Oljebyte på yamaha r6 -02

Notna91

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2013
Hoj
Yamaha r6 -02
Tjena! blir ett oljebyte nu i helgen och behöver all info jag kan få hur jag ska gå tillväga då jag är nybörjare på mc mek :) länkar till tidigare liknande trådar godtages vänligen :) tackar så hjärtligt för svar!
olja o filter är inköpt

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Varmkör motorn, oljan rinner mycket lättare då. Ställ en balja under hojen. Lossa skruven längst ner på oljetråget. Låt den gamla oljan rinna ut. Lossa sen filtret, går med en stor polygrip eller liknande, annars fungerar det fint att banka en skruvmejsel igenom filtret och vrida loss det. Skruva tillbaka oljepluggen.

Smörj packningen på det nya filtret med lite olja, dra sedan dit det med handkraft. Fyll på rätt mängd olja, står i bruksanvisningen för din hoj. Starta motorn och låt den gå en halvminut eller nått, kolla sen så nivån och fyll ev på om det behövs. Busenkelt!

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Obs.. väldigt viktigt när du hantera det nya filtert att du inte bruka våld på det så att det buklas eller skadas på något annat vis. Samma sak noga med att skit o smuts inte trillar in i filtert. Så se till att det är någerlunda rent runt där filtert monteras :)

Notna91

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2013
Hoj
Yamaha r6 -02
Tack så mkt :D sitter oljepluggen bakom någon kåpa eller slipper jag plocka bort dom? har inte tillgång till att kolla på hojen förrens helgen :)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack så mkt :D sitter oljepluggen bakom någon kåpa eller slipper jag plocka bort dom? har inte tillgång till att kolla på hojen förrens helgen :)
Oljepluggen sitter på undersidan av motorn. Och du måste plocka bort kåpan på vänster sida. Oljepluggen ska inte dras hårt, se Owners manualen ca 1,2 MB (på engelska) för moment. Se sidorna 6-1 till 6-16 Så momentnyckel är rekommenderat.
Du kan också behöva ny oljepluggspackning.
http://www.manualedereparatie.info/en/categorii/yamaha.html
http://www.manualedereparatie.info/..._de_reparatie_www.manualedereparatie.info.zip
http://www.manualedereparatie.info/manuale/Yamaha/Yamaha_YZF_R1_2002_www.manualedereparatie.info.zip

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...