Olja säljbar som souvenir?

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Slösurfade på ebay och såg en liten flaska råolja från McClintock no. 1. Uppenbarligen säljs dom vid Drake Well museum som souvenirer, den sidan ligger dock nere nu.

Beställde men fick ett mail om att den fraktfirma dom anlitade inte tillät några vätskor alls. Uppenbarligen är dom rädda för att en souvenirflaska i storlek nagelpolish skulle få 747:an att försvinna i ett eldklot någonstans över Atlanten.

Skam den som ger sig, nu hade det blivit en fix idé att äga lite olja som kuriosa. Hittade en firma som sålde i fina 1 gallon plåtdunkar. Minsta order var 2.

Själva oljan kostade 800:- för två dunkar, okej det kan jag leva med men frakten var 3000:-

Nu tänkte jag att om jag köper ett pack så kan jag ju sälja en dunk på tradera fast till ett högre pris för att kompensera lite grann. Tror ni det finns någon mer idiot som skulle kunna betala 700:- eller så för att äga lite äkta Texas intermediate crude att ställa i bokhyllan och reta miljöpartistvänner?

På en auktion jag var på i somras så var det två som krigade om en icke fungerande Goodyearskylt i plast. Budandet började på 50:- och slutade på 2600:- så det måste ju finnas sådana.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Tror ni det finns någon mer idiot som skulle kunna betala 700:- eller så för att äga lite äkta Texas intermediate crude att ställa i bokhyllan och reta miljöpartistvänner?.

Nej, det tror jag inte.

Världsmarknadspriset på 159 liter råolja är ganska precis $50.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Nej, det tror jag inte.

Världsmarknadspriset på 159 liter råolja är ganska precis $50.

Jovisst vet jag det, men det är ju inte i i kommersiella syften. Handlar man olja på det viset behöver man ju inte befatta sig med den fysiskt. Turister handlar ju älgskit, finns säker någon som skulle betala över kilopriset för en trave ved bara han får ett intyg som bevisar att Ingemar Stenmark kluvit den.

Jag såg att det fanns massor med kuriosa knutna till industrin, alltifrån modeller till gamla dokument och kartor.

Jag syftar alltså på kuriosavärdet som när folk köper en gammal Goodyearskylt på en gårdsaktion för 2600.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Jag syftar alltså på kuriosavärdet som när folk köper en gammal Goodyearskylt på en gårdsaktion för 2600.

Jo, jag förstod det. Personligen har jag större förståelse för en vintage goodyearskylt än för en pluttflaska med råolja.
Min egen högst personliga åsikt baserar sig säkert på att jag för 20 år sedan jobbade på en supertanker som fraktade 280 tusen ton av just råolja...

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Jo, jag förstod det. Personligen har jag större förståelse för en vintage goodyearskylt än för en pluttflaska med råolja.
Min egen högst personliga åsikt baserar sig säkert på att jag för 20 år sedan jobbade på en supertanker som fraktade 280 tusen ton av just råolja...

Det var pluttflaskan som kostade runt 300 men som det tyvärr inte gick att få skickad. Det högre priset gällde de två 1 gallondunkarna vilket tyvärr var mer än jag behövde. Inte för att det spelar roll 2 gallon är ju inte heller några mängder.

Pluttflaskan hade dock äkthetsintyg att den kom från USAs äldsta källa som fortfarande gav olja så den kanske egentligen skulle vara mer värd för en samlare.

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Alltså jag kan förstå fascinationen om man VARIT vid den källan och vill ha med sig en souvenir. Men att köpa en över nätet känns meningslöst?

Som att köpa en souvenir från Eiffeltornet utan att ens ha varit i Paris.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alltså jag kan förstå fascinationen om man VARIT vid den källan och vill ha med sig en souvenir. Men att köpa en över nätet känns meningslöst?

Som att köpa en souvenir från Eiffeltornet utan att ens ha varit i Paris.

