Oljebyte framgaffel

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Frågan är om det är möjligt att utföra oljebyte med gaffel monterad på hoj?
Dessutom belastad då jag saknar centralstöd och annat för att avlasta.
Tänkte ett ben i taget.

GÄLLER KONVEKTIONELL GAFFEL HONDA CBR 600 F.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det kommer bli närmast omöjligt att få ihop benet igen med belastning på det. Förutom det så kommer det inte att vara speciellt lätt att få ur gaffeloljan. Det kommer hamna sunkig olja överallt med. Köp biltemas stöd som lyfter under styrhuvudet och plocka av gaffelbenen så kommer det bli fantastiskt mycket mer görbart.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man kan ju, men det är ju inte rätt.

Finns ju äldre hojar från 70- 80-talet med liten urtappningsskruv i botten där man rent hypotetiskt skulle kunna släppa ut olja och sedan hade ju dessa gafflar ofta en skruv i toppen som även utgjorde fästelement där man skulle kunna pytsa ner ny olja.

Och på nyare gafflar sitter ju cartridgestången fast med skruvplugg i botten på gaffeln, där man med mycket slabbande och neroljat däck skulle tömma olja. Förutsätter ju att man inte har innerkammare på gaffeln.

Problemet är ju att man även vill plocka isär gaffeln, rengöra och byta tätningarna och helst slippa olja på framdäcket. Så ja, rent teoretiskt kan man ju men det blir fel på så många sätt.

Sätt ett par spännband i taket istället att hissa upp med om du inte vill köpa depåstöd.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och CBR600F2 finns med två olika gaffelben, en med cartridge (94) och en med bara damper rod (vad det nu heter på svenska). 91-93.
Det utgör ingen jättestor skillnad för att byta bara oljan, men det är marginellt mer pill att plocka isär gaffeln med cartridge. Och som Two stroke man säger så vill du nog även tvätta ur gaffelbenen eftersom att det tenderar att bli ganska mycket gunk i botten av gaffelbenen och då får du plocka isär dem med.
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Tack... fasen va lat man är..Gav bort alla mcvektyg för fem år sedan.skulle aldrig mera ha hoj
Nu står jag där.
Utan krok i taket.
Depåstöd bak fick jag med hojen.
Sätta bräda under tråg?
Och garagedomkraft?
Biltema 550 kr..vekar billigt ist för o paja nåt.

Tack för råden att göra rent riktigt.den här hojen är näst intill mint.
Byta packningar med.
Frusterande dock att inte veta något om hur mycket gammal olja det finns därinne.
Hade en gixer förut och trodde däcket var ovalt.Men det saknades olja helt i ena benet.
Denna hojen har jag inte ens provkört.inte ens vid köpet.grabben körde med den hem till mig. Så det känns spännande.
Att gå ned från 1000cc till 600 och 100 kusar mot 163.
Vad tror du Ulvhanne? Vad blir körupplevelsen?
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
jag körde med garagedomkraft under motorn + depåstöd bak. funkar utmärkt att pumpa benen ett par ggr med domkraft. cbr 600 f2.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det troliga är att hojen kommer att säcka ihop när du lossar en fjäder även fast den andra är kvar. Så bind/häng upp den fram på något sätt. Angående Biltemas frontstöd så skulle jag undvika dem. Det här är det som hände på en kompis hoj när frontstödet gav efter :huvet

Jag kunde dock laga det genom att det var bra kvalité i godset.
 

Bifogat

  • DSC04447.JPG
    DSC04447.JPG
    232.7 KB · Visningar: 77
  • DSC04448.JPG
    DSC04448.JPG
    250.6 KB · Visningar: 71
  • DSC04450.JPG
    DSC04450.JPG
    237 KB · Visningar: 66

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Vej ej i detalj hur det gick till bara att hojen slog ner fram på betonggolv och inte hade stått säkert på BT-stödet. Jag har själv haft ett sådant stöd och upplevde det som direkt vågat att använda. När jag kollar nu ser det inte ut som de finns kvar längre.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det var alltså inte detta?
Jag frågar därför att jag tänkte ge mig på mina egna gafflar och hade tänkt skaffa ett sådant då jag inte har kvar centralstödet.
2000030177

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-fram-gaffelkrona-2000030177/
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det var alltså inte detta?
Jag frågar därför att jag tänkte ge mig på mina egna gafflar och hade tänkt skaffa ett sådant då jag inte har kvar centralstödet.
2000030177

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-fram-gaffelkrona-2000030177/

Jag har ett sånt där och har inte haft några problem med det. Ja, förutom att det är bökigt att få loss framhjulet eftersom att röret som ligger mot marken är ivägen så man inte kan rulla ut hjulet.
Det är inte fantastiskt stabilt, men en polare envisas med att använda det och bara lyfta i framänden av hojen och det har inte hänt nåt än.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Nej det går inte. Det var därför jag skrev att Zippo500 kan binda/hänga upp hojen i något.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Ser ut som temas stöd är modifierat på de sista 6-7 åren.annan sprint..
Fråga.får du ta bort toppkåpan? Eller tar stödet i ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ser ut som temas stöd är modifierat på de sista 6-7 åren.annan sprint..
Fråga.får du ta bort toppkåpan? Eller tar stödet i ?
Det går precis att lirka in det på Busan mellan framskärm och kåpan och sedan är det lite lirk för att få "pinnen" att gå upp i styrstammen.
Men det tar inte mer än en minut att få det på plats och lyfta hojen. OK tycker jag.
Eftersom det släppte blå färg vid kontakten med framskärm och kåpa
så har jag lindat över blå röret närmast "pinnen" med vanlig tejp.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Ovrigt/Tejp-10-pack-2000018095/
För att skydda skärm och kåpa.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag förstår att ett sådant här tappat hojen
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-2000028550/
Det stöder med två tappar mot undersidan av gaffelbenen. Och känns ostadigt.
Det räcker med att styret stöts till så känns det som det tappar gaffelbenen.
Har ett själv. :rodnar Men använder INTE FRAM längre. Utan använder fram
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-fram-gaffelkrona-2000030177/

Jag använder det som lyfter med två tappar om jag bara ska byta framdäck eftersom att det är mindre ivägen, men ja, man lyfter ju över en led så det är mindre stabilt än det som lyfter i gaffelkronan. Jag har alltid hojen uppe på ett bakre depåstöd med klykor som håller det hela hyfsat stadigt.
Hittills har jag iaf råkat ut för att en hoj på depåstöd ramlat. Brukar dock inte lämna hojarna på det där ostadigare stödet någon längre tid. :gnissla
 
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top