Mordecaien
Can do!
Hej!
Är en dam i min umgängeskrets som fyller moppe nu i vår och hennes mor har frågat lite om vad man bör tänka på. Har satt mig ner och funderat en stund och kommit fram till följande:
1: Köpa vettig hjälm. En kolfiberhjälm för 3papp är väl att ta i. Men att köpa en hyffsad hjälm för 1-2000:- skadar nog inte. Särskilt med tanke på att den lär användas som skoterhjälm vintertid också.
2: Eftersom hon bor i norra norrlands skogar tycker jag personligen att scooter går bort. Jag kan offra mig att öva koppling och växling med henne. Dels därför att DTR/Drac/Senda börjar hamna i rimlig prisklass, dels kan jag skruva sådana med ögonbindel om det skulle vara trassel. Men kanske mest för att väghållningen på grusvägar med potthål är snäppet bättre än någon scooter.
Hon är inte heller särskilt kort, så det borde inte vara problem att nå ner till backen.
Låter det som ett rimligt resonemang?
Men så till sjävla körtekniken. Med tanke på hur jag sett mopedister kryssa mellan bilar utan att varken kolla backspeglar eller döda vinkeln, i shorts och t-shirt och hjälmen halverst avdragen, tjattrandes i mobilen, tänkte jag erbjuda lite grundläggande körövningar för damen ifråga.
Steg 1 blir såklart att lära sig manövrera koppling och växling.
Tänkte sedan gå vidare mot
2 krypkörning (kanske överskattat på moped, men kan vara bra att kunna).
3 Torde väl bli att öva att hålla upp blicken vid inbromsning, och bromsa ordentligt. Kanske också låter överdrivet på moped, men att behöva plocka grus ur skrubbsår av en så simpel anledning att man inte hållt upp blicken är lite onödigt. Sedan kan man börja fundera på
4 Det körtekniska. Typ kolla döda vinkeln, kunna högerregeln och placering. Kanske inte behöver ta precis hela teoriboken. Men det viktigaste iaf.
Verkar det som ett rimligt upplägg? Något jag missat, något som kanske borde vara i en annan ordning?
Nu kanske det låter väldigt över-seriöst för att "bara" köra moppe. Men personligen tror jag det kan vara nyttigt. Om inte annat lär det hjälpa när det är dags för b-körkort att det grundläggande sitter i bakhuvudet.
Är en dam i min umgängeskrets som fyller moppe nu i vår och hennes mor har frågat lite om vad man bör tänka på. Har satt mig ner och funderat en stund och kommit fram till följande:
1: Köpa vettig hjälm. En kolfiberhjälm för 3papp är väl att ta i. Men att köpa en hyffsad hjälm för 1-2000:- skadar nog inte. Särskilt med tanke på att den lär användas som skoterhjälm vintertid också.
2: Eftersom hon bor i norra norrlands skogar tycker jag personligen att scooter går bort. Jag kan offra mig att öva koppling och växling med henne. Dels därför att DTR/Drac/Senda börjar hamna i rimlig prisklass, dels kan jag skruva sådana med ögonbindel om det skulle vara trassel. Men kanske mest för att väghållningen på grusvägar med potthål är snäppet bättre än någon scooter.
Hon är inte heller särskilt kort, så det borde inte vara problem att nå ner till backen.
Låter det som ett rimligt resonemang?
Men så till sjävla körtekniken. Med tanke på hur jag sett mopedister kryssa mellan bilar utan att varken kolla backspeglar eller döda vinkeln, i shorts och t-shirt och hjälmen halverst avdragen, tjattrandes i mobilen, tänkte jag erbjuda lite grundläggande körövningar för damen ifråga.
Steg 1 blir såklart att lära sig manövrera koppling och växling.
Tänkte sedan gå vidare mot
2 krypkörning (kanske överskattat på moped, men kan vara bra att kunna).
3 Torde väl bli att öva att hålla upp blicken vid inbromsning, och bromsa ordentligt. Kanske också låter överdrivet på moped, men att behöva plocka grus ur skrubbsår av en så simpel anledning att man inte hållt upp blicken är lite onödigt. Sedan kan man börja fundera på
4 Det körtekniska. Typ kolla döda vinkeln, kunna högerregeln och placering. Kanske inte behöver ta precis hela teoriboken. Men det viktigaste iaf.
Verkar det som ett rimligt upplägg? Något jag missat, något som kanske borde vara i en annan ordning?
Nu kanske det låter väldigt över-seriöst för att "bara" köra moppe. Men personligen tror jag det kan vara nyttigt. Om inte annat lär det hjälpa när det är dags för b-körkort att det grundläggande sitter i bakhuvudet.