Obd2 och Bluetooth

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Jag skulle vilja se oljetemp osv på min BMW från 98. Detta kan man har jag hört via en Bluetooth sändare som man sätter i OBD2 uttaget och sedan använder en app som man kan se allt möjligt på när man kör. Nu är bara problemet att min bil har inget OBD2 uttag utan bara de vanliga 20pin uttaget under huven. Frågan är nu om man kan använda sig av någon addapter som man kan sätta i uttaget under huven och som antingen har en Bluetooth sändare i sig eller att man kan koppla i ett OBD2 uttag i den som man sedan har en sändare i... Vill att det ska kunna sitta i hela tiden, både när man kör och när bilen bara står.
Det gäller en BMW alpina b10 3.2

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Nu är inte jag särskilt BMW-kunning men en stark gissning är att det INTE går.
Även om du lyckas koppla BMW-anslutningen till en OBD2-blåtandsdongel är det inte troligt att de kan kommunicera. Signalprotokollen blev inte standardiserade förrän 2001-2004 och innan dess körde tillverkarna med sina egna protokoll, även om själva OBD2-porten var densamma.

Råkade ut för det missödet när jag köpte en dongel till min Mitsu -96, som trots OBD2 krävde ett märkesspecifikt instrument för att kunna kommunicera.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Standardiseringen i sig är inte särskilt avancerad och ingen garanti att den överhuvudtaget presenterar det TS efterfrågar alls. Tyskarna har dock kanske längst erfarenhet av lite mer sofistikerad OBD även om de var sist att gå över till det standardiserade 16-poliga uttaget vi är vana med idag.

Hur som helst, eftersom den marknaden har den erfarenheten är det inte omöjligt att det TS efterfrågar finns för BMW's protokoll. Det vill säga om nu inte Alpina har fakkat till något på vägen =0) Adapter finns, höll i en senast igår.

OBDII = USA

eOBD = Europa

JOBD = Japan

Kanske kan underlätta när man söker och skulle jag leta efter det TS söker så är naturligtvis stalltipset att leta i Tyskland.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Tveksamt om dessa äldre uttag strömmar data i realtid som moderna obd2

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Oklart men OBDII kom redan 1996 och även om tyskarna levde kvar med sina eller hade båda innan 2001 så var den funktionen/realtidsdata inte särskilt ovanlig.

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Intressant. Frågan är om man kan ha den sittandes i hela tiden när man kör. Eftersom det är 30cm kabel och sen en bluetooth sändare som ska sitta i..

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Intressant. Frågan är om man kan ha den sittandes i hela tiden när man kör. Eftersom det är 30cm kabel och sen en bluetooth sändare som ska sitta i..

Borde väl gå att hitta nånstans att buntbanda fast den tycker man. Lär ju inte väga så värst mycket. Men jag har ingen aning om hur det ser ut under huven.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Varför inte koppla sig in direkt på tempgivaren med kabel och ett tex analogt instrument som man kan ha i bilen? Om nu bara oljetempen är det som är intressant. Är inte sån tempmätare original på BMW?

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO