Olja i luftburk

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Är det ingen mer än jag som får olja i hela luftburken om man åker högt på bakhjulet? Filtrena blir totalt igensmetade och knarren går kasst. Va ska man göra åt det? Dra vevhusventilationen till en colaburk kanske? Finns det några nackdelar med det?
 

Bill G

"A tribute to Goatse"
Gick med
10 Mar 2003
Ort
solna
Hoj
KTM
Verkar som det bara är du som har det problemet,,,.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är sånt man får ta...

Vevhusventilationen som går upp i ventilkåpan är inte designad för bakhjulsåka. Det är tänkt att lutningen på ventilkåpan ska få oljan att rinna tillbaka in i motorn med bakhjulsåka så rinner det rakt in i luftburken istället. Att samla upp oljan i en separat burk hjälper inte, den blir full på nolltid.

Det är bättre att ventilera genom att ta hål i sidan av kopplingskåpan så att inte korgen stänker ut för mycket (dvs genom pluggen) och dra upp till en separat behållare under tanken som sen kan dränera oljan tillbaka in i motorn när man kommer ned med framhjulet.

Likaså om kolvringarna är slut så spottar den upp rejält med olja...
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top