Eller som alla de där som köper nurburgringklistermärken på nätet och sätter på bilen. :D

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Eller som alla de där som köper nurburgringklistermärken på nätet och sätter på bilen. :D

Exakt. För mig är en sån souvenir något som gör att jag kan minnas och tänka tillbaka på en resa. Jag har massa klistermärken på mina boxar men ALLA är från platser där jag varit MED MOTORCYKELN :)

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Det finns till och med vissa som kör riktig hardcore och klipper bort GP-slingan från nordslingan innan de klistrar på ringenklibban på bilen om den bara gått på nordslingan.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Jag tycker historien om oljeindustrin är intressant. Sen finns det en mörkare anledning också . Jag känner en massa miljömuppar så om jag hade råd (plats har jag) skulle jag köpa 100 riktiga blue barrels och ställa dom i garaget sen bara sitta på dom i vetskapen om att mupparna mår dåligt bara av att känna till deras existens. :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om du verkligen vill reta miljömupparna kan jag nog skaka fram lite äkta olja från frackingen i Nord Dakota, du vet där indianerna har protesterat mot pipelinen i veckan som varit.

Den oljan har utvunnits genom att giftiga kemikalier har pumpats ner i berggrunden och förgiftat grundvattnen för att spräcka loss olja ur fickor.

Det är riktig miljöpartist-repellent det!

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Om du verkligen vill reta miljömupparna kan jag nog skaka fram lite äkta olja från frackingen i Nord Dakota, du vet där indianerna har protesterat mot pipelinen i veckan som varit.

Den oljan har utvunnits genom att giftiga kemikalier har pumpats ner i berggrunden och förgiftat grundvattnen för att spräcka loss olja ur fickor.

Det är riktig miljöpartist-repellent det!

Jag har faktiskt följt det där lite ytligt via en Facebook grupp. Det hävdas att det inte riktigt kommer fram alla fakta i målet. Man säger att pipelinen faktiskt inte går igenom några heliga platser som den nu är planerad och att indianerna hade chansen att vara med tidigt men att då de bjöds in inte var intresserade. Inte förrän bygget blev allvar började protesterna.

Det sägs också att en stor del av de som protesterade var inbussade proffsaktivister. Inte lätt att hålla reda på vad som är sant.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag har faktiskt följt det där lite ytligt via en Facebook grupp. Det hävdas att det inte riktigt kommer fram alla fakta i målet. Man säger att pipelinen faktiskt inte går igenom några heliga platser som den nu är planerad och att indianerna hade chansen att vara med tidigt men att då de bjöds in inte var intresserade. Inte förrän bygget blev allvar började protesterna.

Det sägs också att en stor del av de som protesterade var inbussade proffsaktivister. Inte lätt att hålla reda på vad som är sant.

Ja, något är lite lurt med saken, helt klart.

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag tycker historien om oljeindustrin är intressant. Sen finns det en mörkare anledning också . Jag känner en massa miljömuppar så om jag hade råd (plats har jag) skulle jag köpa 100 riktiga blue barrels och ställa dom i garaget sen bara sitta på dom i vetskapen om att mupparna mår dåligt bara av att känna till deras existens. :D

Varför?

Jag kan absolut förstå att man gör saker utan att prioritera miljöpåverkan högst av allt.
Exempelvis om jag vill ta en runda med hojen, så tar jag en runda med hojen (om jag är ledig och inte behöver fixa nåt etc). Sen kanske det är miljövänligare om jag cyklar eller bara stannar hemma istället, men jag vill kunna unna mig att köra motorcykel och då gör jag det när tillfälle och lust finnes.

Däremot att vara för miljöförstöring bara för sakens skull tycker jag är korkat.

Det optimala är att förstöra så lite som möjligt medan man har så kul som möjligt. :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Angående Pipelinen så handlade det bara om att indianerna tyckte att dom fick för lite betalt, dom hade redan gått med på sträckningen, men ville ha dubbelt så mycket som dom erbjöds.

Angående dom som protesterade, det är som här i Sverige, givetvis så var det en hel del proffsdemonstranter från vänsterhåll där, det är ju inte som att dom har några jobb att sköta.

Jag har faktiskt varit i Indianreservatet ifråga, då jag har en släkting som skötte postkontoret där, och man kan lugnt påstå att Indianerna själva inte i någon större utsträckning jobbar, om man inte räknar heltidsfyllo som jobb.

En av dom få Indianer jag såg som jobbade var den vackraste kvinna jag någonsin sett, hon jobbade lämpligt nog i "The Indian Store" i ett stort köpcenter i Grand Forks.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning