Oljefilter "wrench" till Triumph Sprint RS

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Oljefiltret är inskruvat nerifrån och upp mellan oljesumpen och avgasrören. Och för att komma åt oljefiltret med verktyg från sidan måste jag t.ex. montera av avgasrören. Inte konstigt att Haynes skriver: "A filter adaptor is the best tool for unscrewing the oil filter"
Har en bild från beskrivningen till CBR1000RR där verktyget kallas oil filter wrench.
Var kan jag köpa en sådan? Wrenchen alltså ! :va
Och var handlar jag enklast ny kopparpackning till avtappningsskruven? :va

Bifogat

• OilFilterWrench1.jpg
    OilFilterWrench1.jpg
    60.7 KB · Visningar: 99

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Allt ifrån Biltema till mekonomen och mchandeln. Jag anser de dock vara överskattade. För att demontera det gamla filtret slår man i en stor skruvmejsel och lossar. Nya filtret monteras med handkraft och alla oljefilter låses med slangklämma+låstråd eller låstråd om najjhål finnes.

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Allt ifrån Biltema till mekonomen och mchandeln. Jag anser de dock vara överskattade. För att demontera det gamla filtret slår man i en stor skruvmejsel och lossar. Nya filtret monteras med handkraft och alla oljefilter låses med slangklämma+låstråd eller låstråd om najjhål finnes.

Kan ju funka, men på t.ex. min hoj så går grenröret ner under och du kommer söla ner hela det med olja. Lättare då att ha någon form av avdragare och bygga en liten "ramp" med folie över avgaset.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tackar för tipsen ! :Bugar
Nu ska det greja sig ! :banana

Då återstår kopparpackningen till avtappningsskruven.
Jag är ju frestad köpa en O-ring med metallstöd hos Swedol, sånt som man har för att täta hydralik med. Eller kanske inte så smart? :va

Det blev Boris JR metod.
Slog in två små skruvmejslar med mellanrum i "botten" på oljefiltret. Höll i skruvmejselskaften. Satte in hammarskaftet emellan skruvmejslarna och vred runt. Och filtret loss direkt.

Använde de insparade pengarna till borr (för att borra najhål i avtappningspluggen), rostfri slangklämma och rostfri tråd.
Nu återstår att se om Tredoringen för 2kr från SWEDOL (Metallgummipackning för hydralik) kan hålla tätt vid avtappningspluggen. Istället för kopparbricka.

Last edited:
Nyheter
Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...