Okej upplägg för grundläggande körteknik etc?

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Hej!

Är en dam i min umgängeskrets som fyller moppe nu i vår och hennes mor har frågat lite om vad man bör tänka på. Har satt mig ner och funderat en stund och kommit fram till följande:

1: Köpa vettig hjälm. En kolfiberhjälm för 3papp är väl att ta i. Men att köpa en hyffsad hjälm för 1-2000:- skadar nog inte. Särskilt med tanke på att den lär användas som skoterhjälm vintertid också.
2: Eftersom hon bor i norra norrlands skogar tycker jag personligen att scooter går bort. Jag kan offra mig att öva koppling och växling med henne. Dels därför att DTR/Drac/Senda börjar hamna i rimlig prisklass, dels kan jag skruva sådana med ögonbindel om det skulle vara trassel. Men kanske mest för att väghållningen på grusvägar med potthål är snäppet bättre än någon scooter.
Hon är inte heller särskilt kort, så det borde inte vara problem att nå ner till backen.

Låter det som ett rimligt resonemang?

Men så till sjävla körtekniken. Med tanke på hur jag sett mopedister kryssa mellan bilar utan att varken kolla backspeglar eller döda vinkeln, i shorts och t-shirt och hjälmen halverst avdragen, tjattrandes i mobilen, tänkte jag erbjuda lite grundläggande körövningar för damen ifråga.

Steg 1 blir såklart att lära sig manövrera koppling och växling.
Tänkte sedan gå vidare mot
2 krypkörning (kanske överskattat på moped, men kan vara bra att kunna).
3 Torde väl bli att öva att hålla upp blicken vid inbromsning, och bromsa ordentligt. Kanske också låter överdrivet på moped, men att behöva plocka grus ur skrubbsår av en så simpel anledning att man inte hållt upp blicken är lite onödigt. Sedan kan man börja fundera på
4 Det körtekniska. Typ kolla döda vinkeln, kunna högerregeln och placering. Kanske inte behöver ta precis hela teoriboken. Men det viktigaste iaf.

Verkar det som ett rimligt upplägg? Något jag missat, något som kanske borde vara i en annan ordning?

Nu kanske det låter väldigt över-seriöst för att "bara" köra moppe. Men personligen tror jag det kan vara nyttigt. Om inte annat lär det hjälpa när det är dags för b-körkort att det grundläggande sitter i bakhuvudet.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
jag vet ju när jag hade moppe för ett par år sen. mina polare vart helt galna och brände igenom en korsning utan att se sig för samt kryssa mellan bilar. :huvet
ärligt talat har jag ingen aning hur man skall få en ungdom att fatta riskerna. kanske skall visa henne lite otäcka bilder där folk har kört ihjäl sig för att skrämma henne?

tycker din "plan" verkar vettig, frågan är om hon har tålamodet att lära sig krypköra mm:D :D

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Lycka till med att övertyga en 15-årig tjej om att hon ska ha en offroad-moppe istället för en scooter. Du ska nog vara glad om du lyckas övertyga henne att välja en scooter med lite större hjul.
Och om du ändå lyckas få henne att köpa offroad-moppe så finns sedan risken att hon slutar använda den efter ett halvår när hon kommer på att den inte är tillräckligt hipp.

Men jag tycker ditt upplägg ser vettigt ut och fler 15-åringar borde ha bekanta som dig! :tummenupp

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
jag vet ju när jag hade moppe för ett par år sen. mina polare vart helt galna och brände igenom en korsning utan att se sig för samt kryssa mellan bilar. :huvet
ärligt talat har jag ingen aning hur man skall få en ungdom att fatta riskerna. kanske skall visa henne lite otäcka bilder där folk har kört ihjäl sig för att skrämma henne?

tycker din "plan" verkar vettig, frågan är om hon har tålamodet att lära sig krypköra mm:D :D

Det där första fenomenet är vad jag försöker undvika :)
Just krypkörningen kanske inte blir att klara en konbana direkt, men att kunna slira lite på kopplingen är alltid nyttigt.

Lycka till med att övertyga en 15-årig tjej om att hon ska ha en offroad-moppe istället för en scooter. Du ska nog vara glad om du lyckas övertyga henne att välja en scooter med lite större hjul.
Och om du ändå lyckas få henne att köpa offroad-moppe så finns sedan risken att hon slutar använda den efter ett halvår när hon kommer på att den inte är tillräckligt hipp.

Men jag tycker ditt upplägg ser vettigt ut och fler 15-åringar borde ha bekanta som dig! :tummenupp

Iom att hon rider och är ut till stallet och liknande flera gånger i veckan tror jag det kommer gå att övertala att ta en offroad-moppe.
Det hon är lite orolig för är att lära sig köra växlat. Men det ska nog gå bra med lite tålamod. Tror det betalar sig i längden. :)

The Eagle

TEAM RACESETUP
Gick med
6 May 2006
Hoj
Gixxer tysen utan lysen
tycker det e ganska roande att du har ett uplägg för det hela.. låt henne köra o lära sig själv,, hon bor ju trotts allt i norrlands skogar.. är väl inte rusningstrafik direkt

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
tycker det e ganska roande att du har ett uplägg för det hela.. låt henne köra o lära sig själv,, hon bor ju trotts allt i norrlands skogar.. är väl inte rusningstrafik direkt

Näe. Men även här finns korsningar, högerregeln, bilister som har noll koll och oförutsedda hinder att bromsa för.

Att gå omkull med en moppe brukar kanske inte vara direkt dödligt. Men ett schysst skrubbsår i början på badsäsongen är riktigt mysigt.

Trevlig inställning för övrigt :tummenupp

The Eagle

TEAM RACESETUP
Gick med
6 May 2006
Hoj
Gixxer tysen utan lysen
Näe. Men även här finns korsningar, högerregeln, bilister som har noll koll och oförutsedda hinder att bromsa för.

Att gå omkull med en moppe brukar kanske inte vara direkt dödligt. Men ett schysst skrubbsår i början på badsäsongen är riktigt mysigt.

Trevlig inställning för övrigt :tummenupp

ett skrubbsår kanske e bästa läxan

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
ett skrubbsår kanske e bästa läxan
Mm, du har en poäng. Det finns tid och pengar att tjäna. Vi kan plocka bort alla industri-program på skolorna t.ex.
Gör de illa sig vet de att de gjorde fel.

Skämt åsido. Det är lätt att konstatera att man gjorde fel om man krockar/vurpar/whatever. Men om man inte vet vad man gjorde fel och hur man borde gjort istället är det ganska svårt att ta lärdom av det.
Personligen anser jag att trafiken är fel ställe för "trial and error"

Ett till problem är att hon kanske tröttnar på din "körskola" om du har allt för höga ambitioner.

Nu när jag läser det i efterhand ser det faktiskt ut som värsta körskolan.
Men tanken var mest bara lite grundläggande tips och tricks. Inte direkt konbanor, mäta stoppsträckor och "övningsköra" med intercom. Utan bara en briefly genomgång med lite synpunkter på vad man kanske borde tänka på och några korta tips.
Men sen är det ju upp till henne om hon vill använda sig av informationen eller inte.

Får man inte chansen att lära sig vad som är rätt är det fel att gnälla på att man gjort fel om (läs: när) man kraschar, och jag litar inte ett piss på eu-moppe utbildningen som finns idag.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Flytta från kramfors ökar väl överlevnads chanserna avsevärt mer än bra skyddsutrustning.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Nu när jag läser det i efterhand ser det faktiskt ut som värsta körskolan.
Men tanken var mest bara lite grundläggande tips och tricks. Inte direkt konbanor, mäta stoppsträckor och "övningsköra" med intercom. Utan bara en briefly genomgång med lite synpunkter på vad man kanske borde tänka på och några korta tips.
Men sen är det ju upp till henne om hon vill använda sig av informationen eller inte.

Får man inte chansen att lära sig vad som är rätt är det fel att gnälla på att man gjort fel om (läs: när) man kraschar, och jag litar inte ett piss på eu-moppe utbildningen som finns idag.

Det är väl bättre att sikta mot stjärnorna och riskera att bara nå halvvägs än att vara nöjd med bara precis passera trätopparna..?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om du lyckas lura på henne offroadmoppe, så är väl bästa hanteringsskolan att få ut henne på traktorstigarna.
Trafikvett fastnar inte teoretiskt.
Du skulle nog behöva köra med henne.
Verkar skoj att krypa fram i moppefart...
Plockar du ihop Enfielden så kan det bli uthärdligt.
Mycket beröm och lite kritik.
Annars blundar öronen.
Duglig hjälm - Behöver inte kosta så mycket - Viktigast att den passar.
Vettiga skor.
Någorlunda styktålig jacka och byxor.
Skinnjacka borde väl gå att lura på henne (om hon inte är vegan).
Kevlarjeans känns overkill, har inget bra alternativ.
Jag är faktiskt lite förvånad över att ingen klädproducent kör en moppekollektion.
Enklare skyddskläder med gott om reflexer.
Borde finnas marknad.

Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska