Oljebyte, hur ofta?

Camilla

Syrran
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Stockholm
Ska olja och oljefilter bytas efter mil eller tid?

Under vintern 08/09 byttes olja och oljefilter på hojen…sedan körde jag inte mer är 300 mil under säsongen -09 :(. Bör man byta olja och filter nu, även om jag inte har kört långt eller kan jag vänta tills oljan börjar bli svart? Stämmer det att oljefiltret renar bättre efter en viss tids användning? Om jag byter olja nu, ska jag även byta oljefiltret?
 
Du behöver inte byta efter 300 mil. Skulle du bytt skulle det varit innan du ställde in den för vintervila för att få ur div arga beståndsdelar i använd olja.

Filter byter jag vid varje byte, kostar ju inte många kronor. Men det är ofta till att vara överpedantisk, rätt intervall står i manualen.

Har aldrig hört att ett filter skulle bli bättre när det är "inkört". Men någon kanske kan rätta mig. Finner det högst osannolik dock.
 
Har du tänkt köra mycket i år är det ju lika bra att byta redan nu :), oljefilter kostar ju en 50lapp så lika bra att alltid byta det vid oljebyten, även om manualen säger filterbyte vartannat oljebyte.

Har du bara tänkt köra 2-300mil i år med kan du ju byta nästa vinter istället, beror ju lite på ekonomi och om man gör det själv eller inte.

Edit: taskig du e desmo som bara svarar sådär en sek före mig när jag bemödat mig med att sitta och skriva :mad:
 
Last edited:
Har du tänkt köra mycket i år är det ju lika bra att byta redan nu :), oljefilter kostar ju en 50lapp så lika bra att alltid byta det vid oljebyten, även om manualen säger filterbyte vartannat oljebyte.

Har du bara tänkt köra 2-300mil i år med kan du ju byta nästa vinter istället, beror ju lite på ekonomi och om man gör det själv eller inte.

Edit: taskig du e desmo som bara svarar sådär en sek före mig när jag bemödat mig med att sitta och skriva :mad:
Min hoj har 600 mil mellan oljebytena, om jag har tänkt köra 1200 mil i år, ska jag byta två gånger på raken nu i vår då? Så är det gjort liksom?

Till TS, du kan gott köra tills det är dags att byta, dvs om 300 mil till! Men kör du bara 200 eller så så rekommenderar jag att byta innan du ställer av den i höst pga all skit som finns i oljan.
 
Har du en tät och fin motor. Alltså att kolvringar framför allt är i bra skick. Ingen oljeförbrukning, så skitar inte motorn ner olja så farligt mycket.
Lita på din egen magkänsla. Den kommer Absolut inte att skära på grund av det.
Kör lungt vidare några hundra mil till.
Har du kört Långa mil. Alltså med en ordentligt varm motor så är risken mindre. Är det ara korta mil. Så är det lite sämre....

Mats


Ja ja... man är ju så slö att svara... hinner aldrig först!
 
OT men..

Var å kollade på en hoj idag, 06 daytona uttagen 07, 1 ägare 37 år.
Gått 180 mil, stått stilla i 1½ år, med vätskor i, olja, bensin. Servad vid 100 mil.

Har inte provkört den pga dåligt väder.

Ni som är hajj på oljor och sånt, vad säger ni? tjöp eller inte köpa?
 
Min hoj har 600 mil mellan oljebytena, om jag har tänkt köra 1200 mil i år, ska jag byta två gånger på raken nu i vår då? Så är det gjort liksom?

Till TS, du kan gott köra tills det är dags att byta, dvs om 300 mil till! Men kör du bara 200 eller så så rekommenderar jag att byta innan du ställer av den i höst pga all skit som finns i oljan.

Om hon tänkt köra lite mer än året innan, kanske 5-600mil så kan det ju vara bra att fixa oljebytet innan sommaren istället för att lämna in den på verkstad mitt i sommaren (om man nu inte byter själv, vilket vi inte vet om hon gör eller inte, men det vet väl du Hoztic :p).

ska du köra 1200mil så byt olja innan sommaren sen efter 600mil får du nog byta igen så blir det bra ska du se :tummenupp
 
OT men..

Var å kollade på en hoj idag, 06 daytona uttagen 07, 1 ägare 37 år.
Gått 180 mil, stått stilla i 1½ år, med vätskor i, olja, bensin. Servad vid 100 mil.

Har inte provkört den pga dåligt väder.

Ni som är hajj på oljor och sånt, vad säger ni? tjöp eller inte köpa?

Vad är problemet?
Den är ju inte 15 år gammal.
Men köp den bara om du vill ha den. Att det är gamal olja ska du inte vara orolig för. 80 mil är som nytt!

Mats
 
Har du tänkt köra mycket i år är det ju lika bra att byta redan nu :), oljefilter kostar ju en 50lapp så lika bra att alltid byta det vid oljebyten, även om manualen säger filterbyte vartannat oljebyte.

Har du bara tänkt köra 2-300mil i år med kan du ju byta nästa vinter istället, beror ju lite på ekonomi och om man gör det själv eller inte.

Edit: taskig du e desmo som bara svarar sådär en sek före mig när jag bemödat mig med att sitta och skriva :mad:

Oljefiltret är billigt och jag brukar alltid byta det samtidigt som jag byter oljan. Men funderade på om det var tokigt att göra det, om det är så att filtret blir bättre efter ett tag.
 
OT men..

Var å kollade på en hoj idag, 06 daytona uttagen 07, 1 ägare 37 år.
Gått 180 mil, stått stilla i 1½ år, med vätskor i, olja, bensin. Servad vid 100 mil.

Har inte provkört den pga dåligt väder.

Ni som är hajj på oljor och sånt, vad säger ni? tjöp eller inte köpa?

köp, why not ?
 
Om hon tänkt köra lite mer än året innan, kanske 5-600mil så kan det ju vara bra att fixa oljebytet innan sommaren istället för att lämna in den på verkstad mitt i sommaren (om man nu inte byter själv, vilket vi inte vet om hon gör eller inte, men det vet väl du Hoztic :p).

ska du köra 1200mil så byt olja innan sommaren sen efter 600mil får du nog byta igen så blir det bra ska du se :tummenupp

Jag byter olja själv och hade tänkt köra mer i år.
 
De skrivs ju endel här om att gammal olja fräter på motordelarna, sen vad som är gammalt vet jag inte, därför frågade jag :)

Kort sagt, är oljan brun är det lungt, är den grå/vit är det vatten i och motorn kan börja rosta inifrån.

2 år är inte tillräckligt gammal för att göra nån skada

Jag byter olja själv och hade tänkt köra mer i år.

Byt du olja och filter nu innan sommaren så blir det kanonbra och så behöver du inte tänka på det när solen lyser och man ska bada och fika och göra annat viktigt :tummenupp:tummenupp
 
De skrivs ju endel här om att gammal olja fräter på motordelarna, sen vad som är gammalt vet jag inte, därför frågade jag :)

Din motor kommer inte ramla ihop för att den stått med "300-milsolja" över vintern, men ta för vana hädanefter att byta innan vinteromstoppning.

Sen är lite okynnesbyten mitt i säsongen är ok om man kör mycket. Blandar man dessutom in en polare och ett sexpack folköl blir de helt outstanding! :D
 
Kort sagt, är oljan brun är det lungt, är den grå/vit är det vatten i och motorn kan börja rosta inifrån.

2 år är inte tillräckligt gammal för att göra nån skada

Ok!

Har ett dilemma. Finns bara denna här i sthlm där jag bor. Närmsta daytona annars ligger 40 mil neråt i landet.

Den har gått 1600 mil, ungefär samma pris och årsmodell. Dock har den slipon och kraschpuckar.

Den här i sthlm har vart omkull i ca 30 km/h enligt ägaren, med repor som resultat av marksyningen, efter har den vart på 100 mila och kollad säger han.

64585913.jpg

54041329.jpg


Blir ju svårt att pruta på hojen som är i fint skick men har fler mil....
 
Nej Camilla, du behöver inte byta olja.
Du har Motul 7100 i hojen och den kan du åka vidare med tills nästa byte.
Promise :)
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top