Olagligt eller inte?

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Kan själv konstatera att det kanske är än dum fråga, men har tänkt på det så länge och mycket nu att jag måste få veta!

Ses det som vårdslöshet i trafik eller något liknande om man kör på bakhjulet i 110 km/h på en 110 - väg, med andra ord om man kör enligt hastighetsanvisningar men på bakan?

Tacksam för svar!

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
kAtanAmAn skrev:
2206264 Kan själv konstatera att det kanske är än dum fråga, men har tänkt på det så länge och mycket nu att jag måste få veta!

Ses det som vårdslöshet i trafik eller något liknande om man kör på bakhjulet i 110 km/h på en 110 - väg, med andra ord om man kör enligt hastighetsanvisningar men på bakan?

Tacksam för svar!

Skulle nog svara definitivt ja på den frågan. Mc:n är ju gjord för att framföras på 2 hjul.. T.ex en bil har 4 hjul men det är nog inte så lagligt att det kommer bilar och kör på 2 hjul och resterande på sidan uppe i luften .. i trafik

Upp till var och en om man verkligen vill utmana men ta reda på det om du är nyfiken... heh..

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
kAtanAmAn skrev:
2206264 Kan själv konstatera att det kanske är än dum fråga, men har tänkt på det så länge och mycket nu att jag måste få veta!

Tacksam för svar!

Jag vill minnas att det finns ett par friande domar ang. bakhjulsåka, sök lite på forumet så finns det mer info. Är det helt tom motorväg tror jag faktiskt att du kan gå fri.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Det finns något prejudikat ifrån uppsala tror jag det var där en kille klarade sig ifrån vårdslöshet i trafik när han hade kört på bakhjulet. Dock räknas det i de flesta fall som vårdslöshet men det finns alltså hopp...

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
imaster skrev:
2206282 Jag vill minnas att det finns ett par friande domar ang. bakhjulsåka, sök lite på forumet så finns det mer info. Är det helt tom motorväg tror jag faktiskt att du kan gå fri.

Var det jag också kunde tänka mig!

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Simp skrev:
2206285 Det finns något prejudikat ifrån uppsala tror jag det var där en kille klarade sig ifrån vårdslöshet i trafik när han hade kört på bakhjulet. Dock räknas det i de flesta fall som vårdslöshet men det finns alltså hopp...
inte prejudikat, det är en dom från HD.

Om jag inte minns fel så körde killen roadracing och han gjorde det på en tom bit motorväg, och han kunde snabbt sätta ner framhjulet.

så eftersom han inte framkallade fara för någon annan och han kunde kontrollera motorcykeln så blev han friad.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...