Ojämnt gaffelutstick, problem?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Hej,

Ser nu att vid återmontering av gaffeln att jag har ojämnt gaffelsutstick mellan höger och vänster genom styrkronan. Skillnaden är minimal, skiljer 1 mm vad jag kan mäta mig fram till. Har monterat ihop allt och kört hojen och allt funkar super.

Nu börjar jag fundera på om jag ska plocka ner hojen igen för att åtgärda detta. Vill helst inte göra det. Vad säger ni experter?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Spelar ingen som helst roll, det finns gafflar där det är fjäder bara i ena benet och dämpning i andra. Det finns gafflar som har returdämpning i ena benet och kompressionsdämpning i det andra. Man kan ha olika styvhet på fjädrarna i respektive ben för att få en styvhet mitt imellan.

Gafflar är så styva att det spelar ingen roll.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
På min Himalayan drog den snett med olika gaffelutstick(från återförsäljaren). Men det var ju en massiv skithög nån indier bestämt sig för att kalla motorcykel så kanske inte gäller på riktiga motorcyklar.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
En millimeter skillnad i uppstick spelar nog störst roll för synen och känslan för detaljer…

Precis som tvåtaktsmannen påpekar, det finns framgaffelben som är ojämnt belastade redan från fabrik, med olika fjädrar och olika dämpning i olika ben och dessutom med fjäder bara i det ena benet. Då är din skillnad i fjäderförspänning på en enda millimeter att betrakta som försumbar. Hojen kommer inte att böja framgaffeln och svänga in i mitträcket på grund av detta…

Det som möjligtvis kan ställa till med problem är väl i så fall olika utstick på olika gaffelben när du monterar framhjulet, men en enda millimeter lär ju inte göra så att det blir omöjligt att få tillbaka hjulaxeln.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år