Olagliga grejer

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Markus skrev:
2388582 Jag trodde inte sådant här kunde säljas hur som helst, har jag bara missförstått läget eller har jag missat någon lagändring? I synnerhet slangbellor är jag väldigt säker på att man inte fick köpa på 90-talet i alla fall, förvånar mig mycket att pilbågar är så lättillgängliga också. Vad duger en sådan där båge till egentligen? Jakt?

http://www.garderoben.se/lista_artiklar.php?kat=49
http://www.garderoben.se/lista_artiklar.php?kat=109
med rätt pil så kan du säkerligen döda en människa (bra skytt, kort avstånd) sköt lite med båge när jag var yngre och jag kan säga att det är lite fart i de där grejerna

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Förbjudet att jaga med Båge och blås rör...men Absolut inte olagligt att sälja behövs ingen vapen licens lr nått...har polare som har vart på Hjort jakt i Canada med båge inga problem att fälla en riktig bock på ca 50 meter tydligen...

Nä man håller mig till Husqvarnan från 1925 och min italenska skönhet berit

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Lite häftigare variant på ärtrör. Får hoppas att de där grejerna inte börjar dyka upp i städernas utkanter. Den dagen ska jag definitivt flytta ut i skogen :tomten

FreddaGädda

Guest
Sköt också "en del" back in the days. Körde recurve då medan de äldre herrarna körde compound. Pilarna från dessa kan nå 320 km/h. Minns en kille som skjöt in en pil så långt i butten som det så fint heter, att den inte gick att dra ut med verktyg och tillhyggen ens. Slutade med att vi klippte av den, så fick den sitta kvar där i. Frågan är om inte en sådan pil i metall helt penetrerar kroppen om du skjuter på ett benfritt ställe i exempelvis magen.
Hade varit intressant att veta.

Jag gick väl i tidiga högstadiet under min mest aktiva period. Tog mina skolpennor och limmade fast fjädrar och nock på dessa så de såg ut som pilar. Var en hit i klassrummet :tummenupp

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Markus skrev:
2388582 Jag trodde inte sådant här kunde säljas hur som helst, har jag bara missförstått läget eller har jag missat någon lagändring? I synnerhet slangbellor är jag väldigt säker på att man inte fick köpa på 90-talet i alla fall, förvånar mig mycket att pilbågar är så lättillgängliga också. Vad duger en sådan där båge till egentligen? Jakt?

Slangbellor får säljas till företag. Roligt.nu Sålde schysta framtills föra året.

Pilbågar annses vara sälskaps lekar/Nöje.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Markus skrev:

Lite förvånande att denna tråd startades av dig. Var det inte du som relativt nyligen förespråkade USA-tänket när det gäller individens rätt att äga tunga vapen?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Man får inte jaga med sådana bågar, rör eller bellor.
Men vad duger gevären till, det fanns väl några kunniga här? Är en sådan pilbåge för 1500 spänn att jämföra med ett luftgevär eller ett jaktgevär?

mb skrev:
2388669 Lite förvånande att denna tråd startades av dig. Var det inte du som relativt nyligen förespråkade USA-tänket när det gäller individens rätt att äga tunga vapen?

Det var väl vansinnigt länge sedan? Hur som helst, finns ingen kritik i tråden från min sida, bara frågor. Jag tycker alla borde få köpa det vapen de vill ha i stort sett, handeldvapen alltså, förutsatt att de anses lämpliga enligt vissa kriterier. Men please do not sabba min pilbågstråd med den diskussionen, okidoki? :pannkyss

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Har både blåsrör och slangbella i vapenskåpet, ruskigt roliga grejjer när man lär sig hantera dem.
Vi skjöt "järndank"-kulor genom framrutan på en gammal saab 900 med slangbellan, inga problem att få dem att gå igenom om man skjöt rätt på. Siktade man med lite vinkel så gick det inte så bra däremot.
Blåsrör kan man skjuta råttor med i en gammal lada :) Fast glocken tog bättre men den är lite svårsiktad...
Jag skjöt Compoundbåge när jag var yngre och det är ruskiga krafter i dessa bågar och känslan av att sätta en 0:a från 30 meters håll är obeskrivlig. Dock inget man gör mer än en gång, inte jag iaf :D

Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Ärr secksa
Dee_cati skrev:
2388765 Har både blåsrör och slangbella i vapenskåpet, ruskigt roliga grejjer när man lär när jag var yngre och det är ruskiga krafter i dessa bågar och känslan av att sätta en 0:a från 30 meters håll är obeskrivlig. Dock inget man gör mer än en gång, inte jag iaf :D

Ja me har en slangis.. eller 2.. en "black widow" o en.. hmm.. den värsta va den nu heter.. har köpt 20mm kulagerkulor till o skjuta med! Dom borrar in sig o fastnar i bo-väggen.. hur ja kan ha de? för ca 2 år sedan så kunde man köpa den som privatperson.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Rock ´n Robin skrev:
2388768 Ja me har en slangis.. eller 2.. en "black widow" o en.. hmm.. den värsta va den nu heter.. har köpt 20mm kulagerkulor till o skjuta med! Dom borrar in sig o fastnar i bo-väggen.. hur ja kan ha de? för ca 2 år sedan så kunde man köpa den som privatperson.

Det är väl bara att beställa hem dem fortfarande, hälften av alla "oseriösa" företag bryr sig inte ens om att det är en unge född på 90-talet ifall han skulle köpa över disk.
Slangbellan i vapenskåpet har funnits där sedan ett 10-tal år tillbaka, när de inte var vanliga på marknaden i Sverige. Tror min storebror köpte både blåsrör och slangbella av en inte alltför snäll person i gettot i Eskilstuna :näsblod

FreddaGädda

Guest
Dee_cati skrev:
2388765
Jag skjöt Compoundbåge när jag var yngre och det är ruskiga krafter i dessa bågar och känslan av att sätta en 0:a från 30 meters håll är obeskrivlig. Dock inget man gör mer än en gång, inte jag iaf :D

En nolla är inte så våldsamt svårt, en tia däremot.. ;)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
FreddaGädda skrev:
2388784 En nolla är inte så våldsamt svårt, en tia däremot.. ;)

Ok, jag hade för mig att man räknade från nollan där och inte sedvanligt "luftgevärsskytte" :D My bad, häftigt att få skjuta en 10:a iaf.

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Dom där pilbågarna var ju riktigt coola, kan tänka mig att införskaffa en sån och leka lite med på tomten. Ska för övrigt bygga ett brutalt armborst när jag har tid:yoparty

/Pajje

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Psychobiker skrev:
2397596 Dom där pilbågarna var ju riktigt coola, kan tänka mig att införskaffa en sån och leka lite med på tomten. Ska för övrigt bygga ett brutalt armborst när jag har tid:yoparty

/Pajje

Säg till om du vill ha ett halvfärdigt snidat i finaste trä. Många timmar bakom det hela, men styvfarsan har inte gjort det klart ännu, ca 15 år senare :D lägg ett bud och jag skickar den till dig, han märker ändå inget...

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Markus skrev:
2388670 Man får inte jaga med sådana bågar, rör eller bellor.
Men vad duger gevären till, det fanns väl några kunniga här? Är en sådan pilbåge för 1500 spänn att jämföra med ett luftgevär eller ett jaktgevär?

Det var väl vansinnigt länge sedan? Hur som helst, finns ingen kritik i tråden från min sida, bara frågor. Jag tycker alla borde få köpa det vapen de vill ha i stort sett, handeldvapen alltså, förutsatt att de anses lämpliga enligt vissa kriterier. Men please do not sabba min pilbågstråd med den diskussionen, okidoki? :pannkyss
eftersom att en diabol från ett luftgevär brukar ha en utgångshastighet på högst 200km/h (typ hobbex grejer, andra har väl högra :va) så skulle jag gissa på att en båge gör mycket mer skada då pilen väger mer och har större omkrets

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Dee_cati skrev:
2397620 Säg till om du vill ha ett halvfärdigt snidat i finaste trä. Många timmar bakom det hela, men styvfarsan har inte gjort det klart ännu, ca 15 år senare :D lägg ett bud och jag skickar den till dig, han märker ändå inget...

Haha...där ser man...Passar dock, nöjet för mig är att bygga, speciellt att göra själva finmekaniken med avtryckare och uppspänningsanordning.

Men tack ändån:tummenupp

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Slangbella är väl fortfarande tillåtet att sälja till privatpersoner.
Den kallas bara betesbella i den seriösa fackhandeln :D
Alltså ett fiskeredskap.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Psychobiker skrev:
2397675 Haha...där ser man...Passar dock, nöjet för mig är att bygga, speciellt att göra själva finmekaniken med avtryckare och uppspänningsanordning.

Men tack ändån:tummenupp
Det finns byggbeskrivningar på nätet hur du gör ett armborst av aluminium och med en dragfjäder istället för fjädrande trä eller stål.
Verkade riktigt simpelt, jag har gått och funderat på det ett bra tag men inte fått tummen ur än.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
-Rosen- skrev:
2397647 eftersom att en diabol från ett luftgevär brukar ha en utgångshastighet på högst 200km/h (typ hobbex grejer, andra har väl högra :va) så skulle jag gissa på att en båge gör mycket mer skada då pilen väger mer och har större omkrets

200m/sekund är det, dvs över 700km/h. Att en båge gör mer skada än ett luftgevär behöver man inte vara raketforskare för att lista ut. Det finns jaktbågar du kan fälla en noshörning med.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept