Olika registreringsnummer olika premier, likadan hoj

Deathstroke

Pappa med pappahumor
Gick med
21 Nov 2019
Ort
Stockholm
Hoj
2016, Kawasaki, Z800
Hej Allesammans!

Jag håller på att drömma mig bort ibland och kollar premier för skojs skull och har märkt att premien kan skilja från regnr till regnr och är nyfiken på varför.

Tex, premien på två st Superuke R 2020 jag har kollat på skiljer i runda slängar 1200:-, 3627:- kontra 2435:- på IF.

Det är en likadan hoj och samma årsmodell, det enda som skiljer på biluppgifter.se är att den ena har modellbetäckning 1290 SD R Orange och den andra har 1290 Superduke R.

Har sett att detta även inträffar på anda märken och modeller.

Någon som har en aning om varför ?

/N
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För att färre hojar med den ena registreringen haft ärenden än med en andra skulle jag tro, och så kör försäkringsbolaget bara rena strängmatchningar mot modellbeteckningen i sina riskbedömningssystem?
 
Last edited:

Deathstroke

Pappa med pappahumor
Gick med
21 Nov 2019
Ort
Stockholm
Hoj
2016, Kawasaki, Z800
Jag har kollat och enligt Biluppgifter.se är ingen av dem importerade.

Ok om jag förstår dig rätt Ulvhamne så tar man som nästa ägare över premiehöjningen för tidigare incidenter på just det exemplaret ? Vilket i sin tur betyder att det inte funkar som jag trott att försäkringsbolagen sätter premierna utifrån märke/modell nivå och inte utifrån den unika exemplaret ?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har kollat och enligt Biluppgifter.se är ingen av dem importerade.

Ok om jag förstår dig rätt Ulvhamne så tar man som nästa ägare över premiehöjningen för tidigare incidenter på just det exemplaret ? Vilket i sin tur betyder att det inte funkar som jag trott att försäkringsbolagen sätter premierna utifrån märke/modell nivå och inte utifrån den unika exemplaret ?
inte på det exemplaret men på de som har exakt den bokstavskombinationen.
Samma hoj egentligen men någon har stoppat in en extra bokstav eller siffra.
Som samma tvättmaskin på Elgiganten och MediaMarkt men olika artikelnummer.
 

Deathstroke

Pappa med pappahumor
Gick med
21 Nov 2019
Ort
Stockholm
Hoj
2016, Kawasaki, Z800
Ok och då har det alltså inträffat fler olyckor på den ena bokstavskombinationen/modellbetäckningen än den andra typ, och då får man helt enkelt kolla upp försäkringen på det unika regnummret i förväg inför köp (som man givetvis alltid gör :) ) och hoppas att man får tag på den billigare modellbetäckningen ?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Ok och då har det alltså inträffat fler olyckor på den ena bokstavskombinationen/modellbetäckningen än den andra typ, och då får man helt enkelt kolla upp försäkringen på det unika regnummret i förväg inför köp (som man givetvis alltid gör :) ) och hoppas att man får tag på den billigare modellbetäckningen ?
Ända tills fler klotat med den billigare, så är det tvärtom igen.

Hela den här röran består i att fordon registreras lite hur som helst. Det är ganska festligt hur mycket fel och slarv det är i registeruppgifterna. Jag har rättat uppgifter fler gånger än jag minns, oftast rena fel i chassinummer tex.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Färg borde påverka premien, i alla fall på bilar. Värt att fundera på när man köper svarta mc-kläder.

Svarta bilar löper i särklass störst risk att bli inblandade i olyckor. Risken är hela tolv procent högre i dagsljus än för vita bilar, som enligt studien är de säkraste. I skymning och gryning ökade risken för de svarta bilarna till 47 procent.

 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag har kollat och enligt Biluppgifter.se är ingen av dem importerade.

Ok om jag förstår dig rätt Ulvhamne så tar man som nästa ägare över premiehöjningen för tidigare incidenter på just det exemplaret ? Vilket i sin tur betyder att det inte funkar som jag trott att försäkringsbolagen sätter premierna utifrån märke/modell nivå och inte utifrån den unika exemplaret ?
Nej det har jag svårt att tro att tidigare incidenter på ett visst reg nr skulle påverka din premie. Det är modellen som styr premien och du som person.

Är du säker på att det är exakt samma modell, inte så att den ena är en R och den andra är en RR?
Jag skulle ringa IF och prata med dom.

När jag skulle försäkra min Ninja ZX6R börja det med 16 000 kr per år men slutade med ca. 8000 kr per år efter att pratat med dom i telefon och fått rabatter osv.
 

Deathstroke

Pappa med pappahumor
Gick med
21 Nov 2019
Ort
Stockholm
Hoj
2016, Kawasaki, Z800
Stökigt det här :3freak Jag har dubbelkollat och båda är registrerade som enkel R och båda hojarna är registrerade februari 2020, RR lanserades juni 21 enligt google.

Man får helt enkelt göra så som du säger z1000sx att man ringer och diskuterar med försäkringbolagen
när det väl är dax om något år eller två, eller tre :banana

Intressant hur fel det faktiskt kan registreras i ett I - land som Sverige 2021 :huvet
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Stökigt det här :3freak Jag har dubbelkollat och båda är registrerade som enkel R och båda hojarna är registrerade februari 2020, RR lanserades juni 21 enligt google.

Man får helt enkelt göra så som du säger z1000sx att man ringer och diskuterar med försäkringbolagen
när det väl är dax om något år eller två, eller tre :banana

Intressant hur fel det faktiskt kan registreras i ett I - land som Sverige 2021 :huvet
Men tänk på att Sverige blir allt mera som vilket land som helst i Mellersta Östern eller Afrika. I-länder ?
Sverige multikulturellt ? Ja.
I-land ?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top