Olja vid svänghjulet, ska de vara så?

AndersHallman

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Hoj
.
Nu när jag tagit bort kåpan som sitter över sväng hjulet och statorn så kom det en massa motor olja ut där, så min fråga är om det ska vara olja där??? Eller är det någon p-box som är paj??

Hojen det gäller är en KTM 525 EXC - 04a

Tacksam för svar!

Mvh Anders

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Vet inte hur det är på just din modell, men alla fyrtaktare jag har skruvat med har haft olja vid svänghjulet. Har hittills bara stött på 2-taktare som har torrt bakom svänghjulskåpan. Jag tror att du kan vara lugn.

Freedom

Guest
Definera en massa olja vidare, pratar vi om att halva utrymmet är fyllt eller en liten pöl på golvet.

Freedom

Guest
Normalt sett ska det inte finnas någon olja runt elektrisk utrustning om vi inte talar om transformatorer i kraftindustrin, det är naturligt med en viss inträngning av olja i utrymmet men då pratar vi om att det är en skvätt i botten. Har du mer än så kan det vara läge att byta packbox vilket är en enkel operation.

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Normalt sett ska det inte finnas någon olja runt elektrisk utrustning om vi inte talar om transformatorer i kraftindustrin, det är naturligt med en viss inträngning av olja i utrymmet men då pratar vi om att det är en skvätt i botten. Har du mer än så kan det vara läge att byta packbox vilket är en enkel operation.

Men det är en fyrtakt, då ska där vara olja.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Så det är bara på 4-takt det är olja vid svänghjulet?

Solid snake

Guest
JA...

I en tvåtaktare har du ju ingen olja i vevhuset så enda chansen vore att dela med växelådsoljan och det känns rätt onödigt.
Hade nog fått fylla på ganska ofta iaf. :hihi

Edit: om man delar växellådsolja med vevhuset menar jag då.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Fasen va skönt det är med sporthoj.com jag upptäckte nyss att det droppade olja från generatorkåpan på min Husqvarna Te250. (Jag har tidigare åkt 2-takt) så jag tänkte direkt att packboxen var trasig. Men googlade lite och hittade den här tråden, så jag antar att det är dags för en ny packning till kåpan bara

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC