Offroad utrustning, förslag

bleed

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 - 08 / KTM 525 EXC - 04
Hejsan!

Har införskaffat mig en enduro för grusbus och skogskörning så nu behöver jag utrustning till det, hjälm har jag sedan tidigare....

Funderar på en skyddsjacka med ryggplatta o axel/armbågsskydd/bröstskydd i ett... Finns det nå förslag på bra märken där ?

Sen funderar jag lite på stövlarna. Alpinestars tech serien verkar ju vara populär... Finns det något att säga om vilken modell som är bra där.
Eller något annat märke som är att rekommendera?

Tacksam för svar!
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Hejsan!

Har införskaffat mig en enduro för grusbus och skogskörning så nu behöver jag utrustning till det, hjälm har jag sedan tidigare....

Funderar på en skyddsjacka med ryggplatta o axel/armbågsskydd/bröstskydd i ett... Finns det nå förslag på bra märken där ?

Sen funderar jag lite på stövlarna. Alpinestars tech serien verkar ju vara populär... Finns det något att säga om vilken modell som är bra där.
Eller något annat märke som är att rekommendera?

Tacksam för svar!


Kolla www.soe.se
Där får du svar på alla sådana frågor.

Själv kör jag med Acerbis kroppsskydd, Thor stövlar, Thor knäskydd
har köpt det mesta på www.sportdepan.se
Jag är nöjd med min utrustning, se till att den sitter bra på dig, det är viktigt.
Du måste prova grejorna innan du köper, eftersom det är hårdplastskydd passar de på vissa, på vissa andra passar det inte alls.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
nu kör jag bara grusväg och ev stigar o likn men kör nästan alltid i en tjockare jacka (ixs) typ goretex men mer åt "äventyrshållet" sen ett vanligt ryggskydd, sen har jag lindstrands byxor. tycker de är bekvämt.
är de 20+grader så samma byxor men en skyddsjacka med en crosströja som överdrag bara :)
ang skorna köpte jag de billigaste crossdojorna jag hitta för 7år sen.
håller än, stenhårda så de är ingen känsla men skönt när man slår i nåt. :rolleyes:
 

bleed

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 - 08 / KTM 525 EXC - 04
nu kör jag bara grusväg och ev stigar o likn men kör nästan alltid i en tjockare jacka (ixs) typ goretex men mer åt "äventyrshållet" sen ett vanligt ryggskydd, sen har jag lindstrands byxor. tycker de är bekvämt.
är de 20+grader så samma byxor men en skyddsjacka med en crosströja som överdrag bara :)
ang skorna köpte jag de billigaste crossdojorna jag hitta för 7år sen.
håller än, stenhårda så de är ingen känsla men skönt när man slår i nåt. :rolleyes:

Jo jag har ett mp-asu goretex ställ som skulle kunna fungera om man tar ur innefodret - jag får börja med det nu till en början o titta efter tunnare kläder o skyddsjacka tills den riktiga värmen kommer .

Att jag tänkte på Alpinestars boots var att jag har deras Supertech R när jag kör landsvägshojjen och är nästan sjukligt nöjd med dem. Deras cross serie lär ju inte vara helt åt helvete då.

Kolla www.soe.se
Där får du svar på alla sådana frågor.

Själv kör jag med Acerbis kroppsskydd, Thor stövlar, Thor knäskydd
har köpt det mesta på www.sportdepan.se
Jag är nöjd med min utrustning, se till att den sitter bra på dig, det är viktigt.
Du måste prova grejorna innan du köper, eftersom det är hårdplastskydd passar de på vissa, på vissa andra passar det inte alls.

Tack för påminnelsen om soe.se, hade faktiskt glömt bort den sidan helt.

Tycker allafall att det här med kroppsskydd är en djungel. Finns olika konstiga märken i varierande prisklasser i varenda butik jag besökt. Svårt att veta vad som är riktigt bra....

Vad tyckte du om knäskydden? Har du ledade ? de modellerna jag provat ( ledade) tyckte jag kändes lite klumpiga .....
 
Last edited:

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Vad tyckte du om knäskydden? Har du ledade ? de modellerna jag provat ( ledade) tyckte jag kändes lite klumpiga .....

Jag har dessa, de sitter jättebra, man tänker inte på dem.
Det finns några som klagar på att de äter byxor innifrån vid skruvarna, själv har jag inte märkt något.
 

Bifogat

  • Thor Force.jpg
    Thor Force.jpg
    8.8 KB · Visningar: 57

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Bltema har en del såna där grejjer. Kan ju iaf vara värt att ta sig en titt på?
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Bltema har en del såna där grejjer. Kan ju iaf vara värt att ta sig en titt på?

Själv klotade jag i ca 80 knutar, jag stod upp och framhjulet tappade fäste, hojen flög åt höger jag åt vänster, jag gled, rullade och studstade flera meter enligt han som låg bakom.

Jag är öm i hela kroppen men är oskadd, jag är görglad att jag hade full skyddutrustning, jag hade även "krachfillingar" vilket gjorde att jag slapp få några lårkakor.
Byxor och jacka var Lindstrands, de var förstörda.

Jag tänker mycket mer på säkerheten nu..
Jackan (en Grafitti) har Hi-art i tyget, byxorna (lizard) hade inte de de gick sönder betydligt mer, så nästa par byxor blir med Hi-art, även om det är dyrare.

Skulle inte våga chansa med Biltemagrejor.

PS
Kör INTE med andra hanskar än att de har dubbelt skinn på insidan handflatorna, jag landade på armbågar och handflator, hade flera stora blåmärken på insidan handflatorna i övrigt var de oskadda, tänk om jag hade använt crosshandskar med ett plastmaterial inne i händerna....
DS
 

Bifogat

  • Alpinestar.jpg
    Alpinestar.jpg
    6.6 KB · Visningar: 125
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top