Ofantligt svårstartad KTM 660 -04

BaMF

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
KTM 660 04
Har bytt stift och tändhatt, gjort en ventiljustering, tagit loss och kollat så jag får bra stråle från förgasaren vilket jag gör. Inte tagit loss hela förgasaren och rengjort.

Kan tillägga att den går lite fett, stiftet va väldigt sotigt när jag bytte. Sitter Sebring effeksystem och munstycke i förgasaren är bytt för att komplettera effektsystemet.

Får knallar ibland och den är på gång ibland men något gör den tjurig som fan, är ganska novis på MC meckande så stör det goda folket här med ytterligare en tråd då jag börjar känna mig rådlös efter att ha följt varenda kick teknik och kollat de mest rekommenderade lösningarna.

Aspen hävdar ju att deras bensin gör motorn mer lättstartad och den ska ju gå att blanda med 95, någon som provat en sån blandning för att få det mer lättstartat?

Väldigt tacksam för förslag och tips!

/Fredrik

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Har du bra gnista?

Med stråle menar du acc-pumpen gissar jag, kan ändå ha igensatta munstycken.
Om du nu har bra gnista, ventiler står rätt, bra komp och inget annat är kass eller pillat på så återstår bara bensinen.

Att du säger att den smäller till ibland kan va när den har sugit igenom tillräckligt för en knall,
har den stått still eller har du sugit ner till tom tank?

Helt enkelt: Ta av förgasaren och rengör, återkom sen.

BaMF

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
KTM 660 04
Har stått still, byter soppa i tank och rengör förgasaren då så får vi se om jag får någon utdelning.

Tack för svar!

BaMF

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
KTM 660 04
Förgasare rengjord efter bästa förmåga, inte så mycket tyvärr. Tömde hela på bensin, tog bort munstycken och kollade dem, såg inget avvikande. Tanken tömd och fylld med ny bensin, får lite mer vilja i form av frekventare knallar och halvstarter när jag kickar nu men vill fortfarande inte starta.

Så ser mitt stift ut efter att jag försökt kicka ett tag, kan man dra någon slutsats av det eller blir det helt enkelt sotigt när man inte får igång den?
DSC_0085.jpg

Någon som har en aning om vad det skulle kosta att få förgasaren rengjord av kunnig person om man lägger den i näven på personen så han slipper det momentet?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Man kan inte dra någon slutsats om stiftet om inte cykeln har gått på avsedd gas och därefter dödats direkt. Jag skulle tro att det beror på dålig teknik....

BaMF

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
KTM 660 04
Man kan inte dra någon slutsats om stiftet om inte cykeln har gått på avsedd gas och därefter dödats direkt. Jag skulle tro att det beror på dålig teknik....

Fick man det slängt i ansiktet också, får helt enkelt dra på stövlarna och kötta lite mer på kicken.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Fick man det slängt i ansiktet också, får helt enkelt dra på stövlarna och kötta lite mer på kicken.

Det är inte bara att kötta, tryck ner på kicken tills det tar emot (alltså tills den är i TDC), sen lyfter du upp något och sen kickar du med jämn hastighet alternativt, jämnt accelererande hastighet.

Bättre än så kan jag inte förklara, om du står upp så går det enklare.
Är den såhär svårstartad så skulle jag ändå vilja säga ventiler, är de verkligen inom rätt toleranser?

Låt också stiftet vara ur en stund eftersom den lär vara sur (mättad med bensin) så in i helvete nu.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Går cykeln bra när den väl går och ventilerna är korrekt justerade så är det betydligt troligare att det är dålig kickteknik än att det är ett mysko fel som bara gör cykeln svårstartad.

Rainix

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Hoj
Ktm 450 exc 08
Jag kunde kicka i över 45 min innan jag lärde mig rätt teknik på min 660.
När jag väl visste hur jag skulle göra så starta den alltid på max 2 kick.

Gick med
3 Oct 2003
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Jag kunde kicka i över 45 min innan jag lärde mig rätt teknik på min 660.
När jag väl visste hur jag skulle göra så starta den alltid på max 2 kick.

Ja fy tusan. När den behagade dö vid trafikljuset vid en större korsning och man inte hade kläm på tekniken än osade det i hjälmen efter ett tag :hihi

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag tror också på felande kickteknik men tomgången kan även vara för högt ställd för då blir de svårstartade.
Min kickteknik är att trycka kolven till tdc och strax förbi innan jag kliver på.
Rör inte gasen under kickning!
Startar inte motorn på 2-3 kickar så luftar man ur motorn med manuella decompen för det är ingen mening kicka vidare pga ånglås som bildas när de inte startar omg.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024