Olja cbr900

sirpegdoo

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Hoj
cbr900rr (fighter)
Hej tänkte kolla om det är någon som har bra koll på olja som kan hjälpa en som inte har så bra koll på detta område.
Ska byta i min Cbr900 och pga. av att jag är arbetslös så "hittade" jag med ett leende på läpparna (tänkte här kan jag spara nån krona) en dunk med Texaco Havoline Synthetic 5W-40 i garaget, och undrar om det gör någon större skillnad att hälla i den i motorn istället för en 10w40 olja som rekommenderas till hojjen.
Jag kikade runt i forumet lite men blev inte nå klokare av det så jag droppar ännu en "dryg" olje tråd. :tungan

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Är det en dedikerad motorcykelolja? Du måste vara 100% säker på det innan du häller i den.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Vad är det för klassning?

Är den inte korrekt klassad är det stor risk för kopplingsslir såvidare du inte har torrkoppling. (vilket inte är så troligt)

Står det JASO någonstans skall det gå bra. Då är den tillverkad för våtkoppling.

Biltema har prisvärda mc olja annars.

Last edited:

sirpegdoo

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Hoj
cbr900rr (fighter)
Är det en dedikerad motorcykelolja? Du måste vara 100% säker på det innan du häller i den.

"Havoline Synthetic 5W-40 är avsedd för personbilar, lätta lastbilar och motorcyklar med 4-taktsmotor som är bensin- eller dieseldrivna med/utan turbo och katalysator."

Den info jag hittade på nätet om oljan. :)

Vad är det för klassning?

Är den inte korrekt klassad är det stor risk för kopplingsslir såvidare du inte har torrkoppling. (vilket inte är så troligt)

Står det JASO någonstans skall det gå bra. Då är den tillverkad för våtkoppling.

Biltema har prisvärda mc olja annars.

ok får kika på det, jo hade tänk det först men om denna olja funkar lika bra så kan man ju spara några kronor, som man kan lägga in i bärs budgeten ist. :yoparty

Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
"Havoline Synthetic 5W-40 är avsedd för personbilar, lätta lastbilar och motorcyklar med 4-taktsmotor som är bensin- eller dieseldrivna med/utan turbo och katalysator."

Jag vill inte pissa i ditt morgonkaffe men jag tror du bör använda den i din bil, inte motorcykel. Letade efter JASO märkning men jag kunde inte finna att den har den.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Efter lite googlande ser det ut som det funkar...

"Texaco Havoline meets the frictional properties of JASO MA but I seriously doubt that it carries certification"
OBS OBS OBS Dock kan jag inte garantera detta då jag endast citerar från ett annat forum

http://en.wikipedia.org/wiki/Motorcycle_oil
One element of the JASO-MA standard is a friction test designed to determine suitability for wet clutch usage. An oil that meets JASO-MA is considered appropriate for wet clutch operations. Oils marketed as motorcycle-specific will carry the JASO-MA label. Other oils, such as Shell Rotella T heavy duty engine oil (HDEO) carry the JASO-MA certification.

ok får kika på det, jo hade tänk det först men om denna olja funkar lika bra så kan man ju spara några kronor, som man kan lägga in i bärs budgeten ist. :yoparty

Jag vill inte pissa i ditt morgonkaffe men jag tror du bör använda den i din bil, inte motorcykel. Letade efter JASO märkning men jag kunde inte finna att den har den.

Kunde inte heller hitta något som garanterade... Men som sagt hittade det där uttalandet på ett annat forum. Om man kan lita på det eller ej är en annan sak.

Vill man testa är det ju bara att vara uppmärksam på kopplingsslir... Byta oljan i så fall... Var försiktig bara så att du inte bränner kopplingen. Hjälper inte oljebytet behöver du göra rent lammellerna och byta igen. Men då vart det inte så billigt längre för all del :D

Last edited:

sirpegdoo

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Hoj
cbr900rr (fighter)
Efter lite googlande ser det ut som det funkar...

"Texaco Havoline meets the frictional properties of JASO MA but I seriously doubt that it carries certification"
OBS OBS OBS Dock kan jag inte garantera detta då jag endast citerar från ett annat forum

http://en.wikipedia.org/wiki/Motorcycle_oil
One element of the JASO-MA standard is a friction test designed to determine suitability for wet clutch usage. An oil that meets JASO-MA is considered appropriate for wet clutch operations. Oils marketed as motorcycle-specific will carry the JASO-MA label. Other oils, such as Shell Rotella T heavy duty engine oil (HDEO) carry the JASO-MA certification.

Ok thx ska gå ut och kika på dunken om det står nått om JASO om det nu inte gör det så ska man alltså inte pyttsa i den.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Ok thx ska gå ut och kika på dunken om det står nått om JASO om det nu inte gör det så ska man alltså inte pyttsa i den.

Om jag förstod killens uttalande så var den inte certifierad för det så du lär nog inte hitta det!

Men han menade att den uppfyllde JASO-MA trots avsaknanden av certifikat. Det KAN ju vara en kostnadsfråga eller så.
Om du vill lita på detta eller ej är upp till dig. Ett mail till tillverkaren kan också vara en lösning.

sirpegdoo

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Hoj
cbr900rr (fighter)
Om jag förstod killens uttalande så var den inte certifierad för det så du lär nog inte hitta det!

Men han menade att den uppfyllde JASO-MA trots avsaknanden av certifikat. Det KAN ju vara en kostnadsfråga eller så.
Om du vill lita på detta eller ej är upp till dig. Ett mail till tillverkaren kan också vara en lösning.

ok jo men det lutar nog åt att jag offrar några bira på olja från biltema nu när det är lite tveksamt om oljan funkar. Tack så mycket för hjälpen.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0