(o)ljud från yamaha trx 850

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag köpte en sån i början av sommaren, serviceboken var ifylld på dom större servicarna och den senaste skulle dom tydligen justerat ventilspel.

Tycker det verkar skumt, det tickar ganska mycket om den och då jämför jag med pappas gsx600f.

Jag har prövat att lossa kamkedjespännaren och dragit åt den igen(minst ett varv och dra åt) men det blev inte bättre, kan det vara så att mc-firman som gjorde senaste servicen inte justerat ventilerna?

Hur kan man lättast märka om ventilerna har för stort spel eller om det är kamkedjesträckeren som är trasig så det låter om kamkedjan?

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
sEiKo skrev:
Jag köpte en sån i början av sommaren, serviceboken var ifylld på dom större servicarna och den senaste skulle dom tydligen justerat ventilspel.

Tycker det verkar skumt, det tickar ganska mycket om den och då jämför jag med pappas gsx600f.

Den där motorn ska låta mys bara. KLAGA! E väl lag på 3 månaders garanti! Alla etablerade ger iaf det.....

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Privatköp,
Är det jag som är känslig när det gäller "driftrelaterade ljud" Låter kanske pappas Suzuki mindre från början?

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
sEiKo skrev:
Privatköp,
Är det jag som är känslig när det gäller "driftrelaterade ljud" Låter kanske pappas Suzuki mindre från början?

Det ska inte vara några missljud från den där motorn över huvudtaget mer än Twinmullret tack vare 270-graderss kamaxeln. Hade en TDM 2 år (samma/lika motor) och det ända som lät va mysmullret och flickornas glädjerop när man passerade.....

Tycker du att det e nåt underligt så e det isf nåt underligt. Undersök innan det blir värre!

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Den är ganska lurig att kolla oljan på, har du rätt nivå? Många TRX drar en hel del olja.

Troligen hör du även ventilerna mer på den än på Suzukin, speciellt om det är för lite olja i den. Det är iaf min erfarenhet efter 2 år med en TRX i garaget.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tvärtemot vad RoLLer säger så tickar de flesta TRX markant om ventilerna så det är inget du behöver oroa dig för. Är du noggrann kollar du ventilspelt oftare för att se om det är några konstigheter men jag tror inte det. Håll koll på oljenivån så är det bar att köra.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Goodstuff skrev:
Tvärtemot vad RoLLer säger så tickar de flesta TRX markant om ventilerna så det är inget du behöver oroa dig för. Är du noggrann kollar du ventilspelt oftare för att se om det är några konstigheter men jag tror inte det. Håll koll på oljenivån så är det bar att köra.

Jag har då aldrig hört nåt missljud från TDM'en jag hade. Är iofs ingen stjärnmekaniker... Pratar bara utifrån egna erfarenheter.

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag har lyssnat på en del TRX'er, samtliga har haft något litet tick/rassel ljud för sig. Förmodligen inget att bry sig om.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TLS skrev:
Jag har lyssnat på en del TRX'er, samtliga har haft något litet tick/rassel ljud för sig. Förmodligen inget att bry sig om.

Vad skönt, men jag river nog ändå av ventilkåpan i vinter och kollar spel.
Oljenivån är ok, den ska man om jag förstått rätt kolla med motorn igång, växeln i friläge och cykeln stående plant.
I så fall är den ok. Även med avslagen motor är det ok enligt fönstret.

Sheriffen

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
vad jag vet så skall trx´arna låta lite skramligt......men det hör ju till på denna maskin

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
RoLLER skrev:
Jag har då aldrig hört nåt missljud från TDM'en jag hade. Är iofs ingen stjärnmekaniker... Pratar bara utifrån egna erfarenheter.

Det är ju inte direkt ett missljud utan mer ett svagt men tydligt ventilljud, dessutom kanske du hade en ovanligt tyst TDM.

OH-

Bromskloss
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
WRF1250FGS
Goodstuff skrev:
Det är ju inte direkt ett missljud utan mer ett svagt men tydligt ventilljud, dessutom kanske du hade en ovanligt tyst TDM.

Glömmer vi inte nåt nu ?

TRX har väl en spretig gitterram ? TDM har motorn mer eller mindre inbyggd i en låda med tanken som tak och deltaboxramens feta sidobalkar som sidor [1]. Klart man hör motorn mer på TRX:en.
Detta att samma motor låter helt olika i olika cyklar t ex med och utan kåpa är ju välkänt.

[1] Fel, fel, fel ! Det är ju några flärpar som hänger ner från tanken som skärmar av toppen, balkarna går ovanför. Hursomhelst är den ganska inkapslad.

Last edited:

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
sEiKo skrev:
Jag har prövat att lossa kamkedjespännaren och dragit åt den igen(minst ett varv och dra åt) men det blev inte bättre, kan det vara så att mc-firman som gjorde senaste servicen inte justerat ventilerna?

Om du lossar på bultarna som håller kamkedjespännaren så måste du lossa dom helt och hållet, återställa spännaren, och sen skruva fast den igen. Spännaren har en backspärr så om du bara lossar lite och drar åt så blir det för hårt spänn!

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring