Oljan försvann!!!

Kommer motorn att klara sig!?

• Antal röstningar
    0

_basse_

ailirpA
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Aprilia RSV Mille
HELVETES SKIT!!

När jag körde till jobb imorse, tappade jag all olja!!

Jag drog ut på motorvägen, varva ur ett par växlar, släpper väl vid 150-160km/h. Märker då att oljelampan lyser, slår av direkt och rullar på tomgång nästan hela vägen till nästa avfart, ca 500meter. När jag stannar märker jag att den låter annorlunda men inget skrammel eller skurna lager ljud.

Som tur är så är det "bara" ca 1km till jobbet. Väl framme (jag gick dit med den) märker jag att slangen från oljebehållaren till motorn har ramlat av, olja överallt.

Nu undrar jag vad jag göra? Ska jag bara tanka på ny olja och tuta köra?
Om det låter som vanligt kan jag bara köra vidare som vanligt??

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Rotax motorerna är tåliga men vete fan hur länge de pallar att va utan olja...att det vart annat ljud låter ju ej trevligt.Jag skulle nog testa att fylla på o se om det funkade bara med det om det går crash köpa en motor från tyskland eller dylikt. Det där 500m på tomgången kan ha varit de farligaste...utan de så hade det nog bara varit o fylla på.

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Vilka alternativ har du? ;) Fyll på olja, kör ev. runt på starten utan stift så att du får olja överallt, och kör. Att det låter annorlunda är inte så konstigt, ett glas med lite vatten i låter annorlunda än ett tomt glas när man knackar på det... 500 meter på tomgång låter inte som någon större fara, även om det inte är rekommenderbart...

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
Jag kan tänka mig mycket värre saker än en skuren motor som följd av en avhoppad oljeslang. :skrämd

Hoppas motorn klarat sig.

DJME

Medlem
Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Suzuki GSX-R 1000-02
Är inte så hemma på aprilia men det låter ju som en tvåtaktare iallafall. Råkade kör en utombordare utan olja iblandat, körde upp ungefär 10 liter. Den lät oxå lite anurlunda sen men den gick flera år efter det men lagren hade tagit stryk så det blev renovering. Låter ju inte som du kört så långt utan olja så den kanske klarat sig hyfsat. Tanka på och kör, kan ju inte mer än totalhaverera ändå.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Motorn "borde" ha klarat sig bra. Oljefilmen hänger kvar en liten stund efter att oljan är borta om du har tur. Häll i ny olja och kör, annars kan du ju riva motorn i förebyggande syfte och byta alla lager. Vem vet den kanske inte tagit någon skada alls men du lär ångra att du inte bytte lager om den skulle rasa. Jobbig sits.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag skulle tro att du bara kan hälla i ny olja och köra. :)

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
Superduke
Ny olja, tuta och kör! Det här kan vi satsa pengar på ju... :corn

_basse_

ailirpA
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Aprilia RSV Mille
Mayer skrev:
2093791 Ny olja, tuta och kör! Det här kan vi satsa pengar på ju... :corn

Jaha!!

Vi kör en liten omröstning då! Jag kommer hälla på ny olja och provstarta i eftermiddag, då kommer svaret på gåtan.

Vad tror ni???

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Nu vet jag inte hur jämförbar en bilmotor är med mc motor. Men min far hade sin tjänstebil på service och då lyckades de sabba packningen till oljefiltret. Detta ledde till att oljan rann ur, farsan stannade naturligtvis när lampan började lysa. MEN tydligen är det redan försent då på moderna bilar (03a), verkstaden fick snällt slänga i en ny motor....

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
_basse_ skrev:
2093830 Jaha!!

Vi kör en liten omröstning då! Jag kommer hälla på ny olja och provstarta i eftermiddag, då kommer svaret på gåtan.

Vad tror ni???

Jag tror det kommer gå alldeles förträffligt. :tummenupp

998

FD raceförare, nu med duccar på loftet.
Gick med
26 Dec 2005
Hoj
Ducati
Försvann oljan där och då...när lampan tändes, och du lättade av belastningen på motorn så bör det vara ok. Du kan vara glad att oljan inte hamnade på bakdäcket...=halkigt...
Dra dit slangen häll på ny olja och testa, enda sättet att veta om allt är ok...

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
998 skrev:
2093886 Försvann oljan där och då...när lampan tändes, och du lättade av belastningen på motorn så bör det vara ok. Du kan vara glad att oljan inte hamnade på bakdäcket...=halkigt...
Dra dit slangen häll på ny olja och testa, enda sättet att veta om allt är ok...

Eller varför inte plocka ner motorn i molekyler och inspektera? Absolut säkrast men också jobbigast :)

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Om jag forstår dig ratt så åkte du 500m efter oljelampan lyste? inte smart...men jag tror nog inte det skett nogon skada om du luffade 500 meter efteråt...men du vet ju alldrig...

Edit: ser nu at du inte startade den efter oljelampan kom på,då tror jag at motoren inte har tatt stryk av det har.....

Last edited:

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Tappade oljepluggen på en cross (450) utan att märka det, så följakligen körde jag tillls det sa TSJJNIE. Startade och märkte ingen skillnad, körde lite till...tills det sa TSJJNIE. Startade och hörde ett uppenbart knackande. Satan tänkte jag (fortfarande ovetande om den obefintliga oljan och oljepluggen) det låter inte bra det här, vi får nog börja ta oss hemåt. Efter ca 500meters puttrande sa det återigen TSJJNIE. Vågade då inte starta utan hånkade sista 500m hem på polarn.
Väl hemma insåg jag vad som hänt när jag såg att oljepluggen saknades när jag stod och spolade av crossen...satan att nackhåren reste sig när jag insåg vad jag förmodligen ställt till med iom mina TRE!!! TSJJNIE-stopp. :pangihuve

Hur som helst sköljde jag ur motorn med diesel ett par gånger, fyllde i olja och starta. Lät fint på tomgång, men så fort jag rörde gasen så kom det där horibla knackandet tillbaka. Rev motorn och det ända som tagit stryk (visuellt) var kolv och cylinder som var sallad i framkant :4skrika

Men för säkerhets skull bytte jag alla lager för att vara på den säkra sidan.
10' fattigare gick den som en klocka igen.

Slutsats: Tror inte att din motor tog större skada iom att du kopplade ur direkt. Sen uppfattade jag inte riktigt om du körde sista kilometerna till jobbet iaf eller inte, vilket isf var mindre bra. Men i med olja och kör säger jag :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept