Oljebyte

kN_KY

Rock on!
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Örkelljunga
Hoj
Yamaha YZF250
Köpte olja o filter igår, jösses vad dyrt det va :skrämd !! Men men nu va det inte det jag skulle skriva om.

Meckade bort pluggarna undertill, blev lite skrämd där med så mkt spåner o skit det satt på magnetpluggarna. Jag har inte bytt olja själv på hojjen innan så jag vet inte vad som e "normalt" eller inte, men jag tycker att det såg ut som om det va väldigt mkt igelkott på pluggarna. Jag bifogar två bilder på hur det ser ut. Ser det likadant ut på era hojjar eller e det nått galet med min motor? Hojjen har rullar ca 300mil.

Tack på förhand
 

Bifogat

  • Bakre plugg copy.jpg
    Bakre plugg copy.jpg
    128.9 KB · Visningar: 133
  • Främmre plugg copy.jpg
    Främmre plugg copy.jpg
    107.2 KB · Visningar: 112

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Hmm kanske lite väl mycket på pluggen till höger? :va
Fast iofs är hojen rätt ny oxå..när gjordes senaste bytet?

Angående olja+filter. Under två hundra spänn kommar man ju undan med lätt?
 

kN_KY

Rock on!
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Örkelljunga
Hoj
Yamaha YZF250
skoteridioten skrev:
2559272 Hmm kanske lite väl mycket på pluggen till höger? :va
Fast iofs är hojen rätt ny oxå..när gjordes senaste bytet?

Angående olja+filter. Under två hundra spänn kommar man ju undan med lätt?


Senaste oljebytet gjordes ju på 100mils servicen, tycker som du där att det ser ut att va lite mkt på den till höger. =/

200 hundra?! Jag fick ju pröjsa dryga 700 för två filter o en dunk olja hos Jonte Engdahls...gruff gruff!!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
kN_KY skrev:
2559282
200 hundra?! Jag fick ju pröjsa dryga 700 för två filter o en dunk olja hos Jonte Engdahls...gruff gruff!!
Lurad? :va
Personligen tycker jag detdär är väldigt mycket spån. Bra mycket mer spån än vad jag hade innan min motor rasade i våras. Hur såg oljesilen ut?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det är nog bara traktorväxellådan som håller på att slita in sig.
 

kN_KY

Rock on!
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Örkelljunga
Hoj
Yamaha YZF250
philsson skrev:
2559331 Lurad? :va
Personligen tycker jag detdär är väldigt mycket spån. Bra mycket mer spån än vad jag hade innan min motor rasade i våras. Hur såg oljesilen ut?


oljesilen såg helt okej ut, nått lite men inte mkt alls.
Jag smackar ihopa skiten sen tar jag mig ner till Engdahl´s någondag o snackar med dom.
Får väl hoppas att det bara e en inslitnings-sak...men det ser ivilketfall inte så trevligt ut :va
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
kN_KY skrev:
2559379 oljesilen såg helt okej ut, nått lite men inte mkt alls.
Jag smackar ihopa skiten sen tar jag mig ner till Engdahl´s någondag o snackar med dom.
Får väl hoppas att det bara e en inslitnings-sak...men det ser ivilketfall inte så trevligt ut :va
Nej det ser ju inget trevligt ut men å andra sidan har jag inget att gämföra med egentligen eftersom husan saknar oljeplugg och således även magneten som får dedär spånen att se så agresiva ut.
Såhär såg min oljesil ut vid oljebytet bara några mil innan vevlagret rasade, fanns även någon liten glittersträng i oljan som jag tappade ur men det är inte mycket spån om man gämför med din motor. Fast i ditt fall skulle jag ju gissa som andra här att det är växellådan vi pratar om och den brukar ju skapa en del spån när den så att säga sliter in sig, även när man har spräckt en motor med väl insliten låda så bildas efteråt spån då lådan "kör in sig" på nytt i det nya läget motorn hamnade i när man återmonterade utan att skillnaden egentligen är så stor.
pict2395b.jpg
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
kN_KY skrev:
2559282

200 hundra?! Jag fick ju pröjsa dryga 700 för två filter o en dunk olja hos Jonte Engdahls...gruff gruff!!

700?! Hur mycket olja köpte du?

Edit: Jag ljög tidigare btw. 285:- visar mitt kvitto sen senast jag köpte olja och filter...
 
Last edited:

kN_KY

Rock on!
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Örkelljunga
Hoj
Yamaha YZF250
skoteridioten skrev:
2559502 700?! Hur mycket olja köpte du?

Edit: Jag ljög tidigare btw. 285:- visar mitt kvitto sen senast jag köpte olja och filter...


Jag sa bara till gubben bakon disken att jag skulle ha olja o filter till min 660. Sen plockade den där gubben fram sakerna bara.
Jag har mitt kvitto här:
GPS 10W/40 4L MC - 497:-
Screw Type Filter - 168:-
Pro Air Oil Filter Long - 55:-:

Totalt: 702:-


Kan ju säga att jag höll på svimma när han sa priset :3freak
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
kN_KY skrev:
2559545 Jag sa bara till gubben bakon disken att jag skulle ha olja o filter till min 660. Sen plockade den där gubben fram sakerna bara.
Jag har mitt kvitto här:
GPS 10W/40 4L MC - 497:-
Screw Type Filter - 168:-
Pro Air Oil Filter Long - 55:-:

Totalt: 702:-


Kan ju säga att jag höll på svimma när han sa priset :3freak
Nu kör jag husaberg men mitt olje/filterbyte går på 127kr med motorex 10/40 olja. Är bara 1 liter olja i husan.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
kN_KY skrev:
2559545 Jag sa bara till gubben bakon disken att jag skulle ha olja o filter till min 660. Sen plockade den där gubben fram sakerna bara.
Jag har mitt kvitto här:
GPS 10W/40 4L MC - 497:-
Screw Type Filter - 168:-
Pro Air Oil Filter Long - 55:-:

Totalt: 702:-


Kan ju säga att jag höll på svimma när han sa priset :3freak

Aja men det går ju bara i 1.6 liter olja i hojjen så det räcker ju till 2.5 oljebyten men filtren är dyra till ktm men man byter ju inte lika ofta..
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
kN_KY skrev:
2559545
Jag har mitt kvitto här:
GPS 10W/40 4L MC - 497:-
Screw Type Filter - 168:-
Pro Air Oil Filter Long - 55:-:

Totalt: 702:-


Kan ju säga att jag höll på svimma när han sa priset :3freak

Ok, 4 liter olja.. Dock rätt dyr, här på Volvomacken kostar den 100:- litern..

Men nu har du ju iaf olja för minst ett byte till! :)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
skoteridioten skrev:
2560550 Ok, 4 liter olja.. Dock rätt dyr, här på Volvomacken kostar den 100:- litern..

Men nu har du ju iaf olja för minst ett byte till! :)
Kanske inte vore så dumt att köra några mil till och byta olja för att se om spånen består? Borde räcka med 10-15 minuters körning för att se om det kommer mer spån. Skulle det vara vanlig inslitning av växellådan så borde det vart klart vid dethär läget va?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Cervantes skrev:
2559636 Aja men det går ju bara i 1.6 liter olja i hojjen så det räcker ju till 2.5 oljebyten men filtren är dyra till ktm men man byter ju inte lika ofta..

Men du har väl 2,1 i din Cervantes för det var väl en -04?

kN_KY har också 2,1 i sin!

Däremot så tycker jag att köra 200mil innan oljebyte är mkt!
 

kN_KY

Rock on!
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Örkelljunga
Hoj
Yamaha YZF250
Går det inte 1.9 liter i motorn? 1.3 liter nere på motorn sen 0.6 uppe på ramen?
Men som philsson sa så kommer jag nog byta olja igen för att se hur mkt spåner som kommer va i oljan då. Men det får bli om två veckor...nu så kallar jobbet. :(
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
kN_KY skrev:
2560671 Går det inte 1.9 liter i motorn? 1.3 liter nere på motorn sen 0.6 uppe på ramen?
Men som philsson sa så kommer jag nog byta olja igen för att se hur mkt spåner som kommer va i oljan då. Men det får bli om två veckor...nu så kallar jobbet. :(

Jo, 1.3 i motorn 0,6 i ramen på 660.
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
500 spänn för 4l HALVsyntet är ju rena rånet.. :va köp biltema helsysntet istället 316:- för lika mycket, inget fel på den smörjan. :tummenupp
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Monobike skrev:
2562789 500 spänn för 4l HALVsyntet är ju rena rånet.. :va köp biltema helsysntet istället 316:- för lika mycket, inget fel på den smörjan. :tummenupp
...eller OKQ8:as 20l-dunk. 50 kr/liter för 15W 50 helsyntet tackar man inte nej till.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Det är väl mycket spån!
Körde in min förra 625 efter skolan -hård inkörning = mest effekt.
Efter 11mil ansåg jag den vara inkörd. Knappt sett ett enda spån på oljepluggarna vid oljebytena.
Min tjej har en 640, samma motor... Bytte olja efter att hon kört 400mil och knappt ett spån.
Kanske är det så enkelt att det var sämre toleranser på just dina växellådsdrev som nu slitit in sig. Byt igen om 50mil och se hur det ser ut.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top