Olja i R1:a

*Thunder*

Ralle
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
GSX-R 1000 -01
Finns säker flera likadana trådar men men... Är rätt ny här så är inte så haj på o använda alla funktioner än..=)
Vad rekomenderar ni att man ska köra för olja i en R1:a 02:a ja eller liknande maskiner i allmänhet.Hur mycket olja rymmer en R1:a?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
*Thunder* skrev:
2139777 Finns säker flera likadana trådar men men... Är rätt ny här så är inte så haj på o använda alla funktioner än..=)
Vad rekomenderar ni att man ska köra för olja i en R1:a 02:a ja eller liknande maskiner i allmänhet.Hur mycket olja rymmer en R1:a?
Rapsolja? :hihi

Skämt å sido, häll i en märkesolja, dvs inte ÖB's junk! Hel eller delsyntet, se bara till att den är avsedd för våtkopplingar! Skulle tippa på att en 10-40-olja skulle passa bra till en sån där :) Själv kör jag med Castrol GPS, men har varit nöjd med Motul 5100 också! :)

*Thunder*

Ralle
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
GSX-R 1000 -01
Hoztic skrev:
2139793 Rapsolja? :hihi

Skämt å sido, häll i en märkesolja, dvs inte ÖB's junk! Hel eller delsyntet, se bara till att den är avsedd för våtkopplingar! Skulle tippa på att en 10-40-olja skulle passa bra till en sån där :) Själv kör jag med Castrol GPS, men har varit nöjd med Motul 5100 också! :)

haha ja lite raps olja kanske..=) Nej men jag snålar aldrig på oljan alltid bra märkesolja, inget billigt skräp, det var mest viskositeten jag undrade över.
Men en hel/delsyntet runt 10-40 ska vara lagom då.
Hur mycket rymmer den?
Edit: Har hört att R1:eek:rna surplar i sig lite olja oxå, bättre o köra med lite trögare(tjockare) olja kanske? Nån som har några erfarenheter av det?

Last edited:

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
*Thunder* skrev:
2139809Har hört att R1:eek:rna surplar i sig lite olja oxå? Nån som har några erfarenheter av det?

Svaret är Nej!
Surplar inte en droppe, iaf inte på min... Har läst att det är på äldre modeller som fenomenet finns.
Kör med motul 5100 ester 15w50

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
ca 3L rymmer dom!

Min förra R1a drog en del olja, 03an jag har nu har än så länge inte dragit en droppe.

PS Biltemas racingolja funkar skitbra! DS

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Stavfelet skrev:
2139873 Svaret är Nej!
Surplar inte en droppe, iaf inte på min... Har läst att det är på äldre modeller som fenomenet finns.
Kör med motul 5100 ester 15w50
dricker den inte en droppe så är något fel :hihi

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
min r1 drar lite olja den med!

Går i strax under 3 liter. jag kör biltemas racingolja för 70 kr / liter. då kan man byta dubbelt så ofta!

peppureikä

Guest
Tjoffe skrev:
2139874 ca 3L rymmer dom!

Min förra R1a drog en del olja, 03an jag har nu har än så länge inte dragit en droppe.

PS Biltemas racingolja funkar skitbra! DS
BILTEMA rockar , Yamaha fz 750 som har gått 8300 mill med biltemas olja och funkar jäääättebra!!!! Bara normal underhåll....ha det bra mc-folket!!!

DB

skiieur...
Gick med
17 May 2003
Hoj
2009, KTM EXC 450
Jag kan rekommendera Motul 300V

För övrigt är det är väl rätt allmänt känt att Rettorna drar en del olja, men det kan man väl leva med. Har för mig att det är nån slags lågfriktionskolvar som är boven till det.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
*Thunder* skrev:
2139777 Finns säker flera likadana trådar men men... Är rätt ny här så är inte så haj på o använda alla funktioner än..=)

Jag lär få Dr Bike på mig nu, men wtf...:)
Jag skämmer bort min R1:a med endast det bästa & dyraste & som luktar godast :näsblod Det vill säga Motul 300V 15W 50 Helsyntet.

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
X-up skrev:
2141318 Jag lär få Dr Bike på mig nu, men wtf...:)
Jag skämmer bort min R1:a med endast det bästa & dyraste & som luktar godast :näsblod Det vill säga Motul 300V 15W 50 Helsyntet.

Att köra på biltemas oljor låter väl inte så smart ändå? De kanske fungerar, men kvalitén på den oljan måste ju vara sämre( ? ) Och eftersom det inte ryms så mkt olja i en MC så är det ju inga pengar att tala om, om man tänker på hur dyr hojen är också.

Kollade lite på castrols hemsida på "GPS" som ni rekommenderade. Hittade en "Castrol R4 Superbike 10W-50" också. Någon som vet något om den? Enligt beskrivningen så låter det ju som att den ska vara värre än GPS. Kan den vara sämre för kopplingen i "slirsynpunkt" kanske?

Vill också ha lite tips om vad jag ska ha för olja mao.=)

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
shoei skrev:
2144750 Att köra på biltemas oljor låter väl inte så smart ändå? De kanske fungerar, men kvalitén på den oljan måste ju vara sämre( ? ) Och eftersom det inte ryms så mkt olja i en MC så är det ju inga pengar att tala om, om man tänker på hur dyr hojen är också.

Kollade lite på castrols hemsida på "GPS" som ni rekommenderade. Hittade en "Castrol R4 Superbike 10W-50" också. Någon som vet något om den? Enligt beskrivningen så låter det ju som att den ska vara värre än GPS. Kan den vara sämre för kopplingen i "slirsynpunkt" kanske?

Castrol R4 oljan funkar fint på R1,har iallafall inte haft några problem då jag testat på 2 Rettor.

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
shoei skrev:
2144750 Kollade lite på castrols hemsida på "GPS" som ni rekommenderade. Hittade en "Castrol R4 Superbike 10W-50" också. Någon som vet något om den? Enligt beskrivningen så låter det ju som att den ska vara värre än GPS. Kan den vara sämre för kopplingen i "slirsynpunkt" kanske?

Jag har fram till förra sommaren alltid kört på GPS, sedan på R4.
Enda skillnaden jag märker är att den dricker lite mer olja än förr.
Men det ser jag som positivt.

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Smedis skrev:
2144976 Jag har fram till förra sommaren alltid kört på GPS, sedan på R4.
Enda skillnaden jag märker är att den dricker lite mer olja än förr.
Men det ser jag som positivt.

Ok, då kanske jag ska prova den då.

Har den någon betydelse om man byter mellan olika märken? Är det egentligen bäst att hålla sig till samma?

På mina papper från 100 mil service står det att dom bytt till "Advance Ultra4". Är väl någon shell olja? Någon som vet något om den?

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
any1 ?

"Har det någon betydelse om man byter mellan olika märken? Är det egentligen bäst att hålla sig till samma?"

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
shoei skrev:
2146836 any1 ?

"Har det någon betydelse om man byter mellan olika märken? Är det egentligen bäst att hålla sig till samma?"
Byter du mellan olika helsyntetsmärken så är min erfarenhet att du får en slirande koppling. Sätter 100 spänn...

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Swedie skrev:
2146846 Byter du mellan olika helsyntetsmärken så är min erfarenhet att du får en slirande koppling. Sätter 100 spänn...

Så pass, ja men då håller jag mig till advance ultra4 då. Någon som vet vad det är för olja överhuvudtaget? Shell?

Och jag som aldrig bytt olja förut, sitter det nån plugg i botten där man tömmer ut oljan? Och sen fyller på i hålet på motorns högra sida? Och var sitter filtret? :brinnerup

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...