Ok att köra med motor som går ojämt?

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Hoj
Honda CBR 600F -99
Tja!

Jag har en CBR 600F -99 som går ojämt och hackigt, och ska lämna in den på service (blev RNMC, hoppas dom e bra) på måndag.

Frågan är; kan jag köra med den så länge? Jag vill ju inte att den ska skära, självantända, göra självmord, osv.

Lite info:
* Tomgång pendlar (öönn, önnn, önnn) mellan 1100-1400 varv med typ 1/2 hz.
* Då man "drar på" vid låga varv med belastning (typ lite för hög växel, eller då man skjutsar någon) hackar den å det låter som om man ska få motorstopp.
* I övrigt känns den ok, men man kan knappas säga att den spinner som en katt.
* Den köptes vintern 2008 från Bike Trollhättan och var förmodligen lite grund-servad då, dom verkar som änna hyvens killar
* Den stog i varmgarage, med olja, bensin och allt, i nästan ett och ett halv år, fram tills i våras. Hehe bra va?

Några tankar? Snälla?

btw DET ÄR MIDNATT!!

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Hoj
Honda CBR 600F -99
Kan ju vara så enkelt att du behöver synka förgasarna.

Jo, jag antar att dom kan blivit ur synk. Enligt servicepappret kollades detta senast på 3600mil-serven, och den har gått 5800mil. RNMC lär väl kolla det på servicen på måndag.

Är det OK att köra med lite lätt o-synkade förgasare? No harm done?

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
vet inte mycket om att synka förgasare men..
Om en av cylindrar får en alldeles för snål blandning kan den ta skada utav de, men den kommer inte skära ihop bara direkt utan de dröjer ett tag,

Och om de bara e vid lägre varven den e osynkad antar jag de inte är någon större osynkning

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Låter den som den ska? Av beskrivningen känns det nästan som den går på 3 cylindrar. Kan vara så enkelt som en fuktig tändspole om du tvättat den.

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Gött mos, jag tog honom eftersom det låg nära :) Går det bussar tillbaka?(bor vid munkebäcksmotet)

Ja, både Roland och Roger på RNMC är grymma och riktigt bra kundbemötande också. Har servat min gamla R1 00 där en hel del och nu blir det min R1 08 också.

Jag bor själv i närheten av Munkebäcksmotet. När jag har åkt från RNMC, så har jag fått åka till Allum och byta där till buss mot stan och sedan hem. Finns nog ingen annan lösning än det vad jag vet tyvärr.

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Hoj
Honda CBR 600F -99
Låter den som den ska? Av beskrivningen känns det nästan som den går på 3 cylindrar. Kan vara så enkelt som en fuktig tändspole om du tvättat den.

Jag har inte tvättat den eller kört i regn, så den bör vara snustorr. Tomgången ligger inte stabilt, på låga varv är den svag och går lite hackigt (speciellt när man gasar på), på höga varv känns det som om den går ok, möjligtvis något knackigt ljud.

Låter det som big trouble, eller är det rätt normalt?

Jag bor själv i närheten av Munkebäcksmotet. När jag har åkt från RNMC, så har jag fått åka till Allum och byta där till buss mot stan och sedan hem. Finns nog ingen annan lösning än det vad jag vet tyvärr.

Okido, tack. Bor du i Strömmensberg månne?

Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Har det stått ett längre tag så är risken för att det blir lite smuts i förgasarna. En rengöring av dom, (lågfartsmunstyckena) som kommer den att gå bra igen.

Mats

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Hoj
Honda CBR 600F -99
Har det stått ett längre tag så är risken för att det blir lite smuts i förgasarna. En rengöring av dom, (lågfartsmunstyckena) som kommer den att gå bra igen.

Tack för tipset! Nog ingenting jag vågar göra själv, men det är ju alltid bra att vara lite påläst, även om den skall in på service. Smuts i förgasarna, hade du vågat köra omkring med den då? Tar den till och från jobbet, that's why.

Nope, bor nära Kaggeledstorget.

Ah, najs! Nära till torpa sol då :)

Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
det är ett rätt enkelt jobb om du har rätt verktyg, skruva av eventuella hinder såsom kåpor och luftburk, sen tar du och kopplar ifrån förgasren från isuget, ska du bara rengöra lågfartsmusntycket behöver du bara ta bort flotörrkoppen (koppen på underisdan) och skruva ut lågfartsmunstycket :)
eller så kopplar du bort den helt och rengöra hela förgasaren,

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Hoj
1993, Honda CBR600F
det är ett rätt enkelt jobb om du har rätt verktyg, skruva av eventuella hinder såsom kåpor och luftburk, sen tar du och kopplar ifrån förgasren från isuget, ska du bara rengöra lågfartsmusntycket behöver du bara ta bort flotörrkoppen (koppen på underisdan) och skruva ut lågfartsmunstycket :)

Fast det är ju då 4st förgasare som sitter i en förgasarbrygga på den modellen.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ett trick du kan testa i väntan på din verkstadstid är att blanda i ngt bra rengöringsadditiv i tanken. Den kan inte sällan lösa upp ev hartsavlagringar från vinterförvaringen i förgasarnas lågfartskrets.

En produkt som jag tycker är bra och som brukar finnas på iaf Shell-stationer är Kemetyls Ki-Akut, grå flaska.

ImageVaultHandler.aspx

Huruvida det är ofarligt eller ej att köra med din hoj fram tills felet är åtgärdat är svårt att säga, det beror helt på vad det är för fel. Skulle det tex vara tjuvluft eller för låg flottörnivå till ngn cylinder så är det ju tex olämpligt att köra.

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Hoj
Honda CBR 600F -99

Har aldrig pillat i en CBR innan, så jag skummade igenom servicemanualen och insåg att det skulle bli ett lite för stort projekt. Jag antar att man måste plocka loss förgasarn för att göra rent den? Känner på mig att jag inte skulle få ihop den speciellt enkelt :) Plus att jag kanske sabbar skiten hehehe. Men tack för beskrivningen.

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Hoj
Honda CBR 600F -99
Ett trick du kan testa i väntan på din verkstadstid är att blanda i ngt bra rengöringsadditiv i tanken. Den kan inte sällan lösa upp ev hartsavlagringar från vinterförvaringen i förgasarnas lågfartskrets.

En produkt som jag tycker är bra och som brukar finnas på iaf Shell-stationer är Kemetyls Ki-Akut, grå flaska.

Enkla lösningar är ju alltid trevliga, så jag tror jag provar det. Något speciellt man skall tänka på?

En annan fråga; om det är så att en cylinder får för lite bränsle eller fittar sig på annat sätt (vilket naturligtvis är sjukt dåligt) finns det något sätt att enkelt kolla/höra/testa/märka det på? Vore trevligt att veta om det är ett sådant farligt fel, eller något snällare såsom att förgasarn är lite smutsig.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt

Mats

Precis min tanke.. En vän gjorde en rengöring på en scooter som knappt ville starta alls.. syntes ingenting men efter att borstat ur lågfartsmunstycket har den aldrig gått bättre!.. Den hade stått still i ca ett år :tummenupp

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning