Oljebyte???

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
tjenare grabbar och tjejer.....
har funderingar angående oljebyte på hojen.
hur många av er gör det självare använder momentnyckel för att dra åt oljeplugg/filter....
står visserligen i handboken att man skall använda momentnyckel för att dra åt men vad fan,jag har aldrig använt mig av det vid byte av olja/filter på bilarna jag har haft i mina dar.
tips och råd gott folk....bör jag använda momentnyckel...:va

Rill2

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
#SÅLD# KTM 660 SMC - 04
Jag är riktigt dålig på meck så därför skulle ja kanske inte svara.
Gjorde dock ett oljebyte med en som kan och han sa att man inte ska skruva till den hårt. utan "lagom"

codde

Gick med
3 Nov 2008
Hoj
Jag är riktigt dålig på meck så därför skulle ja kanske inte svara.
Gjorde dock ett oljebyte med en som kan och han sa att man inte ska skruva till den hårt. utan "lagom"

jag är inne på det med att inte dra för hårt,men vågar man gå emot handboken:confused:
står i min handbok åtdragningsmoment för filter 17Nm och oljepluggen 43Nm:gnissla

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Är du osäker (inte har momentet i handleden) använd momentnyckel! Till oljefiltret använder jag aldrig momentnyckel. Till oljebottenpluggen har jag använt momentnyckel någon gång.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
handkraft har funkat för mig:tummenupp

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
jag är inne på det med att inte dra för hårt,men vågar man gå emot handboken:confused:
står i min handbok åtdragningsmoment för filter 17Nm och oljepluggen 43Nm:gnissla

Om det nu så utryckligen i instruktionsboken står vilka åtdragningsmoment som är lämpliga för plugg respektive filter, varför inte följa det?

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
CBR600 RR -09
Normal handkraft & sunt förnuft räcker långt! Det brukar jag använda, och det har alltid gått bra:) Är man osäker är väl momentnyckel en trygghet.
Lycka till :tummenupp

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
använder momentnyckel på både plugg och filter. Säkert onödigt för filtret men så mycket extrajobb är det inte när man ändå har nyckeln framme.

Bottenplugg drog jag på känn tills jag lyckades dra sönder en :huvet

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Jag kör för hand.
Använd inte jätteverktyget Arne när du drar åt pluggen.
Det är oftast då det går åt helvete, alltså när man har stoora verktyg som gör att man i misstag blir mycket mycket starkare än man tror.

Filtret brukar jag dra för hand, speciellt om jag kommer åt bra och får sådant tag att jag ”blir stark”.
Annars brukar jag ta det sista med en polygrip eller nåt.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Att dra på känn funkar kanonbra...ända tills det skiter sig:huvet
Då ångra man sig, undrar hur man fixar en pajjad gänga.
Börjar leta heli-coil på stan. Hojen står - frustration.
Hittar slutligen delarna.
Ur med pajjad plugg. Heli-coil fix. I med pluggen igen.

Slutligen: Dra åt med nyinköpta momentnyckeln:hihi

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tänk på att det kan bli väldigt dåligt om man tappar oljepluggen också, med olja på bakdäcket osv. Dra med andra ord inte för löst.

Om jag saknar momentnyckel brukar jag gå på hur det känns när jag lyfter sådär 10-12 kg på lillfingret. Då är det lite småjobbigt att hålla fingret böjt, och vet man då hur lång hävarm man har så kan man i alla fall hamna i närheten av rätt moment utan momentnyckel.

codde

Gick med
3 Nov 2008
Hoj
då blir det att springa iväg att köpa en momentnyckel.
för någon känsla i händer och handleder det har jag inte,slutar bara med katastrof.:D

Torleif

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
1998, Triumph Tiger 900
Bottenplugg drog jag på känn tills jag lyckades dra sönder en :huvet

Här är världens största idiot!

Skall ut på långtur på söndag morgon och tänkte att jag såhär på midsommarafton(!) skulle passa på och göra ett oljebyte innan resan. Lyckas dock dra sönder bottenpluggen! :huvet Tänker inte gå in på detaljerna, men jag kan i alla fall skylla på att jag hade ett par öl inanför västen.

Hur gör jag för att få tag i en ny bottenplugg imorgon lördag? Måste vara årets rödaste dag.. Har en Triumph Tiger -900 (-98) för övrigt.

Kan jag förresten vara säker på att det är pluggen och inte även gängorna i motorblocket som är paj? Nu sitter pluggen fortfarande i, men det står och droppar...

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
då blir det att springa iväg att köpa en momentnyckel.
för någon känsla i händer och handleder det har jag inte,slutar bara med katastrof.:D

det gör du rätt i!jag har själv dratt för hand innan men nu har jag en moment nyckel pga av att jag gav mig in på byta däck på mc:n själv. så i fortsättningen blir det nog moment på olje pluggen me.. den kommer nog till användning fler gånger:tummenupp

Torleif

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
1998, Triumph Tiger 900
Hur gör jag för att få tag i en ny bottenplugg imorgon lördag? Måste vara årets rödaste dag.. Har en Triumph Tiger -900 (-98) för övrigt.

För att svara mig själv så har tack och lov biltema öppet imorgon. Får bli en tur dit och hoppas på det bästa. Andra tips?

Fazerfin

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
FZ1-s
Knappast pluggen som är problemet. Om tråget är aluminium och pluggen stål kan du säkert räkna ut var gängorna gått

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag använder momentnyckel. Jag drar dessutom bara 75% av vad det står. Vill undvika dra sönder gängorna.
För att täta så använder jag inte kopparbricka eller aluminiumbricka utan Gummistålpackning även kallat Tredoring,
2kr/st på SWEDOL. För att centrera Gummistålpackningen som är en aning stor en O-ring runt bottenpluggen.
Och eftersom jag läst en tråd här på SH om hur det blir när man tappat bottenpluggen under körning så har jag borrat hål i 6-kanten på bottenpluggen så jag kan säkra bottenpluggen med rostfri tråd till en rostfri slangklämma på oljefiltret.
För det verkade d-t jobbigt att tappa bottenpluggen under körning.......enligt den tråden.
Men som
Lady in Red skrev
Normal handkraft & sunt förnuft räcker långt! Det brukar jag använda, och det har alltid gått bra Är man osäker är väl momentnyckel en trygghet.
Jag är osäker så är det sagt.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...