johansjöström
KILLER B
Ska byta olja på aset hemma, mineral eller syntet?
Klrz skrev:Mineral olja? används det till hojjar? trodde man hade det i servon på bilen
Qwerty skrev:Japp det används fortfarande, vad gör man inte för att slippa tillsatser .
Nä gixxern mår bäst då den har en ganska så tjock mineral olja. Min Honda lika så, kör det mesta jag äger på mineral olja iof så har jag ganska så korta bytes intrevaller 1000mil på bilar och max 500mil på hoj.
Poacher skrev:Jag kör mineral, har haft problem med vissa oljor mineral som helsyntet att kopplingen slirat och även med syntetoljor att motorn blivit "skrammlig".
Kör inte med för tunn olja bara och varmkör ordentligt innan du åker iväg så tror jag de flesta oljor fungerar.
Det är rent vansinne att hälla i nån 5w olja i motorn.
andersbrink skrev:
Hu.benfre skrev:Vansinne att häll i en 5w/40 olja också ? Utveckla gärna det där, menar du single grade olja ?
Jag kör med Motul 300v 5w/40 och tycker min motor spinner som en katt! Borde ju vara en fördel men en ganska tunn olja när tempen är låg, iofs varmkör man ju alltid på hyfsat låga varvtal så det kanske inte är så viktigt trots allt.
/Fredrik
Poacher skrev:Hu.
Ja kör med vad du vill, varför har du valt en sådan olja föresten?
benfre skrev:Från början föär att förra ägaren körde på det. Sen när jag skulle köpa mer läste jag lite var stans och fastnade för helsyntet. Dessutom tror jag en högvarvig motor bör ha en tunnare olja så då tyckte jag det verkade vettigt med 5w/40.
/Fredrik
Per skrev:Om du läst lite varstans kanske du också borde ta till dig vad viskositetstalen innebär. Se biltema-olja-tråden enligt ovan
amullo skrev:Ööööhhhhhhhhhhh.........
En högvarvig motor behöver en olja med hög hållbarhet under kraftigt tryck och höga varvtal.. Det är en olja med hög viskositet typ 15-50 eller 20-60...
Viskositet
Första talet (I detta fall 5 i 5-40 kombinationen) är hur flytande oljan är vid låga temperaturer.. Lågt tal = lätt flytande = snabb startsmörjning av motorn.
Andra talet (i detta fal 40 av 5-40 kombinationen) är hur bra oljan behåller sin smörjande förmåga vid höga temperaturer.. lågt tal = dålig smörjning = hög friktion.
Att skaffa en mirakel olja typ 0-50 (Jo.. det finns faktiskt) är dock inte hela sanningen. De medel som oljefabrikanterna måste hälla i oljan gör att den högre siffran försämras ganska snabbt vid förlängd körning i höga temperaturer..
Mitt tips. Skaffa en bra 10-40 eller 15-50 olja från en känd tillverkare. Personligen kör jag duccen på OKQ8´s SBK 15-50 olja som har visat sig var jättebra för min körstil..
Så.. Det var verkligen viskositet med kraftiga förenklingar..
För er som inte orkar läsa andra tråden.
Men tänk på att din olja kanske inte har så bra vidhäftningsförmåga på delarna, den rinner ju av väldigt lätt även om den som du säger når ut till alla smörjställen fort vid start.benfre skrev:Håller inte med i hela resonemanget. Friktionen bör bara öka om oljefilmen bryts (i någon nämnvärd grad iaf). Om hög viskosotet endast var av goda skulle man ju köra på transmissionsolja. Den tunnare olja med bibehållen oljefilm "hinner med" lättare (borde vara bra vid mycket höga varvtal). Vet inte hur jag ska förklara bättre. Men det är bara mina egna funderingar.
Finns så mycket som påverkar att man måste nog doktorera i tribonometri (troligen felstavat ) för att riktigt kunna uttala sig. Man får köra på det man tror på då känns det ju bra iaf. De flesta moderna oljor ger säkert ett mycket bra skydd, t.o.m. mineraloljor.
/Fredrik
Poacher skrev:Men tänk på att din olja kanske inte har så bra vidhäftningsförmåga på delarna, den rinner ju av väldigt lätt även om den som du säger når ut till alla smörjställen fort vid start.
Men eftersom åtminstonde jag varmkör innan jag kör iväg och sedan kör motorn ordentligt varm innan jag varvar upp på höga varv så tycker jag inte att tex den 15w olja jag kör på skulle vara ett problem på det sätt du menar.
Sen har jag märkt att oljeförbrukningen blir större med sån tunn olja du snackar om.
Men med olja ä det ju så att var och en blir salig på sin tro, ingen har tex kunnat förklara varför helsyntet skulle vara så överlägset en mineralolja, ofta brukar det låta nåt om livslängden och då sånna livslängder att man bytt oljan i vilket fall för länge sen.
I min gammelhoj har jag testat flera sorters oljor och med sådan olja du beskriver blev motorn mycket mekaniskt ljudligare (den är luftkyld) och började förbruka olja betydligt mer, nu är inet alla märken likadana givetvis men jag såg ngen anledning till att betala dubbla priset eller mer för helsyntet special oljor, jämför mineral (jag byter olja ungefär var 500ande mil).
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |