Olja? syntet eller mineral?

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
kolla in inst.boken där står säkert vilken olja det skall vara. Vissa hojjar mår bäst av helsyntet medans vissa inte klarar av det. Min mådde tydligen inte helt hundra av helsyntet har jag förstått. Inte säker varför men det kunde tydligen leda till att kopplingen slirade (detta är dock vilda spekulationer)

Mineral olja? används det till hojjar? trodde man hade det i servon på bilen :)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Japp, du ska ha mineral eller syntet i din hoj, dvs olja. Som kiosken skrev, det ämne som har diskuterats mest på sporthoj är nog OLJA. Sök och finn, massor av info.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Klrz skrev:
Mineral olja? används det till hojjar? trodde man hade det i servon på bilen :)

Japp det används fortfarande, vad gör man inte för att slippa tillsatser :) .
Nä gixxern mår bäst då den har en ganska så tjock mineral olja. Min Honda lika så, kör det mesta jag äger på mineral olja iof så har jag ganska så korta bytes intrevaller 1000mil på bilar och max 500mil på hoj.

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Qwerty skrev:
Japp det används fortfarande, vad gör man inte för att slippa tillsatser :) .
Nä gixxern mår bäst då den har en ganska så tjock mineral olja. Min Honda lika så, kör det mesta jag äger på mineral olja iof så har jag ganska så korta bytes intrevaller 1000mil på bilar och max 500mil på hoj.

där ser man, lär sig så länge man lever. Själv lämnade olje valet till min mekaniker med ett max pris...att han sen hällde i en bra mycket dyrare olja men inte vågade ta fullt pris när det var klart är ju bara en bonus. Är riktigt skönt att man hittat en billig kille som verkligen är duktigt så slipper man fundera på det värdsliga, bara att köra :)

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Jag kör mineral, har haft problem med vissa oljor mineral som helsyntet att kopplingen slirat och även med syntetoljor att motorn blivit "skrammlig".
Kör inte med för tunn olja bara och varmkör ordentligt innan du åker iväg så tror jag de flesta oljor fungerar.

Det är rent vansinne att hälla i nån 5w olja i motorn.

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
zx7r
Klrz menar du PO's? ska lämna in min hoj på ventiljustering samt lite annat smått och gått men lutar mer åt Veronas som det är nu.. har hört att PO är rätt slö och inte så mycket billigare heller..

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
Vansinne att häll i en 5w/40 olja också ? Utveckla gärna det där, menar du single grade olja ?

Jag kör med Motul 300v 5w/40 och tycker min motor spinner som en katt! Borde ju vara en fördel men en ganska tunn olja när tempen är låg, iofs varmkör man ju alltid på hyfsat låga varvtal så det kanske inte är så viktigt trots allt.

/Fredrik

Poacher skrev:
Jag kör mineral, har haft problem med vissa oljor mineral som helsyntet att kopplingen slirat och även med syntetoljor att motorn blivit "skrammlig".
Kör inte med för tunn olja bara och varmkör ordentligt innan du åker iväg så tror jag de flesta oljor fungerar.

Det är rent vansinne att hälla i nån 5w olja i motorn.

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
benfre skrev:
Vansinne att häll i en 5w/40 olja också ? Utveckla gärna det där, menar du single grade olja ?

Jag kör med Motul 300v 5w/40 och tycker min motor spinner som en katt! Borde ju vara en fördel men en ganska tunn olja när tempen är låg, iofs varmkör man ju alltid på hyfsat låga varvtal så det kanske inte är så viktigt trots allt.

/Fredrik
Hu.
Ja kör med vad du vill, varför har du valt en sådan olja föresten?
Personligen tycker jag motorn låter krig med sådan olja och är lite tveksam till vidhäftningsförmågan faktiskt.
OK om du kör på vintern, men själv kör jag enbart på sommaren med min hoj.

