Olönsamt att driva bensinstationer?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Man kan få den känslan när man läser affärspressen senaste dagen. Både en artikel och notis från Shell respektive Statioil.

Det råder ingen hemlighet att Shell vill sälja sin svenska verksamhet. Det har varit på gång länge. Läste så sent som idag att Statoil vill sätta sina bensinstationer i ett nytt bolag där man i och för sig ska vara majoritetsägare men det innebär ändå att man kommer att sälja stora andelar av bolaget och låta externa aktieägare komma in.

När det gäller utbudet i själva butikerna samarbetar väl Statoil med ICA sedan ett par år tillbaka och Shells butiker drivs numera av Seven Eleven.

Inne i städerna tar man bort bensinstationer och ute på landsbygden försvinner de en efter en. Marken saneras för dyra pengar. På sikt kommer det nog att kosta bensinbolagen stora pengar att sanera marken vid stationerna. Har för mig att jag läst om mindre aktörer som inte kan lägga ner för då måste marken saneras - vilket de inte har råd med.

Shell

http://di.se/Default.aspx?pid=214055__ArticlePageProvider

Statoil

http://di.se/Default.aspx?pid=213984__ArticlePageProvider

Det är på korven och badbollarna dom tjänar pengar, bensin skulle dom helst slippa sälja.

Det är inte många ören per liter av bensinpriset som tillfaller macken, destomer tillfaller stadskassan och bensinbolaget bakom.

Det är på korven och badbollarna dom tjänar pengar, bensin skulle dom helst slippa sälja.

Det är inte många ören per liter av bensinpriset som tillfaller macken, destomer tillfaller stadskassan och bensinbolaget bakom.

Jag vet att ägaren av bensinstationen inte tjänar särskilt mycket på bensin. Skrev ett inlägg om fördelningen på bensinpriset och där var inte särskilt mycket över till bensinstationen om den drivs av en enskild ägare. Om däremot bensinmackarna drivs av Shell och Statoil själva då borde de ha tillräckliga marginaler på bensinen samt övriga intäkter i själva butiken för att gå runt.

Vet att en bensinstation som ligger i en liten by får in runt 5000 varje månad på bensinen som säljs. Är väl runt 20 öre litern dem får tror jag.

Är det inte så nu att alla mackar måste sälja E85 eller har det ändrats?

Vet att en bensinstation som ligger i en liten by får in runt 5000 varje månad på bensinen som säljs. Är väl runt 20 öre litern dem får tror jag.

Är det inte så nu att alla mackar måste sälja E85 eller har det ändrats?

Det var så, det tog död på många småmackar som inte hade råd med en extra tank/pump.

I praktiken är det ju ingen jävel som tankar etanol, så det hade räckt om dom hade haft en 20liters dunk i garaget...

Såpass mycket så dom har råd att stänga stationerna i en vecka för att klä om insidan av tankarna... Lagom paff när soppan nästan var slut och jag skulle tanka så funkade det inte.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick