Ojämn tomgång på Suzuki GSR, skrällande ljud ifrån motorn.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Hej.
Köpte nyligen en -06 Suzuki GSR, medkörd 3600km. Idag provade jag den för första gången ordentlig, så att den var varm å så.
Tomgången är ojämn, hoppar mellan 1100 och 1300 -> skuttar otrevligt på låga varv. Kommer även ett skrällande ljud från motorn.
Hojjen har stått över vintern, så kan det vara något enkelt, typ gammal bensin?
Oljan har jag heller inte bytt.
Fick höra om att det möjligtvis är motorkedjan som sitter löst, är detta möjligt?

Hojjen är ju princip ny, så kan int tro att de skulle vara något som slitits sönder, om den int rullat ut från fabriket med fel.

Hojjen är import från Tyskland, och enligt service stationen så ersätter inte Suzuki garantier ifall det är tal om import, även om Suzuki har internationellt garanti. Skall dock kontakta Suzuki på måndagen.

Tack i förväg för svar!
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Idag böt jag olja, samt tömde och satte in ny 98a i tanken, men det hjälpte inte. Dock dä man varvar maskinen på tomgång, till 7-10k, så går den jämt i typ en minut. Kan det vara bara att den borde få lite stryk?
Har ingen något förslag? tänkte titta på tändstiftena till nästa. Känns lite dumt att börja krångla med en hoj som knappt rullat ut från fabriken.
 

MAD BOY

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Åkersberga
Hoj
NU: 1199 Panigale Tidigare: XT660X SM. SUZ GSX-R750 -99
Ja av erfarenher så säger mig att en raslande motorer inte har fel på varken vätskor eller tändstift, men däremot kan ha eller ha haft.

Rasslar det när du har friläge i (och normalt då du släpper av gas) så GE FAN I ATT STARTA HOJEN IGEN!!!! Kamkedjan är lös och/eller kamkedjesträckaren är paj.. Om det är fallet så kan det om OleDolyckan är framme gå så illa att vi tappar en medlem på SH.

Upp med hakan. problemet är (om det nu är fallet) ganska så billigt att fixa....

Ta det säkra före det osäkra. Låt en duktig meck kolla på hojen.

Lycka Till!
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Tack för svaret, efersom jag är en ny motorist och ingen av mina motoristkomppisar heller riktigt vet, men alla tycker det låter lite skumt. kanske bäst att föra den, fick höra att kamkedjan kan sitta löst från annat håll.
Kan en lös kamkedja leda till att hojjen går ojämn på tomgång då den är varm?
Är det inte så att kamkedjen utvidgar sig då den blir varm?
 

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Har du en lös kamkedja så kan du få general ras på motorn. så starta den inte förän du vet att inte kamkedjan är för slak. ett tipps bara.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Ja ska väl ta å föra den till Suzuki då. Tack för svaren!
 

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Lycka till med allt och återkom när du har fått till hojjen så man får reda på vad det var för fel.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Ska göra det, byter tändstift imorgon och efter det förs den till Suzuki. Mecken jag snacka med sa att ojämna tomgången beror nog inte iaf. på lös kamkjed. Undra på att borde byta bensinfiltret ännu, men får inte tag i reservdelar på nära håll så d e int så lätt att fixa. :/ Får väl stå ut med att den repareras och sen börjar hotelsebreven till Tyskland skickas ut.:)
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Böt tändstift och tomgången jämna ut sig, hojjen går som en klocka! :D Helt som försäljaren i Tyskland sa att felet högst antagligen är, eftersom dom startas och stannas kalla så blir tändstiftena för blöta och brinner.
Förde den dock å fråga om rasslande ljudet, men en officiell Suzuki meck sa att den ska låta som så. :S Så nu är det bara att glida!
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jahapps...Så länge fick man vara nöjd och glad...:(
Igår märkte jag lite av den ojämna tomgången, och idag var problemet deffinitivt tillbaka... Hojjen har gått 1000km sen tändstiftsbyte, och har gått utan problem.
Det jag inte förstår är att den svarar genast på gas, och går perfekt på höga varv, igenom hela varvområdet.
Också jämn körning på över 2000rpm går bra.
Jag kan ju int hålla på och byta stift med 1000km intervall...
Och brinner tändstiften så sitter nog problemet någon annanstans.

Kan någon komma me förslag?:confused:

Jätte tacksam för all hjälp..!
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Ja det kom int så mycket förslag, så hojjen har nu gått endast ett par mil under senaste månaden, problemet blev bara värre.. Tid till full check och service på onsdag.
Idag gick LeoVince slipon på, och vips, hojjen går.:S Kör utan dp killers.

Kan det ha vart att den gick för vått, alltså fick för mycke soppa?

Skulle förklara varför den går bra efter öppnare rör..?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top