Hade en incident till nuvarande hojen med ett biltema-filter, dock inte 100% säker på att det var filtrets fel:
Köpte filtret som var rekommenderat för hojen (zx6) för en billig peng. Hade läst på många ställen på internet, dessa sidor inkluderat, att man bör "förfylla" filtret, dvs fylla upp lite olja i detta för att fullt oljetryck ska nås snabbare.
Startade upp hojen men dumt nog kollade jag inte instrumenten utan böjde mig omedelbart ner för att leta efter eventuella läckage. När jag efter 30-60 sekunder reser mig upp ser jag till min stora skräck att varningslampan för lågt oljetryck är tänd och den släcks inte heller då jag försiktigt höjer varvtalet. Stänger omedelbart av hojen.
Köper annat filter, ej original men samma typ som jag bytte föregående gång, och monterar, denna gång utan att förfylla. Startar och oljelampan släcks efter bara några sekunder.
Vet inte om det var oljefiltrets fel eller det faktum att jag förfyllde.
Då jag ändå skulle ställa ventiler så kollade jag kammarna som inte verkade ha tagit någon skada och för säkerhetsskull dränkte jag in både dessa och alla annat däruppe med motorolja innan det nya filtret installerades och motorn startades igen.
Sedan dess har hojen gått närmre 500 mil så det verkar inte som den tog någon skada. Men jag undrar ännu om det var filtret eller förfyllandet som ställde till det, misstänker nog filtret som jag faktiskt har kvar, men orkar inte åka till feltema och klaga, har nog ändå inte något kvitto kvar...
Deras syntetracingolja och batterier har jag dock bara goda erfarenheter av. Castrol GPS skulle jag inte ha i min hoj, lådan var betydligt mer svårväxlad med den än med biltema raceway. Hört många som haft kopplingsstrul.