olje bekymmer xr650

Persby

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
XR 650R SM bil: SAAB 95 AERO
tjena!!

har en honda xr 650r -03:a med c:a 1100 mil på mätaren.
Har haft hojen sen den är ny. har bytt ojla å filter varje 100:e mil samt skjuterat ventiler då det har behövt.
Det som är gjort med hojen är upptagen luftburk med KN filter, 70s i lågfart samt 190 i högfart i fuggen, samt ett hel system från Big Gun.

Så till bekymret jag har börjat få med min hoj. dom sista 200-300 milen så har den börjat ta olja lite kosntigt.

ibland har man kunnat åkt runt 65-70 innan man har börjat märka att den har tagit, nån gång så hade jag åkt 50 mil å kolla olja då fans det inget på stickan, fyllde på ett par dl sen så hade den inte tagit nån olja dom sista 50 milen till det var dags att byta igen.

Gjorde servis på hojen ikväll, kolla när jag hade åkt runt 50 samt 80 mil var som det skulle på stickan med olja, å nu när jag bytte olja å filter så hade hojen gott runt 100-105 mil å det fans inget på stickan..

Hojen har alldrig tagit nån olja tidigare.. förutom dessa 2-300 milen som har varit..

Vad tror ni det kan vara..????

börjar bli lite trött på detta nu, vet ju alldrig ifall man kommer hem när man är ute åker snart ju...

Mvh Persby.. :confused: :confused:

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
kollar du oljan på samma sätt varje gång?. dvs varmkör hojjen stannar den och sedan kollar den?

Persby

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
DwD skrev:
kollar du oljan på samma sätt varje gång?. dvs varmkör hojjen stannar den och sedan kollar den?

jupp kollar alltid oljan när den är varm.
brukar låta hojen stå på tomgång ett tag, åker en liten sväng så den blir genomvarm, sen stana ta av hjälm å sånt. stänger av hojen låter den stå en liten stund typ 20-30 sek medans man hämar papper å sånt för att troka av sticka för att nytt köra ner den för att titta på nivån, sitter oftas på hojen för få den stå så rakt som möjligt..

Mvh Persby

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Om inte oljan läcker ut, som den ju inte verkar göra, så måste den ju förbrännas mer eller mindre bra. Man borde kunna se att den blåryker om man åker bakom.

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
Kolvringsbyte. Topppackning. Ventiltätningar dåliga.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
perfekt tillfälle att göra den till en XR650r HRC , sätta in högkompskolv å bättre kam :banana

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650HRC SM CR500
Persby skrev:
jupp kollar alltid oljan när den är varm.
brukar låta hojen stå på tomgång ett tag, åker en liten sväng så den blir genomvarm, sen stana ta av hjälm å sånt. stänger av hojen låter den stå en liten stund typ 20-30 sek medans man hämar papper å sånt för att troka av sticka för att nytt köra ner den för att titta på nivån, sitter oftas på hojen för få den stå så rakt som möjligt..

Mvh Persby

Om du låter hojen stå så länge är det risk att oljan hunnit rinna tillbaka ner i sumpen igen.
Kör cykeln 10min, kolla oljan direkt.
Det är inte helt trivialt som man kan tro att läsa av oljenivån på ett korrekt sätt.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Per skrev:
Om du låter hojen stå så länge är det risk att oljan hunnit rinna tillbaka ner i sumpen igen.
Kör cykeln 10min, kolla oljan direkt.
Det är inte helt trivialt som man kan tro att läsa av oljenivån på ett korrekt sätt.

OT:per har du bänkat din xr650r HRC?

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650HRC SM CR500
DwD skrev:
OT:per har du bänkat din xr650r HRC?

Nix, inte annat än orig med kraftigt läckande ventiler (pga. jag trodde då att det var generalknas på bestyckningen)

Den går rätt okey nu faktiskt

Persby

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
DwD skrev:
perfekt tillfälle att göra den till en XR650r HRC , sätta in högkompskolv å bättre kam :banana

jo då det blir nog högkompkolv samt värre kam i vinter... blir väll en renovering av motor samtidigt också...

man kommer nog bara åka nån månad till sen så för man vll skruva isär motor å titta vad det kan vara...

mvh Persby

Persby

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
von reisen skrev:
Om inte oljan läcker ut, som den ju inte verkar göra, så måste den ju förbrännas mer eller mindre bra. Man borde kunna se att den blåryker om man åker bakom.

tyvärr så åker jag nästan alltid själv.. så det är ett bekymmer det där att kolla ifall den blå ryker nått..

Mvh Persby

kowal

back on track
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Yamaha FZ 600
Jag kör högkomp från wiseco och Hotcam.
Kan rekommendera delar från www.pro-flo.com där förra ägaren till min hoj köpte grejorna.
Svinigt billigt!

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
Persby skrev:
tyvärr så åker jag nästan alltid själv.. så det är ett bekymmer det där att kolla ifall den blå ryker nått..

Mvh Persby
Kolla bakåt...

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM