olika däck fram o bak ?

mt01

Ja!
Gick med
10 Jul 2006
Ort
skåne
det är många som säger att man bör ha samma däcksmodell fram och bak, ex vis metzeler mez4.
i vått väglag kan jag förstå att de kanske hjälp åt med att skyffla undan vatten bättre om de är av samma typ, eller ?

jag kör med ett roadtec z6 bak och ska snart byta framdäcket också.
just nu sitter där ett z4 som jag inte är riktigt nöjd med.

mcfirmorna säger: z6
mitt huvud säger : ett mjukare däck för bästa grepp.
jag menar, ett bakdäck kan sladda ibland , men fan inte ett framdäck.

vad säger ni, kan man sätta på ett t.ex michelin power fram? metzeler sportec m3?
kan man blanda olika fabrikat eller ens samma märke men olika modeller?

som ni ser så är jag inte säker på vad som blir bäst.
ni som rejsar kanske kan detta på era fem fingrar?

hör av er med förslag och erfarenheter!

tack på förhand
lars
 
Sunda förnuftet säger att du ska matcha.
Däck är ju också skapta för att jobba tillsammans..

Dock är jag helt säker på att hojen inte exploderar om du har Pirelli bak och Metzeler fram. (eller tvärtom)
 
Att blanda olika typer/märken av däck kan vara riktigt dåligt eller så märks det inte alls. Det kan bero på vilken hoj det är och hur den är inställd i chassit i övrigt. Gummits sammansättning i däcket är har inte så stor betydelse men väl vilken profil och hur stommen är uppbyggd.

Har provat med några olika kombinationer av Pirelli och Dunlop's mönstrade racedäck på en R6:a. Den blev riktigt otäck med Pirelli fram och Dunlop bak. Wobblade nått otroligt. Inga tendser alls med Pirelli bara eller Dunlop bara vid samma tillfälle och inställning på hojen.
 
Z6:an är väll lite speciell eftersom bakdacket knappt har något mönster i mitten (dåligt våt grepp), så rekomenderar många att du ska ha det även fram (för att leda undan lite vatten).
Körde med dom både fram och bak, upplevde dock framdäcket som för hårt (lite för lätt att låsa upp).
Dock så har du ju riktigt bra hållbarhet i dom.
Men det är trots allt inga däck som jag kan rekomendera.
Ska prova båden Dunlop och Michelin till sommaren tror betydligt mer på dom.
 
Hade ett Dunlop fram och ett Metzeler bak på min gamla GSX.
Märkte ingen skillnad när jag fläkte på Pirelli Sport Deamon runt om.
Fast den hojen va ju seg o tradig vilket som :huvet
 
Jag har kört med M3 fram och både Z4 och Z6 bak både på väg och en hel del bankörningar. Funkar kanonbra med M3 fram och Z6 bak men Z4 blev det ett nervösare intryck bak än med Z6.

Har väl även kört en del i regn men inget med fart i där så där kan jag inte uttala mig.

/Urban

det är många som säger att man bör ha samma däcksmodell fram och bak, ex vis metzeler mez4.
i vått väglag kan jag förstå att de kanske hjälp åt med att skyffla undan vatten bättre om de är av samma typ, eller ?

jag kör med ett roadtec z6 bak och ska snart byta framdäcket också.
just nu sitter där ett z4 som jag inte är riktigt nöjd med.

mcfirmorna säger: z6
mitt huvud säger : ett mjukare däck för bästa grepp.
jag menar, ett bakdäck kan sladda ibland , men fan inte ett framdäck.

vad säger ni, kan man sätta på ett t.ex michelin power fram? metzeler sportec m3?
kan man blanda olika fabrikat eller ens samma märke men olika modeller?

som ni ser så är jag inte säker på vad som blir bäst.
ni som rejsar kanske kan detta på era fem fingrar?

hör av er med förslag och erfarenheter!

tack på förhand
lars
 
Det är nog ingen bra idé att ha däck av olika märken/fabrikat fram och bak. Kan orsaka wobbling som nån sa och påverka hojens stabilitet i höga farter.

Inte bra :mattias

mvh
 
Spelar ingen roll om du inte pressar hojjen på bana eller om du
tycker hojjen svänger/viker av konstigt!

Precis, detta är en jäkligt vettig synpunkt som många glömmer. Upplever nästan att vissa gatåkare har större krav på däcken än tävlingsförare som ligger på gränsen hela tiden. Visst blir en vurpa på gata i hög fart nästan alltid allvarligare än motsvarande på bana (inga diken, träd, möten m.m på banan) men man ska nog inte köra gata på ett sådant sätt att valet mellan två däckstyper är det som gör skillnad på att vurpa eller inte. Bra däck är viktigt men om man MÅSTE ha en viss typ av däck för att klara sig ska man nog övergå till att köra enbart bana...

Rätt däck för rätt ändamål helt enkelt.
 
Men hur kan dessa "ihoppassade" däck veta vilken hoj de hamnar på?
Borde ju skilja lite i viktfördelning och fjädring etc.
 
Precis, detta är en jäkligt vettig synpunkt som många glömmer. Upplever nästan att vissa gatåkare har större krav på däcken än tävlingsförare som ligger på gränsen hela tiden. Visst blir en vurpa på gata i hög fart nästan alltid allvarligare än motsvarande på bana (inga diken, träd, möten m.m på banan) men man ska nog inte köra gata på ett sådant sätt att valet mellan två däckstyper är det som gör skillnad på att vurpa eller inte. Bra däck är viktigt men om man MÅSTE ha en viss typ av däck för att klara sig ska man nog övergå till att köra enbart bana...

Rätt däck för rätt ändamål helt enkelt.

Word! De går absolut blanda däck/fabrikat i de allra flesta fall. Exemplet ovan med Dunlop/Metzeler kan få hojen att uppträda lite knepigt då det är väldigt annorlunda profil på Dunlop, men annars ska det funka fint. Jag har kört bana i riktigt bra tempo på all möjlig skit till däck, blandat hej villt och det går fint.
 
Egentligen det enda som är helt tabu är att blanda radial- och diagonaldäck. Det blir INTE bra! Sen är det som det sagts tidigare; profiler och liknande påverkar ju hur cykeln beter sig och av den anledning bör man matcha till samma tillverkare men det kan lika gärna gå hur bra som helst att köra michelin bak och Dunlop fram tex.
På en så pass tung cykel som MT01:an så skulle då inte jag lägga på ett pilot power för det lär ätas upp ganska så snabbt. Testa något av de nya sporttouring däcken med dual compound istället! Varför inte Bridgestone BT021?!
 
Kör med Dunlop bak med för hög profil på min tia, (60-profil) och Metzler fram. Den kombin och med för hög profil bak är kass, hojen börjar wobbla när man kommer upp i 240 ungefär, och det går inte att köra över 260 då åker man fanimej omkull, käns det som i varje fall. Så tills nästa säsong byts det till lika däck med rätt profil.

Antar att olika hojar är olika känsliga.
 
Jag brukar blanda rätt friskt fram/bak på mina hojar utifrån vilka däck jag får tag i till bra pris, dock brukar jag hålla mig till sportigare sidan av däck.
Tycker det funkar kanon, även om jag har mina favoritdäck.
Ibland händer det att jag kör med touringgummi bak ett par veckor, men har alltid funkat bra utan konstigheter.
På bankörningar hade jag kört på samma fram och bak.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top