notrightrider
The white zone is for loading and unloading only
Tanks - som vi sa i pansartrupperna.
Där kunde man gå vilse rejält i länk-djungeln
Så jag löste inte gåtan, det blev för strävsamt.
Men då gick i alla fall inte förslaget på ett så kallat "kombinerat bromssystem" igenom, i alla fall inte om det är detsamma som vi i dagligt tal kallar för "kombibromsar".
Detta skulle ju gälla för hojar under 125cc.
Hojen med endast ABS fram är en Honda MSX, så den är på 124cc, och verkar då undantagen från krav på ABS, men man har ändå implementerat det till hälften.
Nej, min tolkning är att för hojar är det så att man kommer undan kravet på ABS-bromsar för hojar under 125cc om dessa får kombinerade bromsar.
Alltså om man slår ut det motorcykelspecifika med två oberoende bromssystem som manövreras separat via två olika "actuators" - vad det nu blir på svenska.
Du lär alltså ha kombibromsar, eller bilbromsar om man hellre vill på din Grom. Om du inte märker av det när du kör så följ alla bromsledningar så lär du se att dom båda systemen på något sätt interagerar.
Men, för Monkey och Grom har Honda gjort något ytterligare: ett enkanals ABS-system som enbart arbetar på framhjulet.
Anledningen är att bättre däck och skivbromsar ihop med kort hjulbas är ett undergångsrecept för okänsliga förare.
Genom att ha ett enkanals-ABS för framhjulet så kan man koppla ihop detta med en IMU som övervakar eventuellt bakhjulsres och i förekommande fall kan kommunicera med ABS-enheten och beordra denna att lätta på bromstrycket fram för att förhindra rundslagning framåt, mer än traditionell hjullåsning som man förknippar med ABS.
Man får gå till Tyska Hondas sida för att få det någorlunda vettigt beskrivet.
(Texten beskriver Monkey, men gäller lika för MSX. Sista 6 raderna är aktuella.)
Alltså: kombinerade bromsar för att nå EU-lagkrav under EURO 5 och dessutom IMU+ABS fram för att lösa ett reellt problem på aktuella modeller - så ser mitt tips ut.
Ut och riv för att visa att jag har fel!