där du vill pruta.

· Ett alternativ är att ett speditionsföretag kör upp fordonet på lastfordon, då behövs inga interimsskyltar och speditörens försäkring gäller. En transportbeställning bör göras ett par veckor före avhämtning och kostar mellan 5 000-6 000 kronor plus moms.

· Se till att du får ett ordentligt köpekontrakt (KAUFVERTRAG) där handlaren angivit att miltalet är korrekt och att fordonet är skadefri. Försök att få information om föregående ägare. Beviskravet är högre på importerade fordon, när du säljer den vidare är det en fördel att ha så mycket information som möjligt.

· Enklast är att köpa fordon av en handlare, då denne kan sköta all administration kring exporten åt dig mot en avgift. Har du bestämt dig på förhand kan fordonet levereras körklar för ett tillägg på 1 500-3 000 kronor. Köper du av en privatperson kan priset vara lägre men det kräver mer av dig i form av administration. Fordonet måste förses med exportskyltar och försäkring vid färd från Tyskland:
Exportskylten finns i två versioner: En korttids skylt (kostnad cirka 90 €) varar i 5 dagar (har en gul bård)och får egentligen inte användas i Danmark eller Sverige. Det går att köpa genomfarts försäkring genom Danmark och detta måste göras innan avfärd. En exportskylt med röd bård (Export Kenziegen, kostand cirka 190 €), tillåter färd i hela Europa under 15 dagar.

· Med köpet måste du få med fordonets registreringsbevis. Det visar alla fordonsdata, och är en identitetshandling som visar att fordonet är EU-typgodkänd. Utan detta dokument anses man inte ha äganderätt över fordonet och fordonet blir omöjlig att inregistrera i Sverige eller annat land. Registreringsbeviset (Fahrzeugbrief) får inte vara modifierat. Ett fordon som är trimmad eller chassiesänkt bör inte ha detta angivet i Fahrzeugbriefet, eftersom det då kan vara problem att inregistrera fordonet i Sverige.

· Du måste teckna försäkring innan du kör upp till Sverige. Handlaren kan ordna detta åt dig eller ditt svenska försäkringsbolag. Du kan teckna en temporär trafikförsäkring som gäller till exempel i 48 timmar inom EU.

HEMMA IGEN:

· Teckna till att börja med en försäkring med ditt svenska försäkringsbolag som även gäller helförsäkring. Du behöver inte längre skaffa svenska interimsskyltar till fordonet, utan kan använda rätt tyska exportskyltar fram till dess att du skall registreringsbesiktiga fordonen. Inom given tidsintervall förstås!

· Boka tid för registreringsbesiktning. Alla stationer har inte denna behörighet, så det kan vara viss väntetid för privatpersoner under högsäsong.

· Till besiktningen måste du ta med registreringsbeviset i original, det stämplas och löses in av SBP och efter detta fastställs fordonens identitet till Fordonregistret. Inga andra handlingar behövs visas upp hos SBP, om fordonen är EU-typgodkänd. Vid besiktningen måste den person som skall äga fordonet i Sverige följa med, legitimera sig och fylla i uppgifter. Fordonet blir då registrerad på denna person.

· Inga tekniska ändringar behövs i regel göras på fordonet, på litet äldre fordonar kan krävas montering av sidoblinkers (svenskt krav sedan 1986).

· Efter några dagar kommer dina riktiga registreringsskyltar på posten, tillsammans med ditt svenska registreringsbevis. Nu kan du försäkra fordonen på vanligt sätt.

· Du får inbetalningskort på vägskatt (viktberoende), skrotningsavgift (1500 kr)och skyltavgift (c:a 250 kr) samt moms i förekommande fall. Moms behöver bara erläggas då den begagnade fordonet är yngre än 6 månader/alt rullat mindre än 600 mil. Har du köpt fordonen utan moms i Tyskland (Netto Export) måste också svensk moms erläggas
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har hittat en kille som säljer en importerad r1'a klart billigt. den är importerad från tyskland men inte inregistrerad. Jag är sjukt sugen på att köpa denna hoj men jag vill inte riskera att det inte ska gå att regga in den.

på Fahrzeugbrief, ser man där att hojen har varit i trafik minst 6 månader och rullat minst 600mil? om man bara har fått en kopia på Fahrzeugbrief och den ser är ok, är det bara att regga in den då?

när man ska kolla ramnummer och regnummer för att se om den är snodd. ska jag ringa till vv/polisen i sverige då eller ska jag ringa till tyskland?
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
bmwjohan skrev:
2567762 jag har hittat en kille som säljer en importerad r1'a klart billigt. den är importerad från tyskland men inte inregistrerad. Jag är sjukt sugen på att köpa denna hoj men jag vill inte riskera att det inte ska gå att regga in den.

på Fahrzeugbrief, ser man där att hojen har varit i trafik minst 6 månader och rullat minst 600mil? om man bara har fått en kopia på Fahrzeugbrief och den ser är ok, är det bara att regga in den då?

när man ska kolla ramnummer och regnummer för att se om den är snodd. ska jag ringa till vv/polisen i sverige då eller ska jag ringa till tyskland?

Är det för bra för att vara sant är det oftast det

Har någon plockat in en hoj och inte orkat regga den blir jag misstänksam direkt. Är ju hur lätt som helst och kostar 2000pix. Varför gör han det inte själv och tjänar några tusen till på hojen. Kan vara för att han vet att det kan bli problem, eller så är allt frid och fröjd. Chansa inte
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
WestW skrev:
2567937 Är det för bra för att vara sant är det oftast det

Har någon plockat in en hoj och inte orkat regga den blir jag misstänksam direkt. Är ju hur lätt som helst och kostar 2000pix. Varför gör han det inte själv och tjänar några tusen till på hojen. Kan vara för att han vet att det kan bli problem, eller så är allt frid och fröjd. Chansa inte


Importerar ( och besiktar ) man många hojar så kan det bli problem med skattemyndigheten, så sa iaf killen jag köpte en importerad & oreggad hoj av.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
bmwjohan skrev:
2567762om man bara har fått en kopia på Fahrzeugbrief och den ser är ok, är det bara att regga in den då?
Det kanske är därför den är billig? Du måste ha FZB i original eller ett CoC för att kunna regga den.
 
Last edited:

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
bmwjohan skrev:
2567762 jag har hittat en kille som säljer en importerad r1'a klart billigt. den är importerad från tyskland men inte inregistrerad. Jag är sjukt sugen på att köpa denna hoj men jag vill inte riskera att det inte ska gå att regga in den.

på Fahrzeugbrief, ser man där att hojen har varit i trafik minst 6 månader och rullat minst 600mil? om man bara har fått en kopia på Fahrzeugbrief och den ser är ok, är det bara att regga in den då?

när man ska kolla ramnummer och regnummer för att se om den är snodd. ska jag ringa till vv/polisen i sverige då eller ska jag ringa till tyskland?


Mätarställning står inte med på briefet vad jag kommer ihåg men när den är inreggad, avställd, påställd osv. Det går fint att ringa till polisen i sverige för det har jag gjort själv tidigare. Då hamnade jag till slut hos en trevlig prick som hade tillgång till en databas med stulna fordon inom Schenger länderna. Lycka till!
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
WestW skrev:
2567937 Är det för bra för att vara sant är det oftast det

Har någon plockat in en hoj och inte orkat regga den blir jag misstänksam direkt. Är ju hur lätt som helst och kostar 2000pix. Varför gör han det inte själv och tjänar några tusen till på hojen. Kan vara för att han vet att det kan bli problem, eller så är allt frid och fröjd. Chansa inte

hojen är en r1'a årsmodell 00 som har gått 2000 mil. har slipon. han vill ha 40.000kr för den. detta tycker jag känns som ett väldig bra pris

Jåke skrev:
2568051 Det kanske är därför den är billig? Du måste ha FZB i original eller ett CoC för att kunna regga den.

vad är ett CoC? vad är det förkortning för?
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
bumpar upp tråden lite.

frågar en gång till. Vad är ett CoC? Vad står förkortningen för?
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
bmwjohan skrev:
2569903 bumpar upp tråden lite.

frågar en gång till. Vad är ett CoC? Vad står förkortningen för?

Står ju för f*n i tråden du frågar i.
" Vidare intygar tillverkaren genom ett CoC (Certificate of Conformity) att fordonet omfattas av ett EG-typgodkännande.

Nytillverkad bil kräver ett - CoC - Certificate of Conformity
Är bilen ny och inte registrerad i ursprungslandet krävs ett...."

40´för en -00 R1 är väl inte direkt sjukt billigt eller ??

KOTTENS skrev:
2570078 Vet inte.....
Ett av det bättre svaren på SH någonsin faktiskt.

Skulle vilja svara med ett klassiskt citat:
"Nu har jag inte orkat läsa hela tråden men har du provat att borra ?"

//P
 
Last edited:

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR600F 2011
Jag köpte min hoj av en kompis som hämtar hem hojar från tyskland! Precis som det stod i en tråd ovan så kan inte han regga in för många hojar per år, eftersom du måste vara ägare av hojeb för att få göra det! Precis på samma sätt som du bara kan byta eller sälja bil (jag tror det är 5 gånger) på ett år. Annars anses man bedriva handel med fordon och skall då betala lagstadgade avgifter och skatter så klart!

Jag tog med mig beviset som i 99% av fallen krävs i orginal. Man kan få regga in en hoj med en kopia ifall man inom en viss tid (typ 1-2) dagar inkommer med orginalet. Detta avgörs av besiktningsmannen som ska göra besiktingen och är tydligen helt upp till honom att avgöra.

Dom var extremt noga med att kolla att avgassystem är orginal i övrigt så var det bara reflex bak som dom sa att 9 av 10 hojar saknade så det sålde dom i en kartong för 15 spänn.

Hojen måste ha gått minst 600 mil och det står inte på beviset utan det är mätaren dom kollar. Samt att den har vart inreggad minst 6 månader i ursprungslandet.

Min kompis tog hem 2 andra motard hojar där den ena hade gått 900 mil och den andra 300 sen bytte han mätare på dom och fick dom inreggade. tydligen hur enkelt som helst!

Men min kompis säger att priset inte skiljer sig så enormt i Tyskland mot i Sverige så är det ett otroligt pris så håller jag nog med om att du ska kolla ramnummer etc. plus att den kan ju ha vart klotad också!

//Lundberg
 

jonkster

Fetto MC is da shit.
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Falun
Hoj
CF Moto 650NK. Suzuki M800. Exxo Bullet 150,
Bilprovningen struntar fullständigt i om hojen är äldre än 6 månader eller har gått över 600 mil. Däremot KAN skattemyndigheten lägga sig och göra en kontroll. Då kan det bli dyrt att betala moms på hojen... Bilprovningen har ingen skyldighet att upplysa skattemyndigheten i misstänkta fall. Däremot har dom skyldighet att lämna uppgifter om skattemyndigheten begär in det.

Du kan köpa och sälja hur många fordon som helst under ett år som privatperson. Det finns ingen gräns. Du är dock skyldig att ta upp det i deklarationen och betala skatt OM du tjänar pengar på det. Skattemyndigheten kan göra en kontroll även här, då oftast pga anonyma tips eller andra orsaker.

Tänk också på att det finns många bedragare som försöker luras på Tyska websidor tex mobile.de. Står inte telefonnummer utan bara en mail-länk i annonsen kan ni glömma den direkt.
Dom vill bara att ni ska betala delar av eller hela hojen i förskott sen ser ni inte röken av säljaren. Säkrast är att köpa av en firma, där kan man under "impressum" få reda företagets momsredovisningsnr och firmaregnr.
Har importerat mellan 400 och 500 fordon från Asien, Europa och Usa senaste 10 åren och genomskådar bedragare i stort sett varje dag.....
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
om man åker ner med en släpkärra och tar hem hojen på kärran, måste man då ordna exportskyltar och försäkring i tyskland, eller kan man skita i detta? man vill ju komma undan så många avgifter som möjligt :D

Jonkster. om man vill få tag på en r1'a eller en gixxer 1000 så billigt som möjligt, vilket land ska man då köpa ifrån och kan du tipsa om någon hemsida. du har ju plockat hem ett och annat fordon vad jag förstår
 

jonkster

Fetto MC is da shit.
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Falun
Hoj
CF Moto 650NK. Suzuki M800. Exxo Bullet 150,
Sen några år har jag företag och betalar snällt min skatt.
Om man kör hem en hoj på släpvagn sparar man kostnader för exportreg osv men det blir mycket dyrare att åka färja och bro med släpvagn.
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
jonkster skrev:
2641085 Sen några år har jag företag och betalar snällt min skatt.
Om man kör hem en hoj på släpvagn sparar man kostnader för exportreg osv men det blir mycket dyrare att åka färja och bro med släpvagn.

Skåpbil är ju en lösning, använde jag mig av. Har man ingen får man ju dock pröjsa hyra men har man inget släp måste man ju pröjsa det istället + mer krångel när man kör, långsammare, kostar mer på broar och båtar, drar mer bensin oftast (eller annat drivmedel).
 

jonkster

Fetto MC is da shit.
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Falun
Hoj
CF Moto 650NK. Suzuki M800. Exxo Bullet 150,
bmwjohan skrev:
2640696 om man åker ner med en släpkärra och tar hem hojen på kärran, måste man då ordna exportskyltar och försäkring i tyskland, eller kan man skita i detta? man vill ju komma undan så många avgifter som möjligt :D

Jonkster. om man vill få tag på en r1'a eller en gixxer 1000 så billigt som möjligt, vilket land ska man då köpa ifrån och kan du tipsa om någon hemsida. du har ju plockat hem ett och annat fordon vad jag förstår

Jag tycker nog dom stora sidorna mobile.de och motoscout24.com är dom bästa och lättaste att leta på, finns mycket skadat också till bra priser.

Absolut billigaste sättet att ta hem hojar på är att hyra en lite större skåpbil och åka ner 3-4 polare och köpa varsin hoj.
Det snabbaste och minst krångliga sättet att betala på är tyvärr med kontanter. Checkar godtas oftast inte och kort blir dyrt för handlaren (2-4 procent i avgifter). Överföring tar normalt 3-5 dagar, om man förberett banken kan man ringa sin bankman när det är dags men då tar det i alla fall upp till 24 timmar vilket är oändlig länge när man väl står där nere och bara vill åka vidare.
 

jonkster

Fetto MC is da shit.
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Falun
Hoj
CF Moto 650NK. Suzuki M800. Exxo Bullet 150,
Araikaj skrev:
2424594 Regler och förevisningar beträffande import av hoj, kan vara bra att checka av om man är i färd med att köpa hoj.

Fordon som är EG-typgodkända, dvs ett CoC finns

EG-typgodkännande
Typgodkännande av personbilar, traktorer, motorcyklar och mopeder är nu helt harmoniserade inom EU, vilket innebär att när en tillverkare har fått ett sådant godkännande av modellen så gäller detta godkännande inom samtliga EU-länder.
Från och med den 1 januari 1998 ska alla nya personbilar som registreras första gången vara typgodkända enligt grunddirektivet 70/156/EEG, senast ändrat genom direktiv 2001/116/EG. De EG-typgodkända personbilarna är normalt av 1995 års modell eller senare. En EG-typgodkänd personbil är försedd med en tillverkarskylt som innehåller biltypens godkännandenummer, till exempel e1*98/14*0004*01. Vidare intygar tillverkaren genom ett CoC (Certificate of Conformity) att fordonet omfattas av ett EG-typgodkännande.

Nytillverkad bil kräver ett - CoC - Certificate of Conformity
Är bilen ny och inte registrerad i ursprungslandet krävs ett så kallat CoC. Det är en handling där tillverkaren intygar att bilen omfattas av ett EG-typgodkännande. En CoC-bil ska även ha en tillverkarskylt som anger att personbilen omfattas av ett EG-typgodkännande. Den skylten sitter normalt under motorhuven och där finns biltypens godkännandenummer samt bilens chassinummer.
Är fordonet nytt görs inte någon teknisk kontroll av fordonet vid registreringsbesiktningen, däremot görs en identifiering av fordon och dokument.

Fordon som varit registrerat i annat EU-land
Är bilen begagnad och det finns ett CoC så kan detta användas för att styrka att de tekniska och miljömässiga kraven är uppfyllda. Det görs dock en viss teknisk kontroll förutom identifiering av fordon och dokument.
Det här gäller både privatpersoner och yrkesmässiga importörer.
Årsmodell 2003 och senare kan sakna helfordonsgodkännande inom EU, då krävs separat CoC-dokument.

Införsel av bil som saknar CoC men är nationellt godkänd i ett EES-land
Det är numera tillräckligt att genom ett registreringsbevis från det tidigare landet visa att bilen uppfyller de svenska säkerhetskraven. Registreringsbeviset eller motsvarande ska vara utfärdat i ett EES-land. Detta gäller serietillverkade bilar i standardutförande, med totalvikt av högst 3 500 kg, som är eller har varit registrerat och godkänt i ett annat EES-land, och som tagits i trafik i det landet.

Om ett giltigt CoC saknas men typgodkännande framgår av registreringshandling och tillverkarskylt på bilen godkänns bilen utan att Vägverkets undantag för eget bruk behöver nyttjas. Detsamma gäller om det finns ett giltigt CoC, oberoende av om fordonet tidigare varit registrerat i något EU-land eller om bilen är ny eller begagnad. Någon begränsning av antalet fordon som får föras in finns inte. Fordonet måste dock vara i sitt ursprungliga utförande och överensstämma med de dokument som lämnas.
Det här gäller både privatpersoner och yrkesmässiga importörer

___________________________________________________________________________________________________________________



INREG I EU-LAND MINST 6000KM / 6 MÅNADER = AVGIFTER BETALT DÄR

BARA REG / SKROT AVGIFT HÄR.

Se sidan 445 i trafikförordningen.

STEG FÖR STEG: Så importerar du fordonet.




FÖRE KÖPET:

· Kontakta handlaren, få kopior på registreringsbevis (Fahrzeugbrief), servicebok, reparationskvitton med mera faxat eller mailat till dig. Titta på handlarens hemsida och utbud av fordon, ställ frågor, verkar allt seriöst? Våga pruta på telefon. Oftast är priserna på webben inte sista pris. Priserna är i regel ganska höga och prutmån finns!

· Stirra dig inte blind på priset.
Många svenskar har fått betala ett högt pris för att man inte varit en "kritisk konsument". En viktig anledning till att importfordon till del fått dåligt rykte i Sverige beror just på detta. Det har importerats alltför många dåliga fordon till Sverige, helt i onödan!

· Om allt verkar bra och du fått tag på din drömfordon, be handlaren reservera fordonet för dig. För att säkra reservationen kan det krävas en handpenning.

PÅ PLATS:

· Skulle du köpa en obesiktigad fordon i Sverige? Knappast. Ställ samma krav på till exempel en tysk handlaren som du gör på en svensk. Köp aldrig ett fordon som inte genomgått den tyska bilprovningen (TüV). Beställ ett konditionstest (Gutachten) av handlaren. Konsumentinstitut som Dekra och TüV går igenom fordonen noga för cirka 1 000 kronor, beställ testet av handlaren. Är handlaren seriös skall denna ovillkorligen gå med på ett sådant test som kan liknas vid Svensk Bilprovnings Diagnos.

· Om du betalar med en bankväxel blir det svårare att pruta på plats. Bäst är att göra en överföring på plats från ditt konto, men det kräver att du gör affären på en vardag. Du kan också reservera pengar via t ex Forex, eftersom det kan vara bra att ha kontanter på plats, t ex i en situation där du vill pruta.

· Ett alternativ är att ett speditionsföretag kör upp fordonet på lastfordon, då behövs inga interimsskyltar och speditörens försäkring gäller. En transportbeställning bör göras ett par veckor före avhämtning och kostar mellan 5 000-6 000 kronor plus moms.

· Se till att du får ett ordentligt köpekontrakt (KAUFVERTRAG) där handlaren angivit att miltalet är korrekt och att fordonet är skadefri. Försök att få information om föregående ägare. Alla tidigare ägare står i fahrzugbrief. Beviskravet är högre på importerade fordon, när du säljer den vidare är det en fördel att ha så mycket information som möjligt.

· Enklast är att köpa fordon av en handlare, då denne kan sköta all administration kring exporten åt dig mot en avgift. Har du bestämt dig på förhand kan fordonet levereras körklar för ett tillägg på 1 500-3 000 kronor. Köper du av en privatperson kan priset vara lägre men det kräver mer av dig i form av administration. Fordonet måste förses med exportskyltar och försäkring vid färd från Tyskland: Ganska lätt för en privatperson att ordna försäkring och exportskyltar på ett Zulassungstelle.
Exportskylten finns i två versioner: En korttids skylt (kostnad cirka 90 €) varar i 5 dagar (har en gul bård)och får egentligen inte användas i Danmark eller Sverige. Det går att köpa genomfarts försäkring genom Danmark och detta måste göras innan avfärd. En exportskylt med röd bård (Export Kenziegen, kostand cirka 190 €), tillåter färd i hela Europa under 15 dagar.
Man måste köpa försäkring innan man kan köpa skyltar. Bara trafikförsäkring går att köpa. Genomfartsförsäkringen i Danmark är borttagen numera, köp röda 14-dagars skyltar.

· Med köpet måste du få med fordonets registreringsbevis. Det visar alla fordonsdata, och är en identitetshandling som visar att OMfordonet är EU-typgodkänd. Utan detta dokument anses man inte ha äganderätt över fordonet och fordonet blir omöjlig att inregistrera i Sverige eller annat land. Registreringsbeviset (Fahrzeugbrief) får inte vara modifierat. Ett fordon som är trimmad eller chassiesänkt bör inte ha detta angivet i Fahrzeugbriefet, eftersom det då kan vara problem att inregistrera fordonet i Sverige.

· Du måste teckna försäkring innan du kör upp till Sverige. Handlaren kan ordna detta åt dig eller ditt svenska försäkringsbolag. Du kan teckna en temporär trafikförsäkring som gäller till exempel i 48 timmar inom EU.

HEMMA IGEN:

· Teckna till att börja med en försäkring med ditt svenska försäkringsbolag som även gäller helförsäkring. Går endast att få halvförsäkring i Sverige innan fordonet är registrerat, det har du så länge skyltarna är giltiga. Det är svenska trafiksörsäkringsföreningen som ombesörjer den tillfälliga försäkringen du köpt i Tyskland.Du behöver inte längre skaffa svenska interimsskyltar till fordonet, utan kan använda rätt tyska exportskyltar fram till dess att du skall registreringsbesiktiga fordonen. Inom given tidsintervall förstås!

· Boka tid för registreringsbesiktning. Alla stationer har inte denna behörighet, så det kan vara viss väntetid för privatpersoner under högsäsong.

· Till besiktningen måste du ta med registreringsbeviset i original, det stämplas och löses in av SBP och efter detta fastställs fordonens identitet till Fordonregistret. Inga andra handlingar behövs visas upp hos SBPJo, vågsedel om Bilprovningen inte har våg., om fordonen är EU-typgodkänd. Vid besiktningen måste den person som skall äga fordonet i Sverige följa med, legitimera sig och fylla i uppgifter. Fordonet blir då registrerad på denna person. Personen som ska äga fordonet behöver inte vara med, fullmakt fungerar också bra med kopia på leg.

· Inga tekniska ändringar behövs i regel göras på fordonet, på litet äldre fordonar kan krävas montering av sidoblinkers (svenskt krav sedan 1986).

· Efter några dagar kommer dina riktiga registreringsskyltar på posten, tillsammans med ditt svenska registreringsbevis. Nu kan du försäkra fordonen på vanligt sätt.

· Du får inbetalningskort på vägskatt (viktberoende), skrotningsavgift (1500 kr)Finns inte på motorcyklar...och skyltavgift (c:a 250 kr) samt moms i förekommande fall. Moms behöver bara erläggas då den begagnade fordonet är yngre än 6 månader/alt rullat mindre än 600 mil. Har du köpt fordonen utan moms i Tyskland (Netto Export) Bara företag kan handla utan moms OM det finns avdragbar moms på fordonet. Ej om en privatperson någon gång ägt fordonet.måste också svensk moms erläggas
Lite tillägg till en bra text, se ovan.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top