Last edited:

benfre

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
Från början föär att förra ägaren körde på det. Sen när jag skulle köpa mer läste jag lite var stans och fastnade för helsyntet. Dessutom tror jag en högvarvig motor bör ha en tunnare olja så då tyckte jag det verkade vettigt med 5w/40.

/Fredrik

Poacher skrev:
Hu.
Ja kör med vad du vill, varför har du valt en sådan olja föresten?

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650HRC SM CR500
benfre skrev:
Från början föär att förra ägaren körde på det. Sen när jag skulle köpa mer läste jag lite var stans och fastnade för helsyntet. Dessutom tror jag en högvarvig motor bör ha en tunnare olja så då tyckte jag det verkade vettigt med 5w/40.

/Fredrik

Om du läst lite varstans kanske du också borde ta till dig vad viskositetstalen innebär. Se biltema-olja-tråden enligt ovan

benfre

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
Ja kanske det. Finns säkert olika åsikter om viskositet också.

mvh Fredrik

Per skrev:
Om du läst lite varstans kanske du också borde ta till dig vad viskositetstalen innebär. Se biltema-olja-tråden enligt ovan

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Ööööhhhhhhhhhhh.........

En högvarvig motor behöver en olja med hög hållbarhet under kraftigt tryck och höga varvtal.. Det är en olja med hög viskositet typ 15-50 eller 20-60...

Viskositet
Första talet (I detta fall 5 i 5-40 kombinationen) är hur flytande oljan är vid låga temperaturer.. Lågt tal = lätt flytande = snabb startsmörjning av motorn.

Andra talet (i detta fal 40 av 5-40 kombinationen) är hur bra oljan behåller sin smörjande förmåga vid höga temperaturer.. lågt tal = dålig smörjning = hög friktion.

Att skaffa en mirakel olja typ 0-50 (Jo.. det finns faktiskt) är dock inte hela sanningen. De medel som oljefabrikanterna måste hälla i oljan gör att den högre siffran försämras ganska snabbt vid förlängd körning i höga temperaturer..

Mitt tips. Skaffa en bra 10-40 eller 15-50 olja från en känd tillverkare. Personligen kör jag duccen på OKQ8´s SBK 15-50 olja som har visat sig var jättebra för min körstil..

Så.. Det var verkligen viskositet med kraftiga förenklingar..
För er som inte orkar läsa andra tråden.

benfre

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
Håller inte med i hela resonemanget. Friktionen bör bara öka om oljefilmen bryts (i någon nämnvärd grad iaf). Om hög viskosotet endast var av goda skulle man ju köra på transmissionsolja. Den tunnare olja med bibehållen oljefilm "hinner med" lättare (borde vara bra vid mycket höga varvtal). Vet inte hur jag ska förklara bättre. Men det är bara mina egna funderingar.

Finns så mycket som påverkar att man måste nog doktorera i tribonometri (troligen felstavat :D ) för att riktigt kunna uttala sig. Man får köra på det man tror på då känns det ju bra iaf. De flesta moderna oljor ger säkert ett mycket bra skydd, t.o.m. mineraloljor.

/Fredrik

amullo skrev:
Ööööhhhhhhhhhhh.........

En högvarvig motor behöver en olja med hög hållbarhet under kraftigt tryck och höga varvtal.. Det är en olja med hög viskositet typ 15-50 eller 20-60...

Viskositet
Första talet (I detta fall 5 i 5-40 kombinationen) är hur flytande oljan är vid låga temperaturer.. Lågt tal = lätt flytande = snabb startsmörjning av motorn.

Andra talet (i detta fal 40 av 5-40 kombinationen) är hur bra oljan behåller sin smörjande förmåga vid höga temperaturer.. lågt tal = dålig smörjning = hög friktion.

Att skaffa en mirakel olja typ 0-50 (Jo.. det finns faktiskt) är dock inte hela sanningen. De medel som oljefabrikanterna måste hälla i oljan gör att den högre siffran försämras ganska snabbt vid förlängd körning i höga temperaturer..

Mitt tips. Skaffa en bra 10-40 eller 15-50 olja från en känd tillverkare. Personligen kör jag duccen på OKQ8´s SBK 15-50 olja som har visat sig var jättebra för min körstil..

Så.. Det var verkligen viskositet med kraftiga förenklingar..
För er som inte orkar läsa andra tråden.

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
benfre skrev:
Håller inte med i hela resonemanget. Friktionen bör bara öka om oljefilmen bryts (i någon nämnvärd grad iaf). Om hög viskosotet endast var av goda skulle man ju köra på transmissionsolja. Den tunnare olja med bibehållen oljefilm "hinner med" lättare (borde vara bra vid mycket höga varvtal). Vet inte hur jag ska förklara bättre. Men det är bara mina egna funderingar.

Finns så mycket som påverkar att man måste nog doktorera i tribonometri (troligen felstavat :D ) för att riktigt kunna uttala sig. Man får köra på det man tror på då känns det ju bra iaf. De flesta moderna oljor ger säkert ett mycket bra skydd, t.o.m. mineraloljor.

/Fredrik
Men tänk på att din olja kanske inte har så bra vidhäftningsförmåga på delarna, den rinner ju av väldigt lätt även om den som du säger når ut till alla smörjställen fort vid start.
Men eftersom åtminstonde jag varmkör innan jag kör iväg och sedan kör motorn ordentligt varm innan jag varvar upp på höga varv så tycker jag inte att tex den 15w olja jag kör på skulle vara ett problem på det sätt du menar.
Sen har jag märkt att oljeförbrukningen blir större med sån tunn olja du snackar om.
Men med olja ä det ju så att var och en blir salig på sin tro, ingen har tex kunnat förklara varför helsyntet skulle vara så överlägset en mineralolja, ofta brukar det låta nåt om livslängden och då sånna livslängder att man bytt oljan i vilket fall för länge sen.

I min gammelhoj har jag testat flera sorters oljor och med sådan olja du beskriver blev motorn mycket mekaniskt ljudligare (den är luftkyld) och började förbruka olja betydligt mer, nu är inet alla märken likadana givetvis men jag såg ngen anledning till att betala dubbla priset eller mer för helsyntet special oljor, jämför mineral (jag byter olja ungefär var 500ande mil).

benfre

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
Nej, jag skulle aldrig betala fullpris för Motul så bra e den nog inte.

Det sitter kvar trots att den är tunn pga esterbasen, allt enligt reklamen :tummenupp

/Fredrik

Poacher skrev:
Men tänk på att din olja kanske inte har så bra vidhäftningsförmåga på delarna, den rinner ju av väldigt lätt även om den som du säger når ut till alla smörjställen fort vid start.
Men eftersom åtminstonde jag varmkör innan jag kör iväg och sedan kör motorn ordentligt varm innan jag varvar upp på höga varv så tycker jag inte att tex den 15w olja jag kör på skulle vara ett problem på det sätt du menar.
Sen har jag märkt att oljeförbrukningen blir större med sån tunn olja du snackar om.
Men med olja ä det ju så att var och en blir salig på sin tro, ingen har tex kunnat förklara varför helsyntet skulle vara så överlägset en mineralolja, ofta brukar det låta nåt om livslängden och då sånna livslängder att man bytt oljan i vilket fall för länge sen.

I min gammelhoj har jag testat flera sorters oljor och med sådan olja du beskriver blev motorn mycket mekaniskt ljudligare (den är luftkyld) och började förbruka olja betydligt mer, nu är inet alla märken likadana givetvis men jag såg ngen anledning till att betala dubbla priset eller mer för helsyntet special oljor, jämför mineral (jag byter olja ungefär var 500ande mil).

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
De tuffa blandar sin egen olja i den blending-mixer man kan köpa från TV-Shop - som då hugger upp oljemolekylerna i lika långa delar. Bäst är valfett, rapsolja och lite cheddarost. Typ... ba...

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår