Okej att använda stulna hojar/delar?

Är det okej att använda snodda delar/hojar?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Helt utan anledning av det senaste bråket undrar jag över hur folk använder stulna delar/hojar?
Är det tex okej att köpa en stulen cross om man bara ska köra nångång under vintern tycker ni?
Hur reagerar ni när ni får erbjudande att köpa kåperna ni har haft sönder för en spottsyyver av nån skum typ?
Han ni några förslag på vad man ska göra för att komma åt häleriet?

Eldsjön är nog tillräckligt stor åt alla men finns det grader av helvetet?

Om man inte tycker det är okej att bli av med sina egna saker, bör man inte köpa/använda saker som nån annan stackare blitt av med.

Imho.

/N

Håller helt med föregående... Sluta köpa stöldgodset, och genast har efterfrågan minskat = färre stölder! :tummenupp

Det är aldrig ok att köpa nåt som är stulet, jag vill alltid se kvitto eller motsvarande när jag köper begagnat, vad det än gäller... Därför sparar jag också alla mina kvitton på prylar jag kan komma att tänkas sälja.

Men om det krisar då, motorn har skurit och man måste köra?
Har nångon nått förslag på vad man kan göra för att få folk att sluta köpa stulna grejor?
För toleransnivån är trots allt ganska hög mot häleri, konstigt nog.

Nej nej nej!!!

Att använda stöldgods överhuvudtaget tycker jag är fel!
Att använda stulna hojdelar / hojar som snotts av någon hojåkare är rent svineri!

Jag funderar gärna mer på hur seriös killen är jag handlar av än hur kvalitén på deleln är!

Jag har byggt om min hoj helt och är mycket säker på att det är delar man inte behöver bränna sig på!
Och det känns i alla fall för mig mycket bra!

Last edited:
Victor skrev:
Har nångon nått förslag på vad man kan göra för att få folk att sluta köpa stulna grejor?

Min låda rasade, men i stället för att ta "the easy way out" & köpa stulet
så köpte jag en motor på mc skroten..

säkert så är motorn dubbelt så dyr som stulen... men nu har jag kvitto, garanti & ingen av ER har blivit av med sin hoj

Victor skrev:

Man kan ju alltid fundera som så att nästa gång nån behöver en Motor eller nått annat så snor dom min ...

Ger jag fan i att köpa/sno någons annan eller tillåta mig själv eller mina bekanta använda stöldgods så måste detta minska!
Och det hjälper inte att tänka snor nån min så snor jag nån annans!
Det blir ju bara värre!

Att nån snor hojen och brakar runt på den får man ju inte stopp på på detta sätt.
Men intresset att sälja stulna delar bör ju minska om vi alla bestämmer oss för att få stopp på det!

Självklart köper man inte stulna grejer! Det är ju samma sak som att säga att det är ok att saker stjäls, bara jag slipper göra det själv! Finns det ingen marknad för stöldgods kommer stölderna att minska radikalt. Det är ju trots allt hojåkare som är kunder för stöldgodset, dvs vi stjäl av oss själva när vi köper stöldgods. Dom enda som tjänar på det är hälarna och försäkringsbolagen som tar ut ännu högre premier!

Så ge fan i att köpa stulna saker!

Man kanske ska vända lite på det och fråga vad man skulle tycka om att andra bikers köper delar från min stulna hoj? Om det känns ok så bör man väl svara "ja". Men jag tycker, personligen, att det är helt åt h*****e!

Hur kul är det att bli av med grejer man själv har fått slita/jobba för att få råd att köpa/äga. Så kommer nån jävla pappskalle och snor den. Nä ,tycker den som köper stöldgods medvetet är lika skyldig som tjuvfan.

Lustigt det där, när man hör något rykte om nån last med stulna projjar, platt tv eller andra teknikprylar som man inte "syns" på stan med verkar så jävla många vara intresserade av att köpa billigt.

Twosaint skrev:
Lustigt det där, när man hör något rykte om nån last med stulna projjar, platt tv eller andra teknikprylar som man inte "syns" på stan med verkar så jävla många vara intresserade av att köpa billigt.

Tror att det har med solidaritet o moral att göra

att köpa en platt tv eller en pojektor som kommer från en lastbil eller butik är en sak, men att köpa stulna mc delar är lite som att köpa delarna från en hojbroder som blivit bestulen.

visst, det finns säkert hojfolk som skiter i vad prylarna kommer ifrån.

jag blev av med en bil cd för ett par år sedan.. veckan efter hade grannen köpt ny.. gissa vems bil den kom ifrån..

Hoztic skrev:
Självklart köper man inte stulna grejer! Det är ju samma sak som att säga att det är ok att saker stjäls, bara jag slipper göra det själv! Finns det ingen marknad för stöldgods kommer stölderna att minska radikalt. Det är ju trots allt hojåkare som är kunder för stöldgodset, dvs vi stjäl av oss själva när vi köper stöldgods. Dom enda som tjänar på det är hälarna och försäkringsbolagen som tar ut ännu högre premier!

Så ge fan i att köpa stulna saker!
Väldigt klokt sagt! :tummenupp
Skulle kunna skrivit det själv....

"Är det tex okej att köpa en stulen cross om man bara ska köra nångång under vintern tycker ni?"

Nej, spelar ingen roll om man aldrig använder den eller gör det varje dag.

"Hur reagerar ni när ni får erbjudande att köpa kåperna ni har haft sönder för en spottsyyver av nån skum typ?"
Har inte hänt mig. Men jag skulle inte dra mig för att ringa polisen.

"Han ni några förslag på vad man ska göra för att komma åt häleriet?"
Väldigt enkelt, inte köpa skiten...

/Fredde

wonderwizard skrev:
att köpa en platt tv eller en pojektor som kommer från en lastbil eller butik är en sak,

Jasså? Vad är skillnaden?
Det är i slutändan konsumenten som får betala med högre priser.
Skillnaden är att vid en hojstöld blir det en som drabbas med 100.000 men vid ett lastbilsrån kanske det är 100.000 som drabbas med 1kr.

Jag tycker bägge är lika fel.
/fredde

Bästa sättet att få bort problemet är att enbart handla på de mc-skrotar som finns i landet men samtidigt måste ju privatpersoner kunna bli av med sina egna prylar.
Kräv leg och kvitto, vill de inte lämna detta så backa från dealen.
Köper ni en motor privat så kolla noga så att någon förvanskning av motornummer inte skett, och se till att få med ett intyg från säljaren med motornummer och säljarens personuppgifter.

wonderwizard skrev:
att köpa en platt tv eller en pojektor som kommer från en lastbil eller butik är en sak, men att köpa stulna mc delar är lite som att köpa delarna från en hojbroder som blivit bestulen.

Tyvärr verkar många anse att om en tillverkare eller återförsäljare drabbas av stölder så drabbar det ingen fattig.

Jag ser ingen skillnad. Båda köpen är lika illa. Resultatet blir att en försäkringstagare får betala ut en hög självrisk med förhöjd premie som resultat förutom allt extra arbete som medföljer. Hur hade du känt om du hade en liten HiFi butik som just blivit av med ett lager/leverans av Flat Screen apparater eller om du drev en transportfirma som skulle leverera samma varor till butiker?

Harmon Rabb skrev:
Tyvärr verkar många anse att om en tillverkare eller återförsäljare drabbas av stölder så drabbar det ingen fattig.

Många ser det nog dessvärre så. Troligen tyckte de som snodde fälgar och bromsar på mc-skroten där jag jobbar att det inte "drabbade" någon annan hojåkare.
Men naturligtvis drabbade det de som under tiden efter stölden ringt och sökt just dessa grejer. Då har inte jag kunnat leverera och de som sökt delarna kanske inte funnit dessa på någon annan skrot och därmed fått sin säsong nedkortad.
Så visst drabbar stölder hos butiker även privatpersoner.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick