Olja ktm exc 525

morrra

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
lund
Hoj
ktm exc 525 04
hej jag har nyss bytt olja filter på min 525 04.
Enligt boken ska man fylla i 1.2l och sedan korrigera (fylla på).
Det står också att oljennivån ska synas i botten på glaset när motorn är kall, och oljannivån skall vara i övre delen av motorn när motorn är varm. Men när jag kikar i fönstret när den är varm ser jag då ingen olja i övre delen, men däremot i nedre. Skall man kika där när motorn är igång??
Hur gör ni.
tacksam för svar mvh Mårten
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Har ni fyllt oljefiltren med olja när dessa monterades? Fyll upp oljefiltren sedan 1.2 liter olja i motorn så blir det bra :tummenupp

Kolla oljenivån när ni har motor igång blir svårt, men prova :hihi
 

Mackan

LÄNGTAR EFTER GOTLAND
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki ultra 250X / Warrior -03
lånar lite av tråden här eftersom jag har liknande frågor?

eftersom jag inte har någon bok till min 525:a så har jag fått olika svar på Serviceintervallerna från alla håll !!!
vilka intervaller han ni för:
Oljebyte
filterbyte
ventiljustering
vilken olja använder ni
 

morrra

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
lund
Hoj
ktm exc 525 04
Jag fyllde filtren, men jag räknade med den oljan i det totala asså 1.2l inkl
"filteroljan". Tittar jag längre bak i boken står det att det det ska vara tot 1.25 liter olja i motorn. Jag har fyllt upp så jag har det nu. men asså ser ni oljan i övre delen av filtret när motorn är varm??? För det gör då inte jag.
Jag har hört 5h på oljebyte och 10h på filter?? men det låter väldigt
ambitiöst (stavning??)
jag tänkte byta både och vid 10h. andra ideer?
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Mackan skrev:
2163772
vilka intervaller han ni för:
Oljebyte
filterbyte
ventiljustering
vilken olja använder ni

Olja 10h
Filter 15h
Ventiler 15h
Castrol GPS

Se ovanstående som riktmärken. Kör du hårt är det bra med oljebyte efter några timmar, ventiler etc
 

morrra

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
lund
Hoj
ktm exc 525 04
Eller efter att ha läst lite här, kanske det kan vara värt att byta olja var 5h istället. Helldre (stavning) det än ras.
 

Mackan

LÄNGTAR EFTER GOTLAND
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki ultra 250X / Warrior -03
Mr R skrev:
2163823 Olja 10h
Filter 15h
Ventiler 15h
Castrol GPS

Se ovanstående som riktmärken. Kör du hårt är det bra med oljebyte efter några timmar, ventiler etc


jag kör väl bara vanlig gata, men det blir väl hårdare när jag är på crossbanan kanske ? men ok tackar
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
När jag körde 525exc så servade jag:

7-8h olja
15h oljefilter + ventilspelsjust.
Körde på Motuls finaste olja!

Personligen tror jag att detta är lite "overkill" men det känns ganska bra tycker jag att kolla så att det inte är nån paj motordel som harvar runt i motorn och sabbar ännu mer.
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Jag byter olja var 5:e timme ungefär
Filter vartannat oljebyte
Ventilerna 15 timmar.

Har nyligen börjat köra på biltema's racingolja efter att ha läst trådarna om den på sporthoj, minskade tiden från 10 till 5 timmar, för jag tror att det alla gånger är bättre att köra på en billigare (inte nödvändigtvis sämre) olja och byta oftare.
Körde innan på motul olja och jag märker ingen skillnad på motorgång eller ljud.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
morrra skrev:
2163805 Jag fyllde filtren, men jag räknade med den oljan i det totala asså 1.2l inkl
"filteroljan". Tittar jag längre bak i boken står det att det det ska vara tot 1.25 liter olja i motorn. Jag har fyllt upp så jag har det nu. men asså ser ni oljan i övre delen av filtret när motorn är varm??? För det gör då inte jag.
Jag har hört 5h på oljebyte och 10h på filter?? men det låter väldigt
ambitiöst (stavning??)
jag tänkte byta både och vid 10h. andra ideer?
när motorn är varm stäng av motorn o kolla i fönstret. då ska nivån vara över halva om den står plant. ställer du den på stödet så kanske det inte syns nått i fönstret. när du sen sätter igång motorn så sjunker nivån lite eftersom den då pumpar runt oljan.
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
chukabowa skrev:
2165785 när motorn är varm stäng av motorn o kolla i fönstret. då ska nivån vara över halva om den står plant. ställer du den på stödet så kanske det inte syns nått i fönstret. när du sen sätter igång motorn så sjunker nivån lite eftersom den då pumpar runt oljan.

eCksakt, när hojen är igång så kan man faktiskt se oljan rinna ner förbi bak kanten, oljeretur ledningen som kommer från filtrena slutar precis bakom fönstret
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Monobike skrev:
2166150 eCksakt, när hojen är igång så kan man faktiskt se oljan rinna ner förbi bak kanten, oljeretur ledningen som kommer från filtrena slutar precis bakom fönstret
ja det rinner lite fint där. man ser även att det e lite luft i systemet när man precis bytt oxå.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top