olja och metall

ET

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2007
Ort
Rotebro
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Jag bytte motorolja på min husaberg 650 idag. Körde en liten runda först för att det lättare skulle rinna ut. När jag tittade i synglaset innan jag yömde oljan kunde man se att det såg flammigt ut på insidan. Lytade jag hojen så jag fyllde synglaset med olja såg man typ vitt skum i oljan. Är detta normalt? Det som gjorde glaset flammigt va sont vitt skum också. Sen när jag tömde oljan så i filtret som sitter innanför oljepluggen satt det några små metall flisor, dom vi små men har aldrig fått med metall i det filtret innan när jag bytt olja. Är det dags att se över eller byta nått på hojen?
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Låter motorn annorlunda? Hör du något nytt ljud lite svagt som du inte riktigt känner igen. Då är det bara att ta isär och gå igenom motorn. Eller kör en stund till och pynta en vansinnigt dyr renovering.

Att oljan skummar lite är normalt, lägger sig när motorn stått ett litet tag. Men hur mycket. Har du tänkt på om det sett ut så förut?

04a säger du? Hur många timmar har den gått?
 

ET

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2007
Ort
Rotebro
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
motorn har gått 129 timmar och servicearna är gjorda som dom ska, nästa service va tydligen att byta alla packningar i motorn och lite sånt men är detta ett teckan på att dom ska bytas? Den går ojämt på låga varv också, umgefär som den gör när man har dåligt inställda ventiler. Det va ganska mycket skum i oljan igår. Har aldrig sett det innan iaf.
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Kolla nivån på kylarvattnet och om oljan är lite extra "gräddig" eller luktar glykol så har du antagligen en läcka av kylarvattnet!
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
motorn har gått 129 timmar och servicearna är gjorda som dom ska, nästa service va tydligen att byta alla packningar i motorn och lite sånt men är detta ett teckan på att dom ska bytas? Den går ojämt på låga varv också, umgefär som den gör när man har dåligt inställda ventiler. Det va ganska mycket skum i oljan igår. Har aldrig sett det innan iaf.

Nej, packningar släpper inte ifrån sig metallspåner. Det kan vara vipparmsrullen som har gett sig om det kommer spåner, och du säger att den går dåligt som att ventilspelet vore felaktigt. För när den rullen ger sig så blir ventilspelet större och större ju mer som försvinner av rullen. Om en stund har du fullt med nållagerrullar i motorn och en trasig kamaxel. Ta bort ventilkåpan och kika.

Kör inte mer förrän du vet vad som släpper ifrån sig spåner. Det visar sig alltid att alla som gjorde det ångrar sig att dom körde mera. Men verkstäder och reservdelsåterförsäljare vill ju givetvis tvärtom. 129 timmar, då kan det nog vara ide att byta alla slitdelar. Så har du en motor som håller ett bra tag till.

//Lasse

Kolla nivån på kylarvattnet och om oljan är lite extra "gräddig" eller luktar glykol så har du antagligen en läcka av kylarvattnet!

Japp...
 
Last edited:

ET

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2007
Ort
Rotebro
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Är det svårt att byta vipparmsrullen? Har inte meckat så mycket med min själv. Finns det någon servicehandbok eller dylikt man kan köpa eller ladda ner som kan hjälpa en när man meckar?
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Är det svårt att byta vipparmsrullen? Har inte meckat så mycket med min själv. Finns det någon servicehandbok eller dylikt man kan köpa eller ladda ner som kan hjälpa en när man meckar?


Svårt o svårt.... hur långt är ett snöre?
Jag tycker det är superlätt. Men du behöver nog byta mer än så om den har gått 129 timmar. Dags att ta isär motorn och byta alla lager skulle jag vilja påstå. Men dom kan hålla ett tag till. Fast nytt är ju alltid nytt....

Det du behöver finns att ladda ner på husabergs hemsida. Både workshop manualen och spareparts manualen.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top